Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Business Intelligence, arma secretă a retailului modern

28 Aprilie 2011



Impactul crizei a obligat industria de retail să identifice noi modalităţi de eficientizare la nivel operaţional şi de fidelizare a clienţilor. Două imperative greu de realizat fără ajutorul unui sistem informatic care să ofere un suport decizional de calitate. Soluţiile de Business Analytics şi Business Intelligence răspund optim acestor cerinţe, asigurând viteza de reacţie necesară într-un mediu cu un înalt nivel de competitivitate.

După doi ani de stagnare şi/sau de scădere a cifrelor de afaceri, industria de retail începe să-şi recapete suflul. Noul climat este, însă, mult mai competitiv şi mai dinamic, ceea ce impune reacţii rapide la schimbările care survin în piaţă.


Pentru a putea face faţă provocărilor cu care se confruntă, un retailer trebuie să identifice rapid şi, mai ales, permanent răspunsurile optime la trei probleme majore:


- alinierea business-ului pe care îl desfăşoară la cerinţele clienţilor;
- diferenţierea faţă de competitori;
- optimizarea constantă a mixului de produse şi a utilizării spaţiului.


Pentru acoperirea optimă a acestor obiective, orice retailer are nevoie de date relevante şi în timp real, pe baza cărora să poată lua rapid decizii în varii arii de activitate, cum ar fi managementul inventarului, gestionarea promoţiilor, a mixului de produse, managementul lanţului de aprovizionare, al depozitelor etc.


Problema cu care se confruntă la momentul actual industria de retail nu este lipsa acestor date – informatizarea a depăşit de mult stadiul de deziderat, chiar şi micile magazine adoptând instrumente informatice adecvate nevoilor lor punctuale. Dificultatea reală pentru reţelele de retail rezidă în identificarea informaţiilor relevante în procesul decizional, care trebuie extrase dintr-un volum uriaş de date, ce creşte constant, depăşindu-le cu mult capacitatea de prelucrare şi analiză.


Un răspuns acoperitor la această problemă este oferit de instrumentele de Business Analytics şi soluţiile de Business Intelligence, care pot oferi suportul decizional necesar. Privite mult timp ca soluţii cu adresabilitate restrânsă, respectiv care pot fi operate doar de un grup restrâns de specialişti/analişti, aplicaţiile de BI au intrat în ultimii ani într-o etapă de democratizare, devenind accesibile unei mase mult mai mari de utilizatori. Dashboard-urile, de exemplu, au revoluţionat efectiv modul în care un manager de magazin îşi poate gestiona activităţile, putând monitoriza constant o serie de indicatori de performanţă prestabiliţi, dar mai ales realizând foarte rapid – şi fără a apela la suportul specialiştilor IT – analize de tip „drill-down“, care îi permit identificarea cauzelor unui anumit fenomen şi luarea deciziilor adecvate. (Referitor la indicatorii de performanţă – Key Performance Indicators, KPIs –, una dintre axiomele retailului modern stipulează că există peste 50 de KPIs prin intermediul cărora poate fi gestionat un magazin, însă, dintre aceştia, doar 10 sunt cu adevărat importanţi, în sensul că asigură 80% din profitabilitatea magazinului.)


Aplicaţii concrete

Argumentele „teoretice“ ale instrumentelor de analiză nu sună poate întotdeauna excesiv de convingător. Să luăm, însă, un exemplu concret şi extrem de frecvent: decizia unui reţele de retail de a introduce în magazine un nou produs, dintr-un sortiment deja comercializat. Atunci când se hotărăşte introducerea unui nou produs, orice retailer vrea şi trebuie să afle dacă, prin această extindere a gamei deja existente, va creşte marja de profit sau va afecta vânzările produselor similare. O manevră uzuală în asemenea cazuri este testarea noului produs în unul sau două magazine de produse, pentru a putea evalua rezultatele obţinute înainte de a-l introduce în toate magazinele din reţea. Pentru a putea realiza această evaluare, trebuie comparate vânzările şi profiturile înregistrate (pe respectivul sortiment) în magazinele-test şi în magazinele unde noul produs încă nu se vinde.


Într-o asemenea situaţie, o soluţie de Business Intelligence poate oferi suportul optim, realizând rapid analiza rezultatelor înregistrate într-o anumită perioadă de timp, pe baza a diverse criterii şi ipoteze de lucru. Să zicem, de exemplu, că o primă analiză comparativă a rezultatelor înregistrate în cele două magazine arată că vânzările pe respectivul sortiment se menţin la aceeaşi valoare (similară celei înregistrate înainte de extinderea sortimentului). Pe baza acestor rezultate nu este prea clar care este decizia care trebuie luată – se „bagă la vânzare“ noul produs în toate magazinele din reţea sau se retrage din vânzare din magazinele-test? Soluţia de BI poate oferi, în afara posibilităţii de a realiza rapid analiza comparativă, o serie de informaţii în plus, care pot avea o influenţă hotărâtoare în luarea deciziei. De exemplu, analiza poate evidenţia faptul că noul produs „canibalizează“ vânzările produselor similare în loc să genereze o creştere a cererii pe respectivul sortiment. Sau, şi mai mult decât atât, analiza poate releva faptul că discount-ul promoţional de care beneficiază noul produs scade marja de profit pe respectivul sortiment. Efectul combinat al acestor două fenomene poate afecta negativ evoluţia vânzărilor pe termen lung.


Graţie aplicaţiei de BI, toate aceste informaţii cu valoare esenţială pentru luarea deciziei finale pot fi extrase foarte rapid dintr-un volum mare de date, putându-se realiza, în timp real, analize în funcţie de varii criterii (discount-ul acordat, campaniile promoţionale desfăşurate, poziţionarea în magazin şi/sau la raft etc.).


Utilitate extinsă

Utilitatea unei soluţii de BI nu se reduce, însă, doar la aspectele detaliate în exemplul anterior. Rolul unui sistem BI utilizat în retail este de a permite managementului să înţeleagă şi să răspundă optim cerinţelor clienţilor, menţinând o marjă de profit cât mai ridicată.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite