Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Noul circuit al finanţării din sistemul de cercetare, supus dezbaterii publice

01 Iunie 2011




Dr. Alexandru I. Cabuz
Consilier al Preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică
alexandru.cabuz@ancs.ro


Sistemul românesc de cercetare este în prezent într-o fază de reformă profundă, iar motorul esenţial al schimbării este mecanismul de finanţare. Acesta a fost stabilit la nivel primar prin modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002, dar urmează să fie detaliat într-o serie de acte normative la nivel secundar (hotărâri de Guvern, ordine de Ministru şi decizii ale Preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică-ANCS). În cele ce urmează voi detalia câteva dintre aspectele esenţiale ale structurii ce se conturează, pentru a lansa dezbaterea publică în vederea elaborării actelor
normative.

Peisajul cercetării româneşti este compus dintr-o ierarhie de cel puţin trei tipuri de actori: cercetătorii individuali, care se grupează în echipe sau laboratoare, care la rândul lor fac parte din instituţii de mai multe tipuri: institute, universităţi, întreprinderi sau organizaţii non-profit.
Structura de finanţare este organizată tot pe trei niveluri.

1. Finanţarea de bază

Asigură cheltuielile de întreţinere şi funcţionare ale instituţiilor certificate. Această finanţare este menită să acopere o parte importantă din cheltuielile de tip „regie”.

2. Finanţarea complementară de susţinere a performanţei instituţionale

Furnizează fonduri instituţionale adiţionale pe baza unor indicatori de performanţă, fără însă a impune constrângeri semnificative asupra tipurilor de cheltuieli eligibile. Entitatea de cercetare va putea investi aceste fonduri conform unei strategii proprii.

3. Finanţarea pe bază de proiecte de cercetare

Susţine cercetătorii individuali, prin intermediul competiţiilor de tip „Resurse Umane”, precum şi echipele sau laboratoarele prin intermediul competiţiilor mai complexe, de tip „Idei” sau „Parteneriate”.

Primele două niveluri de finanţare sunt reglementate prin trei acte normative de nivel secundar: metodologia de evaluare şi clasificare în vederea certificării, metodologia finanţării de bază şi metodologia finanţării complementare. Standardele de cost şi finanţarea de bază necesită o discuţie tehnică, pe care nu o voi aborda aici, dar este important de menţionat că cele două tipuri de finanţare instituţională (de bază şi complementară) vor însuma între o treime şi o jumătate din bugetul cercetării şi sunt disponibile doar instituţiilor certificate, adică celor care au fost evaluate şi clasificate la nivel A-, A sau A+, conform legii.

Evaluarea şi clasificarea

Se vor face de către echipe de 5 experţi, dintre care 3 vor fi străini. Unul din membrii echipei va fi un reprezentant al organului de tutelă: pentru institute, ministerul sau academia coordonatoare, pentru centre de cercetare universitare, universitatea în cadrul căreia este organizat centrul. Fişa evaluatorilor va lua în considerare 5 criterii principale: nivelul de performanţă şi rezultatele, calitatea resursei umane, calitatea infrastructurii, calitatea managementului şi a mediului de cercetare, şi calitatea planului de dezvoltare instituţională. Nota şi nivelul clasificării se vor acorda de către echipa de experţi pe bază de punctaj, prin consens şi vor fi incluse într-un raport care va fi aprobat prin vot de către Colegiul Consultativ pentru Cercetare Dezvoltare şi Inovare (CCCDI). În urma unui vot pozitiv, CCCDI va înainta preşedintelui ANCS propunerea de certificare sau de necertificare a instituţiei corespunzătoare clasificării acordate, conform legii.

Instituţiile de nivel A+ vor fi certificate pentru 5 ani, cele de nivel A pe 4 ani, iar cele de nivel A- pe 2 sau 3 ani. O instituţie nu va putea fi clasificată A- de două ori consecutiv. În aceste cazuri, dacă evaluarea nu va permite clasificarea la nivel A, atunci clasificarea va fi obligatorie la nivelul B, conducând automat la retragerea certificării.

Detalierea fişei evaluatorilor, precum şi structura planului de dezvoltare, sunt informaţii importante, nu numai pentru evaluatori, dar mai ales pentru instituţiile evaluate. Înainte de a fi aprobate prin acte normative, acestea vor fi supuse dezbaterii publice pentru a atrage contribuţii de la toţi actorii implicaţi şi pentru a elabora un set de criterii cât mai complete şi mai adecvate stimulării unei dezvoltări coerente în peisajul instituţional românesc.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
virgil
Buna treaba !
06 Iunie 2011, 08:11:53
cercetator
Tipul de evaluare in functie de rezultate pe care ati introdus-o de ceva vreme este o noutate la noi si un lucru foarte util. Problema apare la evaluarea institutionala. Desi la prima vedere este o mare reforma in realitate nu cred ca va da rezultatele pe care le asteptati. Ex: chiar daca institutia x va primi 0.1% fonduri, cei care o conduc vor avea grija sa-si aloce niste salarii sanatoase echivalente cu ale altora care produc stiinta de calitate, desi ca productivitate stiintifica vor fi 0.In plus, cine are acces la bani in institutii, ii distribuie dupa bunul plac, astfel incat unii sunt platiti la timp iar altii dupa 4 luni. Daca ad-astra a facut un registru al cercetatorilor romani, de ce nu faceti o grila generala, in care fiecare individ e platit dupa ce produce. Introduceti sa zicem 5 nivele de salarizare, si fiecare stie exact cat este platit. Astazi e un haos total in privinta salarizarii in toate institutiile de cercetare. Intr-o luna castigi o suma, luna urmatoare castigi de 3 ori mai mult, dupa care luna care vine iar scazi la 14% dupa care iar castigi de 2.5 ori mai mult....si tot asa. E un balamuc total. In privinta semificatiei titlurilor univ. sau de cercetare este alta brambureala: exista CS I care nu au publicat un articol ISI in toata viata lor si castiga de 10 ori mai mult decat un doctorand ACS care are multe articole ISI. Sau exista profi univ. care au publicat numai proceedingsuri toata viata care castiga lunar peste 10 mii de ron. Ceea ce trebuie sa faceti voi este sa NIVELATI toate aceste neliniaritati si sa gasiti o scara comuna de valori pentru toata lumea de unde sa rezulte o scara generala de salarizare DUPA REZULTATE. Cine a publicat in ultimii 3 ani 30 puncte ISI are salariul de...2000 de eur, sa zicem. Cine a produs 50 de puncte ISI are 3000 de eur. Cine nu a produs nici un punct ISI ia 200 de eur lunar, in urmatorii 2 ani sa zicem. Un gen de filtru similar celui de la idei. Atunci fiecare se va stradui sa produca stiinta, fie ca e la Botosani, Caracal, Magurele, etc.
10 Iunie 2011, 01:12:59
Teo
Este un lucru foarte bun, ceea ce v-ati propus, si veti avea tot sprijinul celor valorosi si competenti, dar care din pacate nu sunt factori de decizie. Sunt multe persoane, de valoare indoielnica, care detin functii de conducere, care au un cuvant greu de spus in institutiile pe care le conduc, si care se vor opune acestei reforme.
10 Iunie 2011, 02:06:26
vladx
Cum apar lingaii chiar in fruntea listei de "comentarii"! Buna treaba?!! Pentru cine? Pentru aceeasi mafie din cercetare ascunsa in spatele articolelor "indexate ISI"? Aceasta mafie, intarita cu cativa "lupi tineri" si (normal) flamanzi si-a gasit in sfarsit patronajul mult asteptat, intruchipat de ilustrul fun(er)ariu. Multe succesuri la cercetat!
16 Iunie 2011, 07:13:41
cercetarea ca ... minciuna
punctual ar mai fi urmatoarele probleme : -problema salarizarii cercetatorilor tineri fara grade stiintifice (asis cercetare, CS 3) (eu asis cercet 1000 net/luna de 3 ani) -banii daca se duc pe institutii intra in mod sigur pe mana unor"somitati" care-i vor distribui dupa bunul plac, asa fel ca doar echipele lor sa aiba acces maxim la "resurse" rezultatul.. articole si publicatii ISI doar pentru cei cu "resurse". -multi doctoranzi intarzie cate 6-7 ani in obtinerea doctoratului datorita sistemului administrativ vascos in mare parte, datorita unei proaste coordonari din partea "somitatilor", etc (nu se exclud lenesii intr-o proportie mica) lista problemelor e deschisa...
20 Iunie 2011, 03:42:00