Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

In atentia guvernului! Salvarea operatorului CosmoRom

11 Iunie 2005



Dr. Nicolae OacaData de vineri 24 mai 2005, ar trebui sa ramana ca o zi deosebita in viata operatorului CosmoRom. In cadrul unei conferinte de presa cu o participare deosebita, ministrul Zsolt Nagy, Panagis Vourloumis presedinte al grupului OTE, James Hubley director general RomTelecom, Evangelos Martigopoulos – managing director CosmOTE, s-a anuntat ca operatorul CosmOTE va prelua controlul (70%) CosmoRom. Dupa mai bine de 2 ani de tergiversari, se pare ca s-a gasit o solutie pentru CosmoRom., punandu-se astfel capat incertitudinilor care au dominat scurta istorie a acestuia. RomTelecom ar urma sa detina restul de 30%. In urma acestei tranzactii, CosmoRom capata in sfarsit un actionar, operator de telefonie mobila cu ambitii regionale, cu putere de control. Daca acest lucru s-ar fi intamplat acum 5 ani probabil ca alta ar fi fost si situatia companiei azi: cu o „comportare medie“, CosmoRom ar fi putut avea acum peste 2 milioane de utilizatori si o valoare de piata de circa 1 miliard US$. CosmoRom are in sfarsit sansa sa devina copilul cu o singura moasa, dupa ce vreme de peste 5 ani preamultele lui moase si disputele lor au facut sa se uite de... copil.


1. De ce trebuie salvat CosmoRom?


CosmoRom trebuie salvat pentru a avea competitie in telefonia mobila din Romania, unde operatorii GSM900 detin 96% din piata, fapt aprope unic
in Europa centrala. Avem un duopol, iar relansarea competitiei in telefonia mobila este in interesul Romaniei!


CosmoRom mai trebuie salvat pentru marirea valorii de piata a operatorului RomTelecom. O relansare cu succes a operatorului CosmoRom va insemna implicit un interes mai mare (adica si o valoare mai mare), pentru actiunile RomTelecom la oferta publica initiala planificata in acest an sau in 2006. Relansarea cu succes este o conditie necesara pentru succesul listarii RomTelecom.


CosmoRom trebuie salvat pentru viitorul operatorului RomTelcom. Astazi RomTelecom este un operator atipic pentru Europa, unde, de regula, un fost monopolist are un portofoliu de afaceri diversificat: telefonie fixa si mobila, internet, televiziune prin cablu, fiecare cu ponderi importante in cifra de afaceri. Cifra de afaceri a grupului RomTelecom se bazeaza preponderent (>95%) pe telefonia fixa, in timp ce operatorul european tipic are o cifra de afaceri in care telefonia fixa are o pondere in scadere, iar telefonia mobila are o pondere in crestere (40% la OTE, Matav).


2. Pregatirea relansarii


Acoperirea retelei. Inca din 1997, de la lansarea operatorilor GSM900 (Connex si Orange), competitia in telefonia mobila a fost una in calitate, iar calitatea a insemnat in primul rand acoperirea retelei. Din acest motiv operatorii GSM900 au marit foarte rapid acoperirea retelelor lor, ajungand sa „acopere“ 90% din populatie dupa circa 3 ani. Nu acesta a fost si cazul CosmoRom, un motiv al esecului fiind slaba acoperire a retelei: sub 60% in prezent. Pentru a concura cu operatorii GSM900, CosmoRom are nevoie de o retea cu acoperire la nivelul acestora: peste 95% acoperirea populatiei si 80% a teritoriului. Doar in momentul in care CosmoRom va avea o astfel de acoperire se poate spune ca va intra in competitie cu operatorii GSM900. Evident, acest lucru trebuie sa se produca cat mai repede – nu mai tarziu de anul 2006. Iar aceasta inseamna investitii mari in primii doi ani.


Investitii. Una dintre cauzele principale ale esecului operatorului CosmoRom a fost finantarea necorespunzatoare: operatorii GSM900 au investit fiecare aproape 1 miliard USD de la lansare. CosmoRom nu a avut suficienti bani pentru a construi o retea cu acoperire nationala, sa dezvolte o afacere cu acoperie nationala, sa construiasca o imagine, iar relansarea este puternic conditionata de finantare. Au fost avansate cateva cifre: 120 milioane € anul acesta si 400 milioane € pe termen mediu. Dupa ce au obtinut o acoperire satisfacatoare (peste 95% in populatie) operatorii GSM900 au investit fiecare peste 100 milioane € pe an pentru „intretinerea retelei“. Ar rezulta ca operatorul CosmoRom ar trebui sa investeasca in urmatorii 5 ani circa 500 milioane € daca ar avea o acoperire a populatiei de peste 95% si daca nu ar trebui sa ia in consideratie si tehnologia 3G. De fapt, CosmoRom va trebui sa investeasca mult mai mult : probabil anul acesta cele 120 miloane € promise, iar in anul 2006 cel putin restul pana la 400 milioane. Astfel ca, pe termen mediu (5 ani) investitiile cumulate s-ar putea ridica la peste 700 milioane €, din care mai mult de jumatate in primii 2 ani. Sau, chiar mai mult daca se are in vedere si 3G.


Organizatia. O alta cauza a esecului operatorului CosmoRom a fost organizatia. Asa cum Mobil Rom (Orange Romania) a fost o clona a companiei mama, France Telecom, tot asa si CosmoRom a fost o clona a RomTelecom, care la vremea respectiva nu era chiar modelul de afacere de succes pentru telefonia mobila din Romania. Sa reamintim ca organizatiile operatorilor GSM900 (structura, cultura, personal) au fost construite de experti straini, cu experienta in telefonia mobila si competitie, trimisi de companiile mama, care au adus cu ei si au implementat cultura acestora. In cazul CosmoRom, cei mai multi dintre expertii straini au plecat lasand locul unor specialisti romani formati intre timp. Rebranding-ul CosmoRom, despre care deja se vorbeste, va trebui sa inceapa din interior.


O noua imagine/rebranding
CosmoRom are nevoie si de o noua imagine pentru a se putea distanta de vechea imagine asociata cu ezitarile, nesiguranta, amanarile etc. Asa cum spuneam, reconstructia CosmoRom trebuie sa inceapa din interior si sa se termine cu “exteriorul“ – imaginea perceputa de utilizatori.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite