Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> Educatie >> Stiri si comunicate

Învăţământul superior românesc, la ora schimbării

03 Iunie 2011



Cea de-a doua întâlnire a Comitetului Internaţional de Avizare a Proiectelor Strategice pentru Învăţămîntul Superior iniţiate de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării Ştiinţifice Universitare (UEFISCDI) a avut recent loc la Bucuresti. Acest for a reunit experţi internaţionali ai proiectelor strategice pentru învăţământul superior din România. Întâlnirea a avut drept scop dezbaterea principalelor aspecte legate de viitorul învăţământului superior românesc din cadrul proiectelor strategice: “Viziunea 2025”, diferenţierea universităţilor, România în contextul iniţiativelor internaţionale, o nouă abordare a managementului universitar şi a şcolilor doctorale, registrul matricol unic şi inserţia absolvenţilor pe piaţa muncii.



Această a doua întâlnire a Comitetului Internaţional de Coordonare a Proiectelor Strategice pentru Învăţământul Superior doreşte să analizeze progresele faţă de anul trecut, a declarat, în deschiderea evenimentului, prof. dr. ing. Adrian Curaj, directorul UEFISCSU.


La randul sau, Daniel Funeriu, ministrul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului a pus accentul pe schimbarile aparute in ultimul timp: „Sistemul educaţional de astăzi este fundamental diferit de cel de anul trecut. De 100 de zile avem o nouă lege a educaţiei, care modifică fundamental, în acest moment, sistemul nostru educaţional. În mod special – aşa cum am afirmat şi anul trecut – atunci când vrei să schimbi un sistem, este necesar să modifici forţele centrale care guvernează acel sistem. Iar forţele centrale care guvernează sistemul educaţional din România, ca în toate ţările de altfel, sunt cele din învăţământul superior. Acesta este motivul pentru care modernizarea învăţământului superior este singurul mod în care putem să privim spre viitor. Toate proiectele strategice aflate in derulare (n.red: www.forhe.ro) sunt fundamentale pentru schimbarea sistemului. Iar ministerul este hotărât ca toate aceste proiecte să facă parte integrantă, fundamentală din procesul schimbării”.


Studii doctorale în România


Vorbind despre proiectul privind studiile doctorale în România şi organizarea de studii doctorale, Daniel Funeriu a precizat: “Rezultatul acestui proiect este un decret guvernamental privind modul în care se vor organiza studiile doctorale în România. Ieri (24 mai 2011 – n.red.) am primit avizul ministerului de justiţie pe proiect, ceea ce înseamnă că ne aflăm în ultima fază a adoptării acestui decret, ulterior urmand să-şi producă efectele. Noile studii doctorale în anul universitar 2011-2012 vor începe potrivit acestui cod doctoral care a fost elaborat sub conducerea prof. Lazăr Vlăsceanu. Este cel mai important lucru pe care l-a produs acest proiect care, iată, devine lege. Acesta este doar începutul. Schimbarea legii este, evident, primul pas, dar urmeaza un proces de schimbare de mentalitate. Schimbarea mentalităţilor, schimbarea modului în care un proces este condus, nu se poate face fără îmbunătăţirea managementului şi calitatea leadershipului în învăţământul superior”, a declarat ministrul, făcând, astfel, trecerea către discutarea proiectelor referitoare la îmbunătăţirea managementului universităţilor, precum şi a celui legat de calitate şi leadership în învăţământul superior.


Despre management, calitate şi leadership în învăţământul superior românesc


Daniel Funeriu a declarat: “Ori de câte ori aud de management, ori de câte ori aud de leadership, rectori lideri, cum să devii un lider, sunt puţin sceptic. Pentru că liderii adevăraţi se nasc lideri. Managerii încep de jos şi îşi croiesc drum pe tot parcursul necesar. Însă nu sunt întru totul de acord cu asta. Pentru că, dincolo de modelarea unor indivizi care sunt lideri sau manageri, provocarea este aceea de a crea o cultură de bune practici în management şi bune practici de leadership. Această cultură nu există până acum, nici în management, nici în leadership, cel puţin nu la nivelul învăţământului superior şi cel puţin nu peste tot. Mulţi dintre cei care deţin aceste poziţii chiar sunt buni manageri, întreprind multe programe, dar reprezinta mai degrabă cazuri izolate. “
“Aceasta este provocarea pe care o aduc aceste proiecte. Şi nu am nicio îndoială că, prin angajamentul pe care îl arătaţi şi prin modul în care sunt conduse aceste proiecte, precum şi ţinând cont că noi am produs cadrul noii legi a educaţiei, începând din iunie 2011 şi până în martie 2012, toate universităţile din România vor avea o nouă structură de leadership. Aşadar, acest proiect este foarte practic, apare exact la timp pentru a sustine noile schimbări.”, a spus ministrul.


Importanta Registrului Matricol Unic


Ministrul Educaţiei a vorbit apoi despre proiectul Registrului Matricol Unic, coordonat de prof. Radu Mircea Damian. „Acest proiect va pune ordine într-un sistem care a suferit prea mult de aproximări şi de nişte decizii nu întru totul bine fundamentate. Proiectul, completat şi urmat de urmarirea traseului studenţilor după ce termină facultatea, va schimba fundamental modul în care Guvernul finanţează universităţile, modul în care universităţile îşi vor urma propriile politici, vor recruta studenţii şi-i vor urmări după ce termină şcoala. Aşadar, universităţile îşi vor începe recrutarea prin urmărirea elevilor încă din clasele a noua sau a zecea, iar la capătul celălalt, universităţile vor deţine date privind ce s-a întâmplat cu studenţii lor la 20 de ani după ce aceştia au absolvit facultatea.
În acest moment este evident că, din păcate, acest lucru nu se întâmplă suficient, că implicarea universităţilor în cadrul societăţii trebuie să fie mult mai profundă decât este in momentul de fata.”


Clasificarea universităţilor româneşti


Daniel Funeriu a vorbit si despre noua clasificare a universităţilor si modul in care va fi alocata finantarea in functie de profilul fiecarei universiti in parte:
„Noua lege a învăţământului prevede că universităţile din România să se clasifice în trei categorii majore: o categorie a universităţilor centrate pe educaţie; o categorie cuprinzând universităţile centrate pe educaţie şi cercetare; şi o categorie centrată exclusiv pe cercetare. Implicaţiile locului pe care îl ocupă universităţile în această clasificare sunt foarte importante. În primul rând, în ceea ce priveşte modul în care sunt finanţate. Universităţile din prima categorie vor fi finanţate pentru nivelul licenţă şi numai acele programe de master şi doctorat care sunt extrem de bune, excepţionale vor fi finanţate. Universităţile din a doua categorie vor fi finanţate pentru nivelele de licenţă şi masterat şi numai în mod excepţional pentru studii doctorale. Universităţile din cea de-a treia categorie vor fi finanţate până la nivel doctoral. Doresc să subliniez că un program bun va fi finanţat la orice nivel universitar, dar va fi extrem de dificil şi numai performanţele universităţilor din prima categorie vor putea să susţină programe de masterat”.


Domnia sa a prezentat stadiul în care se află acest proces de clasificare a universităţilor româneşti. În primul rând, pe 16 mai universităţile au avut data limită pentru a raporta datele, iar colectarea de date s-a încheiat cu succes. Ministrul Educaţiei a concluzionat: „Toate universităţile din România au intrat în joc, şi asta mă face să trag concluzia că fiecare universitate românească a înţeles două lucruri: că eforturile noastre de reformă sunt ireversibile; că este în propriul lor avantaj să fie clasificate in functie de categoria de care aparţin”.


„Aceasta este doar piatra de temelie în efortul nostru de a stabili o serie de indicatori care vor fi urmăriţi an de an, pentru a putea urmări îmbunătăţirea sistemului nostru educaţional şi influenţa politicilor noastre”, a declarat dl. Funeriu. Domnia sa a precizat că „acum suntem în faza de verificare a acurateţii datelor. Faza următoare prevede ca, împreună cu rectorii universităţilor, să stabilim modul în care vor fi folosite datele”.


În acest context al efortului de colectare a datelor, în contextul mai larg de clasificare a universităţilor, Exerciţiul Naţional de Evalare a Cercetării, condus de prof. Ioan Dumitrache „adaugă dimensiunea de excelenţă, pentru că ne spune ce program ţine de zona de excelenţă, devenind o mină de aur prin datele oferite pe care se vor putea baza viitoarele politici”, a declarat ministrul Funeriu. Domnia sa a transmis încă o dată angajamentul ministerului educaţiei în sensul implementarii acestui proiect pe termen lung.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
Sorin
Proiectele merita toata atentia iar cei care le implementeaza sunt demni de lauda. Daca aveau si logica interventiile ministrului educatiei, ar fi fost minunat... Nu am reusit sa descopar o singura fraza nemarcata de contradictii de fond. Domnule ministru ati facut vreodata, in scolile prin care ati trecut, un curs de logica?
04 Iunie 2011, 01:21:01