Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Top 10 calităţi de leadership ale unui Project Manager

26 Martie 2011



Care sunt calităţile de care are nevoie un project manager pentru a fi un lider de proiect eficient? ESI International, lider în trainingul de project management, a analizat care sunt calităţile care definesc un lider de proiect eficient.

Mai multor lideri de proiect foarte talentaţi le-au fost trimise chestionare, care au fost procesate şi transformate în topul pe care îl prezentăm mai jos. Iată care sunt cele 10 calităţi de leadership ale unui project manager în ordine crescătoare, conform frecvenţei apariţiei lor în răspunsurile primite.


1. Inspiră o viziune

Un lider de proiect eficient este adesea descris ca persoana care are o viziune a direcţiei către care se îndreaptă proiectul şi abilitatea de a o formula clar. Vizionarii sunt cei care progresează din schimbare şi care sunt capabili să traseze noi graniţe. Liderii vizionari sunt capabili de a le transmite oamenilor că au un rol important în cadrul proiectului. De asemenea, datorită lor, oamenii au şansa de a-şi crea propria viziune.


2. Un bun comunicator

Abilitatea de a comunica cu oamenii este indicată ca fiind a doua cea mai importantă abilitate a unui project manager. Leadership-ul în cadrul unui proiect atrage după sine o comunicare clară despre ţeluri, responsabilitate, performanţă, aşteptări şi reacţii. Liderul de proiect este, de asemenea, legătura dintre echipă şi organizaţie. Liderul trebuie să aibă abilitatea de a negocia eficient şi de a-şi utiliza puterea de convingere atunci când este cazul, pentru a asigura succesul echipei şi al proiectului.


3. Integritate

Unul dintre cele mai importante lucruri pe care ar trebui să le ţină minte un lider de proiect este că acţiunile lui, şi nu cuvintele, stabilesc modalitatea de lucru pentru echipă. Printre responsabilităţile unui lider de proiect se numără şi crearea şi impunerea unor standarde în ceea ce priveşte un comportament etic, cărora să se conformeze atât el, cât şi ceilalţi membri din echipă, dar şi acordarea unor recompense celor care pun în practică aceste standarde. Leadership-ul bazat pe integritate nu reprezintă altceva decât un set de valori pe care le împărtăşesc toţi membrii echipei.


4. Entuziasm

Nimănui nu-i plac liderii negativişti – ne descurajează. Oamenii îşi doresc un lider care să fie entuziast şi să aibă o atitudine pozitivă. Membrii unei echipe de proiect vor să simtă că fac parte dintr-o călătorie revigorantă, vor să se simtă utili. De obicei, oamenii au tendinţa de a urma persoanele care le spun că un lucru poate fi realizat şi nu pe cele care le dau 200 de motive pentru care acel lucru nu poate fi făcut. Entuziasmul este contagios, iar adevăraţii lideri ştiu asta foarte bine.


5. Empatie

Care este diferenţa dintre empatie şi simpatie? Deşi cuvintele par similare, de fapt ele se exclud reciproc. Potrivit lui Norman Paul, în simpatie subiectul este în principal absorbit în propriile sentimente, pe măsură ce este proiectat înspre obiect şi nu dă dovadă de o mare preocupare pentru realitatea şi validitatea experienţei obiectului. Empatia, pe de altă parte, presupune existenţa obiectului ca un individ separat, îndreptăţit la propriile sentimente, idei şi istorie emoţională. După cum remarca cineva: „E drăguţ dacă liderul de proiect ne recunoaşte viaţa de dincolo de slujbă”.


6. Competenţă

În termeni simpli, este vorba de a te alătura cauzei cuiva, trebuie să credem că acea persoană ştie exact ce face. Competenţa în leadership nu se referă numai la abilităţile tehnice ale liderului de proiect. Pe măsură ce managementul de proiect este recunoscut pe scară din ce în ce mai largă ca un domeniu de sine stătător, liderii de proiect vor fi aleşi mai degrabă pe baza abilităţilor lor de a-i conduce pe alţii cu succes, decât pe baza abilităţilor lor tehnice, aşa cum se întâmpla în trecut. Unul dintre cele mai sigure mijloace prin care un lider de proiect poate fi considerat competent este să aibă la activ o listă lungă de proiecte de succes. Ca liderii de proiect să fie consideraţi capabili şi competenţi trebuie să demonstreze că au şi abilitatea de a provoca, inspira, promova şi încuraja.


7. Abilitatea de a delega sarcini

Încrederea este un element esenţial în relaţia dintre un lider de proiect şi echipa sa. Vă arătaţi încrederea în ceilalţi prin intermediul acţiunilor pe care le întreprindeţi – cât de mult le verificaţi şi controlaţi munca, cât de mult delegaţi sarcinile şi cât de mult le permiteţi oamenilor să se implice. Indivizii care nu sunt capabli să aibă încredere în alţi oameni eşuează ca lideri şi vor fi mereu doar nişte micro-manageri sau vor face toată munca ei înşişi. După cum a remarcat un student în project management „Un bun lider este un pic leneş”.


8. Calm sub presiune

Într-o lume perfectă, proiectele ar fi livrate la timp, s-ar încadra în bugetele alocate şi nu ar apărea probleme sau obstacole majore de depăşit. Însă nu trăim într-o lume perfectă – în fiecare proiect apar probleme. Un lider cu un caracter puternic va face faţă acestor probleme fără prea mare efort. Când liderii se întâlnesc cu un eveniment stresant, îl consideră interesant, simt că pot influenţa rezultatul acestuia şi îl văd ca pe o oportunitate. Din incertitudinea şi haosul produs de schimbare, liderii se ridică şi formulează o nouă imagine a viitorului, care reface unitatea proiectului.


9. Abilităţi de formator de echipe

O persoană care se ocupă de formarea unor echipe poate fi cel mai bine definită ca fiind o persoană puternică, ce asigură echipei componenta prin care aceasta se îndreaptă, la unsion, către obiectivul corect. Pentru ca o echipă să avanseze de la un simplu grup de străini către o entitate coerentă, liderul trebuie să înţeleagă procesele şi dinamica necesare pentru ca această transformare să aibă loc. El trebuie, de asemenea, să ştie ce stil de leadership să utilizeze pentru fiecare etapă din dezvoltarea echipei. Liderul de proiect trebuie să mai cunoască şi stilurile membrilor de echipă şi cum să le valorifice la momentul potrivit.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
man mircea
Un lider bun inainte de toate trebuie sa fie un exemplu in toate si sa aibe o personalitate puternica sa fie obiectiv si foarte greu de corupt sau influentat, manipulat etc.
29 Aprilie 2016, 03:26:59