Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Sisteme ERP Observatii si Recomandari

11 Iunie 2005




Implementarea


Exista perceptia ca implementarea unui sistem ERP va imbunatati functionalitatile organizatiei intr-un timp foarte scurt si fara prea mari probleme, lucru care de cele mai multe ori este neadevarat. Experienta arata ca in timpul etapei de implementare apar multe probleme care n-au fost prevazute fie de client, fie de furnizor si care necesita costuri suplimentare. Fiecare furnizor de sisteme ERP are cel putin o metodologie de implementare pe care o propune clientilor si care este eventual particularizata la marimea si complexitatea proiectului. Indiferent de abordare, in etapa de implementare, atat furnizorul, cat si clientul trebuie sa aloce un manager de proiect si un numar de persoane care sa participe activ in cadrul implementarii si care sa acopere toate modulele care vor fi implementate.


Ca la orice schimbare, personalul va prezenta o anumita rezistenta la schimbare si de aceea este foarte important ca proiectul sa fie sustinut de conducerea firmei client. Pentru ca toata conducerea sa sustina proiectul, aceasta trebuie sa fie convinsa de beneficiile pe care sistemul ERP le aduce companiei.


In multe cazuri din Romania, implementarea sistemelor ERP s-a facut prin emularea proceselor si activitatilor existente fara a se face o optimizare a proceselor. Pentru a maximiza beneficiile este necesara derularea unui proiect de “re-engineering” asupra proceselor, subproceselor si activitatilor din cadrul firmei client.


Este recomandat ca acest proiect de “re-engineering” sa fie realizat de o firma de consultanta externa care sa identifice punctele slabe din cadrul proceselor si sa furnizeze solutia optima. Pentru firmele mici, care nu-si permit angajarea unui consultant extern, exista varianta folosirii angajatilor cu competenta necesara pentru proiectul de “re-engineering”. Totusi, a doua varianta are dezavantajul ca va fi foarte greu ca angajatii sa fie obiectivi, sa nu fie influentati de modul de lucru pe care l-au folosit si sa se impuna in fata colegilor sau sefilor care se vor opune schimbarii.


Testarea si acceptanta modulelor care au fost implementate are un rol foarte important pentru ca in aceasta etapa se va vedea daca ce s-a implementat este conform cu ce s-a dorit si daca beneficiile dorite vor putea fi obtinute in urma implementarii. De asemenea, clientul trebuie sa preia modulele implementate avand oameni bine instruiti si care au participat activ in cadrul implementarii (vezi schita de mai jos).


Mentenanta si Optimizarea Post-implementare
Ca orice sistem, si sistemele ERP necesita activitati de intretinere pentru o buna functionare sau pentru asigurarea noilor cerinte care apar dupa etapa de implementare (de exemplu: aparitia leului nou a generat o serie de modificari si configurari in cadrul sistemelor ERP).


De obicei, asigurarea mentenantei se face de catre administratorii de aplicatie si de catre furnizor printr-un contract de mentenanta incheiat cu clientul.


In Romania, exista multe cazuri in care, dupa ce s-a facut implementarea, clientul sa nu fie satisfacut deplin si sa aiba nevoie de un proiect de optimizare a sistemului deja implementat. Acest proiect de optimizare este recomandat pentru ca necesita o perioada scurta de realizare si costuri mici in comparatie cu beneficiile rezultate.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Alex
si despre solutiile <a href="http://kratos-hosting.net/program-erp">erp</a> opensource nicio vorba?
08 Mai 2012, 02:49:36
Alex
Dar despre solutiile
08 Mai 2012, 03:20:51
Gabriel Vasile
Articolul este destul de vechi (2005) la vremea respectiva nu se vorbea de Open Source based ERP in Romania. A aparut ulterior, Socrate Open insa nu se poate spune a a avut un impact asupra pietei. Din punct de vedere comercial, solutiile de business (ERP, CRM ...) bazate pe open source sunt departe de a fi un succes.
08 Mai 2012, 08:18:01
Mihai
Socrate este de fapt Compiere, un stramos in lumea ERP Open Source ce nu a confirmat printr-o larga adoptie la nivel mondial. Din Compiere s-au desprins mai multe solutii care au evoluat independent, liderul mondial fiind in acest moment Openbravo, iar partenerul in Romania se numeste Kerp. Ca succes Open Source comercial, Pantaho BI (Business Intelligence) si-a facut intrarea in Gartner's Magic Quadrant, un raport ce analizeaza solutiile utilizate de cele mai mari companii, fiind solutia utilizata si de Telefonica, al doilea furnizor de telecomunicatii pe glob. Lumea se schimba... manageri romani, profitati!
09 Mai 2012, 09:23:59
Gabriel Vasile
@Mihai, desi urmaresc piata locala de ERP de ceva vreme, este prima data cand aud de Kerp. Am aruncat o privire pe site, insa nu m-am lamurit despre situatia locala. Am vazut niste testimoniale semnate cu nume precum Lopez, Villanueva, Arrasate, Zabala etc. Sa inteleg ca nu exista niciun client referentiabil in Romania?
09 Mai 2012, 10:51:06
Mihai
@Gabriel Vasile, situatia locala e ca peste tot in Romania: avem talente IT laudate in toata lumea, dar cand ne cauti vindem programe de facturare, gestiune, contabilitate... Kerp lucreaza momentan la localizarea completa pentru ro a Openbravo, exista multinationale care vor sa-l implementeze si in filialele de la noi. S-au parcurs si cateva procese de selectie, insa nu e nimic public inca.
15 Mai 2012, 02:55:01