Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

BI-ul devine mobil şi în România

26 Martie 2011



Piaţa soluţiilor de Business Intelligence va înregistra până în 2014 câteva schimbări semnificative, conform previziunilor Gartner. Una dintre acestea este aceea că, pe fundalul „democratizării“ utilizării acestui tip de aplicaţii şi al creşterii gradului de penetrare al soluţiilor de BI în mediul enterprise, se va accelera şi migrarea acestora pe device-uri mobile.

La nivelul anului 2014, aproximativ 33% din aplicaţiile de analiză şi raportare vor fi mobile, potrivit Gartner. Conform cabinetului de analiză, această evoluţie spre mobilitate va fi vizibilă şi în politicile vendorilor de BI, care îşi vor diversifica portofoliul introducând în ofertă soluţii de mobile-BI dedicate pe domenii specifice sau pentru anumite tipuri de activităţi.


Principalul factor care influenţează şi susţine creşterea accelerată a pieţei soluţiilor de mobile-BI îl reprezintă adopţia din ce în mai rapidă şi mai extinsă a smartphone-urilor şi tabletelor în mediul profesional. Conform analiştilor, vânzările de smartphone-uri au înregistrat în 2010 o creştere de 72% la nivel mondial şi se vor menţine pe un trend ascendent şi în cursul acestui an (43,7% apud IDC).


Pe de altă parte, vânzările de tablete cresc şi ele foarte rapid şi, potrivit unui studiu realizat de compania Deloitte, circa 25% din tabletele vândute anul acesta (aproximativ 10 milioane de unităţi) vor fi destinate mediului enterprise, reuşind astfel să ajungă din urmă smartphone-urile. Estimările IDC pentru anul în curs sunt de 44 de milioane de tablete vândute în întreaga lume, faţă de doar 17 milioane în 2010.


Deşi există sceptici care susţin că intrarea pe piaţa profesională a tabletelor se va face, ca şi în cazul telefoanelor inteligente, „pe uşa din spate“, fiind adoptate – într-o primă fază – de către angajaţi, în scop personal, urmând ca, ulterior, să fie adoptate oficial de către mediul profesional, numeroase companii au „ars“ această etapă, trecând de la opţionalul „nice to have“ la măsuri concrete. Există deja companii care au optat pentru dotarea angajaţilor mobili cu acest nou tip de device-uri, cei mai favorizaţi fiind membrii echipelor de vânzări şi ai departamentelor de marketing. Bloomberg anunţa încă din iulie trecut că SAP, unul dintre cei mai mari producători de software business, a adoptat iPad pentru angajaţi, decizii similare fiind anunţate de către Mecedes-Benz şi Tellabs. Un interes deosebit vizavi de tablete manifestă însă şi sectorul medical, dar şi zona de retail şi distribuţie, ergonomia şi funcţionalităţile device-urilor răspunzând optim cerinţelor specifice acestor două zone.


Oferta BI mobile

Creşterea interesului în zona enterprise pentru tablete va genera, inerent, şi o creştere a ofertei software. Giganţi software, precum SAP şi Oracle, de exemplu, au dezvoltat deja interfeţe şi conectori pentru aplicaţiile ERP (Enterprise Resource Planning) şi CRM (Customer Relationship Management), astfel încât acestea să poată fi accesate de pe tablete. Iar dacă ţinem cont de volumul portofoliului de clienţi al celor două companii, potenţialul de creştere a tabletelor este considerabil.


Vendorii de soluţii BI nu au ratat nici ei oportunitatea, aşa că primele oferte au început să apară, atât de la jucători consacraţi pe această piaţă, cât şi de la firme mai mici. Este adevărat, însă, că unele oferte sunt focalizate încă doar pe zona de smartphone, un fenomen explicabil având în vedere debutul relativ recent al tabletelor în mediul profesional (comparativ cu cel al telefoanelor inteligente). Specialiştii susţin, însă, că „reconversia“ aplicaţiilor pentru a putea rula pe tablete poate şi va fi realizată foarte rapid.


Iată câteva dintre ofertele lansate deja pe piaţă, ale unor companii cu prezenţă vizibilă şi pe piaţa locală:


• IBM oferă Cognos 8 Go! Mobile utilizatorilor soluţiei de BI Cognos, care poate rula pe Blackberry sau smartphone-uri cu Windows Mobile sau Symbian S60 (3rd Edition);
• SAP oferă SAP BusinessObjects, care poate fi rulat pe terminale Blackberry, iPhone sau pe smartphone-uri cu Windows Mobile;
• SAS oferă suita de aplicaţii SAS Mobile, care poate rula pe iPhone, BlackBerry şi smartphone-uri cu Windows Mobile;
• QlikTech oferă soluţia QlikView, care funcţionează pe aproape toate tipurile de smartphone şi, în plus, şi pe iPad.


Lista jucătorilor consacraţi este completată de vendori precum: MeLLmo (oferă soluţiile Roambi Enterprise Server 3, Roambi Publisher utility şi Roambi mobile app care se pot integra cu majoritatea platformelor de BI), Extended Results (oferă PushBI), SoftMaster (oferă SoftMaster Mobile BI care permite accesul la Oracle Business Intelligence Enterprise Edition), Logi Info (oferă LogiXML), MicroStrategy (oferă MicroStrategy Mobile), Actuate (oferă BIRT Mobile) etc.


iPad, încă în centrul atenţiei

La momentul actual iPad-ul are încă o poziţie dominantă pe piaţa tabletelor (87,4% conform IDC, 95% - conform Strategy Anlytics), dar care va începe să se erodeze sub presiunea concurenţei. Până când acest lucru se va întâmpla, iPad-ul se bucură de atenţia vendorilor de soluţii BI mobile, lista de aplicaţii compatibile cu produsul Apple fiind destul de consistentă: • MicroStrategy • Extended Results • QlikTech • Roambi • TIBCO • Yellowfin şi, nu în ultimul rând, compania locală TotalSoft (vezi caseta). La aceştia se adaugă o serie de vendori cu soluţii BI bazate pe tehnologia Cloud (compatibile cu Safari, browser-ul nativ iOS): • JackBe • Jaspersoft • SAP Business by Design • Tableau • Roll Your Own.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite