Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Participarea românească la cea de-a VI-a ediţie a Zilelor Aeronauticii Europene „Aerodays 2011“

28 Aprilie 2011




Dr. ing. Valentin Silivestru în prezidiul sesiunii de comunicări „Aerodays 2011“


În perioada 30 martie - 1 aprilie 2011 a avut loc la Madrid cea de-a şasea ediţie a Zilelor Aeronauticii Europene „Aerodays 2011“. Manifestarea a fost organizată de Directoratul General pentru Cercetare al Comisiei Europene, Ministerul spaniol al Ştiinţei şi Inovării şi de Centrul spaniol de Dezvoltare Tehnologică Industrială şi a urmărit, în principal, crearea unui cadru de prezentare şi de diseminare a informaţiei referitoare la rezultatele cercetării aeronautice finanţate prin fonduri europene. Printre obiectivele asumate de organizatori s-au numărat asigurarea unei bune corelări între ţintele strategice ale principalelor companii europene de aviaţie şi progresele ştiinţifice recente în domeniu, încurajarea formării de noi parteneriate pentru programe de cercetare europene şi realizarea unui cadru de dezbatere referitoare la viitorul aeronauticii europene până în anul 2020 şi la strategia de dezvoltare a acesteia până în anul 2050.


Manifestarea s-a bucurat de un real succes, înregistrându-se peste 1.000 de participanţi din Europa şi din afară, iar printre vorbitorii care s-au adresat acestora s-au numărat personalităţi politice şi ştiinţifice de prim rang, cum ar fi Máire Geoghegan-Quinn, Comisar European pentru Cercetare şi
Inovare, Siim Kallas, Comisar European pentru Transport şi vicepreşedinte al Comisiei Europene, Cristina Garmendia, Ministrul spaniol al Ştiinţei şi Inovării, Inés Ayala, Membru al Parlamentului European, Antonio Beteta, Ministrul Economiei în Guvernul Regiunii Madrid, Antonio Vázquez, Preşedintele IAG şi Iberia, Thomas Enders, Preşedintele Airbus, Johann-Dietrich Wörner, Preşedintele Consiliului de Administraţie al DLR, Giuseppe Orsi, Preşedintele Agusta Westland, Jaiwon Shin, Administrator Asociat NASA Aeronautics, Michael Ryan, Vicepreşedinte Bombardier Aerospace, Juan Tomás Hernani, Secretar General pentru Inovare în Ministerul spaniol al Ştiinţei şi Inovării, Francois Quentin, copreşedinte ACARE, Jean-Paul Herteman, Preşedinte SAFRAN şi mulţi alţii.

Preşedintele COMOTI a prezidat una dintre sesiunile de comunicare

Din România, au fost reprezentate la „Aerodays 2011 Madrid“ cele mai importante două institute de cercetare de aviaţie: Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI şi Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale „Elie Carafoli“. Nu doar simplii spectatori la manifestarea care a reunit elita ştiinţifică şi managerială a aviaţiei europene, reprezentanţii cercetării româneşti de aviaţie au fost implicaţi semnificativ în sesiunile ştiinţifice desfăşurate cu acest prilej, iar acest lucru trebuie privit atât ca o măsură a valorii personale a cercetătorilor implicaţi şi a lucrărilor lor de cercetare, cât şi ca o binemeritată recunoaştere la nivel înalt a rolului din ce în ce mai semnificativ pe care cercetarea românescă de aviaţie începe din nou să îl joace pe scena europeană. Astfel, Preşedintele Director General al INCD Turbomotoare - COMOTI, dr. ing. Valentin Silivestru, a prezidat una dintre sesiunile de comunicări din prima zi a conferinţei, intitulată „Îmbunătăţirea eficienţei costurilor - Prelucrarea inovativă a aliajelor de magneziu şi titan“ şi dedicată unei arii de cercetare în care Institutul a avut rezultate deosebite în programele de cercetare europene desfăşurate în trecut sau în derulare (spre exemplu, programele VITAL şi TEENI), iar Preşedintele Director General al INCAS, dr. ing. Cătălin Nae, a prezentat într-o altă sesiune lucrarea intitulată „Noi concepte în activitatea aeronautică românească“. De asemenea, IMM-ul condus de un alt cercetător român, dl. dr. ing. Constantin Sandu, participant în programul de cercetare european FP7 FLOCON, absent de la manifestare, a fost menţionat în cuvântul de închidere adresat plenului de către doamna Máire Geoghegan-Quinn (Comisar European pentru Cercetare şi Inovare), ca un exemplu al rezultatelor „creative, nonconformiste şi realmente inovative“ (potrivit exprimării Comisarului European) pe care le pot aduce organizaţiile de cercetare mici implicate în colaborările internaţionale încurajate de programele de cercetare europene.


Dr. Eugene Kors, directorul de program, la standul
Openair de la expoziţia „Aerodays 2011“

Delegaţia română a atras atenţia prin contribuţia la OPENAIR

Cea mai vizibilă contribuţie a delegaţiei române la „Aerodays 2011 Madrid“ a fost însă legată de participarea INCD Turbomotoare - COMOTI în programul european de cercetare multidisciplinară OPENAIR, program component al proiectului european X-NOISE, care îşi propune, conform obiectivelor ACARE, reducerea nivelului de zgomot al avioanelor civile cu un factor de 2, până în anul 2020. Programul OPENAIR este coordonat de compania franceză SNECMA şi include 46 de parteneri din 17 ţări din Uniunea Europeană şi din afara ei, printre care Airbus, Bombardier, Dassault, EADS, Rolls-Royce, Volvo, DLR, ONERA, NLR, TSAGHI, Imperial College of London, EPFL şi Universităţile din Cambridge, Roma şi Madrid, adică, în principiu, elita aviaţiei europene. Implicarea INCD Turbomotoare - COMOTI în program constă în realizarea unei palete de stator din material compozit, deci mult mai uşor decât materialele metalice clasice, care să permită în acest mod scăderea greutăţii motorului şi, implicit, optimizarea consumului de combustibil al aeronavei. Paleta astfel realizată permite inserţia unui actuator în aerofolia paletei, care are rolul de a amortiza zgomotul produs de ventilator. Această paletă de stator de concepţie şi construcţie originală a fost prezentată la standul OPENAIR deschis la expoziţia din cadrul celei de-a şasea ediţii a Zilelor Aeronauticii Europene „Aerodays 2011“ de la Madrid, realizarea ei fizică fiind rezultatul unui efort de cercetare complex, care a implicat proiectarea mecanică şi aerodinamică a paletei, inclusiv calcule de mecanică a fluidelor şi rezistenţă, proiectarea, elaborarea şi testarea materialului compozit şi fabricaţia efectivă a paletei utilizând tehnologia autoclavei SCHOLTZ, în cadrul laboratorului de materiale compozite al INCD Turbomotoare - COMOTI, condus de dra. dr. ing. Raluca Voicu.


Dr. ing. Raluca Voicu, şef departament
Materiale Compozite INCD Turbomotoare COMOTI

CE a evidenţiat realizările COMOTI

Succesul echipei de cercetare a INCD Turbomotoare - COMOTI în programul OPENAIR nu a trecut neobservat de Comisia Europeană, finanţatorul acestui impresionant efort de cercetare. Astfel, Comisia Europeană a realizat un film de prezentare a proiectului OPENAIR şi a realizărilor acestuia, pentru care a selectat, dintre cei 47 de parteneri din consorţiu, numai 4, ale căror realizări au fost considerate cele mai demne de interes: DLR-Braunschweig, Snecma-Villaroche, CNRS-Poitier şi INCD Turbomotoare COMOTI-Bucureşti. Mai mult decât atât, şefa laboratorului de materiale compozite a INCD Turbomotoare - COMOTI, dra. dr. ing. Raluca Voicu, a fost cea care a prezentat rezultatele ştiinţifice ale proiectului în materialul filmat, alături de coordonatorul programului OPENAIR, dl Eugene Kors. Filmările în laboratoarele INCD Turbomotoare - COMOTI s-au realizat în ianuarie 2011. Filmul a fost difuzat în cadrul „Aerodays 2011“ şi a prezentat, judecând după afluenţa de vizitatori la standul OPENAIR, un real interes pentru participanţii la manifestare.


Paletă de rotor din material compozit, realizată la INCD Turbomotoare - COMOTI

În concluzie, putem afirma că participarea cercetării de aviaţie româneşti la cea de-a şasea ediţie a Zilelor Aeronauticii Europene „Aerodays 2011“ a fost una încununată de succes, atât prin faptul că rezultatele importante ale cercetării de aviaţie au fost făcute publice şi recunoscute la nivel european cât şi, poate mai important, prin faptul că cercetătorii români participanţi la manifestările „Aerodays 2011“ au avut posibilitatea de a intra în contact cu un număr mare de reprezentanţi ai cercetării şi industriei aeronautice din Europa şi din afara ei, punând bazele unor noi şi fructuoase colaborări viitoare.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite