Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Competiţie „sângeroasă“ pe piaţa smartphone

17 Februarie 2011



Conform rezultatelor din 2010, sistemul de operare Google Android a devenit lider de piaţă ca platformă pentru smartphone, însă concurenţa pare să se intensifice în 2011. Pe de o parte. Apple are ambiţii deosebite la nivel de servicii, iar pe de alta noua alianţă Microsoft-Nokia va schimba raportul de forţe.

Piaţa telefoanelor inteligente tinde să devină una dintre componentele foarte importante ale industriei ITC prin tripul aspect pe care aceasta îl acoperă: dispozitive, aplicaţii şi servicii. 2010 a stabilit noi recorduri în ceea ce priveşte vânzările de telefoane cu peste 1,37 miliarde de unităţi livrate, cifră spectaculoasă dacă avem în vedere că, la nivel global, există cca 1,2 miliarde de computere şi puţin peste 1,6 miliarde de televizoare. 25% din cele 1,37 miliarde de terminale vândute au fost smarphone-uri: 33% produse de Nokia, 16% de către RIM, 16% de către Apple şi 8% de către HTC şi Samsung, restul procentelor fiind alocate: Motorola, SonyEricsson, ZTE, Sharp etc. Pentru 2011, procentul de telefoane inteligente se preconizează că va ajunge la 30% (450 milioane de unităţi) şi va creşte constant.


Android, cea mai utilizată platformă

Conform unui studiu realizat de Canalys, din punct de vedere al platformei, 2010 a înregistrat şi o schimbare de lider, Android de la Google depăşind, în premieră, sistemul de operare Symbian al celor de la Nokia. În Q4 2010 livrările de telefoane cu Android au depăşit 32,9 milioane unităţi, în timp ce Nokia a vândut 31 de milioane de telefoane cu Symbian. Trebuie spus totuşi în acest context că piaţa de Androind cumulează vânzările a mai multor vendori: LG, Samsung, HTC, Acer etc. În trimestrul 4 din 2010 creşterea înregistrată de telefoanele bazate pe sistemul de operare Google (Android, OMS, Tapas) s-a datorat activităţii performante a unor vendori precum HTC şi Acer, ale căror volume de vânzări au crescut cu procente de 371% şi 709% faţă de anul precedent. Pe piaţa Android, actorii reprezentativi rămân HTC şi Samsung, care împreună cumulează 45% din vânzări.


Nokia, cotă de piaţă majoritară

La capitolul vendori, Nokia şi-a menţinut poziţia de lider de piaţă la nivelul vendorilor, cu un marketshare de 28%. Un alt element important al analizei Canalys este că vânzările generale de telefoane inteligente au crescut în trimestrul 4 al anului 2010 cu 89%. Din punct de vedere geografic, EMEA (Europa, Orientul Apropiat şi Africa) rămâne cea mai mare piaţă de desfacere, cu 38,8 milioane de unităţi vândute în trimestrul 4. Nokia rămâne lider pe această piaţă, precum şi în regiunea Asia-Pacific, însă pierde poziţia dominantă în America Latină, unde RIM a livrat cu peste 1 milion de terminale mai mult decat Nokia. SUA rămâne cea mai mare piaţă naţională în termeni de unităţi livrate, cu cifre de două ori mai mari decât China. Pe piaţa americană, RIM îşi recâstigă primul loc de la Apple, unde HTC ocupă locul trei după lansarea mai multor modele cu ultimele versiuni de Android şi lansarea relativ târzie a Windows Phone 7.


Aplicaţii şi servicii

Lupta pe această piaţă nu se limitează doar la dispozitive şi sisteme de operare. Şi la nivel de servicii concurenţa a fost un subiect atractiv. Apple a celebrat 10 miliarde download-uri pe AppStore (aplicaţii, cărţi digitale etc.), dintre care 7 miliarde numai în 2010. Astfel, AppStore a devenit de la distanţă cel mai mare magazin online de aplicaţii, restul furnizorilor cumulând împreună o valoare similară. Din această linie de business, Apple a obţinut peste 1,5 miliarde USD, pe o piaţă ce valorează, după opiniile specialiştilor, aproape dublu. La aceasta se adaugă veniturile obţinute în segmentul enterprise, la nivelul aplicaţiilor de business portate pe smarthone de către diverşi integratori, piaţă evaluată la încă 3 miliarde USD în 2010.


Dincolo de aplicaţii, mai există un segment interesant asociat telefoanelor inteligente: serviciile. Valoarea globală a pieţei de mesagerie multimedia (MMS) prin care se livrează un conţinut diversificat: imagine, video, reclame, cupoane etc. a atins în 2010 valoarea de 32 miliarde USD. Mai mult, întreaga piaţă de servicii dedicate telefoanelor inteligente (date mobile) depăşeşte cifra de 300 miliarde USD, adică de 100 de ori mai mult decât valoarea produsă de magazinele online de aplicaţii.


Perspective în 2011

Această stare de fapt va face ca 2011 să fie un an extrem de competitiv, deoarece niciun vendor nu va dori să piardă cotă de piaţă, ci dimpotrivă. Astfel, vom vedea noi tehnologii abordate (procesoare dual core pe telefoane, display-uri 3D etc.) dar şi o varietate de noi servicii şi canale de livrare prin care vendorii vor încerca să se diferenţieze. Alianţa Microsoft-Nokia este un exemplu de abordare a pieţei pentru a face faţă competiţiei. Nokia va adopta Windows Phone 7 pe terminalele proprii, Bing va deveni motor de căutare standard etc. Competiţia intensă va stimula atât de mult producătorii, încât surprizele vor fi numeroase.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite