Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

IT-ul şi dependenţa de furnizor

28 Aprilie 2011



Un client care tocmai finalizase implementarea unei soluţii de business îmi declara recent că unul dintre obiectivele sale importante la demararea proiectului respectiv fusese să evite dependenţa de un singur furnizor din punct de vedere al serviciilor. Această cerinţă avea la bază experienţe anterioare negative cu alţi furnizori, care, bazându-se pe lipsa de alternativă, îşi permiteau creşteri nejustificate de costuri sau intervenţii mai puţin ferme. Dependenţa de furnizor este însă o realitate mult mai des întâlnită şi care transcende industria IT.


În IT, dependenţa de furnizor îmbracă mai multe forme, cea mai răspândită fiind cea indusă de serviciile unui anumit furnizor în urma achiziţiei unei aplicaţii pentru care doar acesta oferă suport. În acest caz, clientul nu are alternativă la nivel de mentenanţă şi upgrade şi pentru orice solicitare, în afara contractului iniţial, trebuie să accepte condiţiile furnizorului. Evident, soluţii există, însă costurile implicate pot fi prohibitive. Mai mult, în ultimii ani a existat o tendinţă evidentă de colaborare cu un singur furnizor pentru dezvoltarea întregului sistem IT în ideea obţinerii unui singur punct de contact, concept ce induce unele beneficii, dar creşte considerabil dependenţa de furnizor.


O altă formă de dependenţă este cea creată de obligativitatea utilizării anumitor componente tehnologice (hardware sau software) în cadrul unui proiect. Deşi demersul clientului este achiziţia unei aplicaţii, ERP să presupunem, această soluţie implică utilizarea: serverelor X, a sistemului de operare Y sau bazei de date Z, fără a avea posibilitatea alegerii după considerente proprii a acestor componente. O formă mai subtilă de dependenţă este cea legată de versiunea unei anumite tehnologii. Oricât de bun ar fi un produs, inevitabil ciclul său de viaţă se va încheia la un moment dat, iar serviciile de suport se vor diminua sau chiar sista. Nu este un scenariu generalizat, deoarece unii furnizori menţin produsele funcţionale până la ultimul utilizator, însă există la fel de mulţi clienţi care au fost puşi în faţa unei alegeri nedorite de upgrade sau înlocuire de produs.


Dependenţa de tehnologie sau furnizor este la fel de veche ca industria IT şi nu va putea fi eliminată, indiferent de schimbările propuse de concepte precum Software ca serviciu, IT ca serviciu sau Managed Services. Se poate vorbi însă de o diminuare a acestui risc printr-o analiză atentă a soluţiilor şi furnizorilor contractaţi şi prin păstrarea permanentă a unei alternative.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite