Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

ANCOM aduce comparatorul de tarife

26 Martie 2011




Cătălin Marinescu


Liviu Nistoran, care a condus pentru scurtă vreme Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (în prezent ANCOM, în 2009 ANC), a venit acum doi ani cu o propunere care a pus pe jar operatorii de telecomunicaţii din România: realizarea unui comparator de tarife. Orange România, Cosmote, Vodafone România şi Zapp au contestat în instanţă decizia ANCOM cu privire la obligativitatea de a furniza clienţilor un set de informaţii legate de tarifele şi serviciile prestate.

Însă Autoritatea nu a renunţat la proiectul pe care îl consideră necesar pentru clienţii operatorilor telecom din România. La începutul lunii martie, ANCOM a semnat contractul de finanţare din fonduri nerambursabile pentru comparatorul de tarife.


„Pentru ANCOM, acesta este un moment mult aşteptat. Pentru noi, semnarea contractului înseamnă startul unui proiect la care lucrăm de mai mulţi ani şi care vine să răspundă unei nevoi exprimate în nenumărate rânduri de utilizatorii finali: aceea de a compara uşor şi rapid ofertele existente pe piaţă, pentru a putea face o alegere informată şi care să corespundă întrutotul nevoilor reale de comunicaţii ale unei persoane”, a declarat Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.


Ce informaţii vor afla clienţii?

Una dintre prevederile deciziei 77/2009 obligă furnizorii să pună la dispoziţia ANCOM informaţiile necesare pentru ca Autoritatea să realizeze şi să pună la dispoziţia publicului un portal de internet care să permită compararea tarifelor şi condiţiilor oferite de furnizorii de telefonie mobilă, telefonie fixă şi acces la Internet în bandă largă, prin intermediul unei aplicaţii interactive de tip „calculator de preţuri”. Aplicaţia va permite introducerea de către utilizator a unui set de opţiuni de consum şi va efectua o analiză comparativă a ofertelor existente pe piaţă (introduse în baza de date), oferind apoi acestuia un clasament al celor mai avantajoase oferte din punctul de vedere al preţului, în funcţie de opţiunile sale.


Deşi furnizorii oferă şi în prezent numeroase informaţii, accesarea acestora este adeseori dificilă, utilizatorul fiind „bombardat” cu oferte şi promoţii, cele mai multe dintre ele fiind condiţionate de alte elemente (scrise ilizibil în subsolul paginilor, marcate cu steluţă etc.). De asemenea, compararea ofertelor şi a pachetelor tarifare oferite de diferiţi furnizori este extrem de dificilă, având în vedere diversitatea şi complexitatea acestora.


„Acest comparator de preţuri va permite utilizatorilor să îşi aleagă cea mai potrivită ofertă pentru ei. Astfel, efortul unui utilizator care petrecea câteva ore pe internet sau câteva zile prin magazinele dealerilor, în căutarea celei mai bune oferte, se va transforma într-o accesare de câteva minute a comparatorului. Aceasta este una dintre cele mai importante decizii adoptate de Autoritate, care vine în completarea măsurilor în favoarea consumatorului, precum portabilitatea numerelor, deblocarea telefoanelor şi reducerea tarifelor de interconectare”, declara în 2009 Liviu Nistoran, preşedintele ANC, în cadrul conferinţei de presă organizate cu ocazia adoptării deciziei privind obligaţiile de informare a utilizatorilor care revin furnizorilor de comunicaţii electronice.


De altfel, conform unor studii comandate de ANCOM şi realizate de Gallup în anul 2010 privind evoluţia principalilor indicatori din sectorul comunicaţiilor electronice pentru serviciile de telefonie fixă, telefonie mobilă, acces la Internet şi servicii de retransmisie a serviciilor de programe de televiziune în cazul utilizatorilor finali-persoane fizice, respectiv pentru serviciile de telefonie fixă, telefonie mobilă şi acces la Internet în cazul utilizatorilor finali-persoane juridice, un procent destul de redus dintre utilizatorii români cunosc tarifele serviciilor de comunicaţii electronice de care beneficiază.


Studiile au avut ca principal obiectiv identificarea comportamentului de consum şi evidenţierea caracteristicilor cererii de servicii de comunicaţii electronice şi au fost efectuate pe un eşantion total reprezentativ la nivel naţional de 5.983 de persoane fizice şi 2.832 de companii şi instituţii publice.


Câţi români vor avea acces la comparatorul de tarife?

În perioada martie-aprilie 2010, The Gallup Organization Romania a realizat, la cererea ANCOM, o cercetare care a vizat piaţa serviciilor de comunicaţii electronice, având ca ţintă atât segmentul populaţie, cât şi cel de persoane juridice. Principalul obiectiv al acestui studiu a constat în identificarea comportamentului de consum şi evidenţierea caracteristicilor cererii de servicii de comunicaţii electronice: telefonie fixă şi mobilă, acces la Internet şi servicii de retransmisie a programelor TV.


Conform studiului, dotarea gospodăriilor româneşti cu calculatoare continuă să rămână deficitară: în 48% din totalul acestora nu există calculator, iar în 40% dintre acestea există în dotare un desktop PC. Mobilitatea nu constituie un element de referinţă pentru dotarea gospodăriilor româneşti: numai 12% din acestea deţin un laptop/minilaptop, în 7% coexistând sisteme desktop şi laptop-uri/minilaptop-uri.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite