Alo! Aici Romania!
In ultimii ani Romania a devenit tinta preferata a unui gen de activitati cu un statut oarecum special. Piata noastra a fost invadata, treptat, de „Call-Center“-e ale numeroaselor corporatii multinationale care descopereau oportunitatile din tara noastra. Recenta relaxare fiscala introdusa de guvernul actual prin unificarea cotei de impozitare la 16% a facut ca Romania sa devina si mai atractiva din acest punct de vedere.
Ce este un call-center?
Conform enciclopediei on-line Wikipedia, un „call center” este un birou centralizat al unei companii, care primeste telefoane de la clienti sau efectueaza apeluri catre acestia. Un astfel de birou raspunde scrisorilor, faxurilor, e-mail-urilor etc. Acesta este sensul de baza al termenului. Intre timp el a evoluat, incepand sa vizeze mai multe publicuri ale organizatiei respective.
Exista in acest moment astfel de centre dedicate nu doar clientilor ci si partenerilor, canalelor de distributie sau chiar membrilor organizatiei. Din acest punct de vedere se vorbeste adesea despre call-center-e interne si externe. Cel mai adesea in presa apar mentiuni referitoare la cele adresate publicului din afara companiei. Scopurile acestor birouri pot fi multe, de la suport tehnic pana la reinnoirea contractelor. Un call center poate deservi o tara, o regiune sau chiar intreaga lume. Aici intervin problemele de competente lingvistice, care determina intinderea zonei de acoperire.
Cu ce facem un call-center?
Implementarea unui astfel de centru presupune anumite cheltuieli si tehnologii folosite. Pe langa spatiul fizic alocat si resursele umane, traduse in angajatii centrului, personal auxiliar si suport tehnic pentru acesta, mai sunt necesare si anumite tehnologii de telecomunicatii care sa furnizeze suportul fizic al activitatilor centrului.
La baza se afla bineinteles liniile de telefonie fixa, conditie sine qua non la inceputurile acestei afaceri. Se adauga sistemul de Distribuire Automata a Apelurilor (ACD), care sa automatizeze receptionarea acestora de catre agentii disponibili din call-center. Tehnologiile de Interactive Voice Respond si de Computer Telephony Integration constituie o prima interfata in preluarea telefoanelor in mod automatizat; toti suntem familiari cu celebrele „pentru optiunea 1 apasati tasta 2“. Sistemele de CRM (Customer Relationship Management) si CIM (Customer Interaction Management) devin si ele din ce in ce mai cerute, tot mai multe companii de software oferind astfel de produse. In cele din urma Voice over Internet Protocol (VoIP) este o tehnologie care patrunde tot mai mult in mediul call-center-elor, datorita costurilor reduse la volume mari de convorbiri pe care le ofera.
Romania, gazda preferata
In anii 90, tinta preferata a companiilor care isi deschideau call-center-e in Europa era Irlanda. Nivelul de salarizare mai scazut, combinat totusi cu siguranta oferita de un stat membru al UE au facut din aceasta tara o locatie favorita pana acum. In ultima perioada insa Romania a inceput sa acapareze o cota tot mai mare a sectorului din acest domeniu.
Motivele tin in primul rand de pret. Stefano Verginelli, Managing Director, Allied Telesyn Services, estima pretul deschiderii unui call center in Romania la aproximativ 40% din cel al unuia similar in alta parte a Europei. Compania de origine japoneza Allied Telesyn a deschis in luna aprilie a acestui an un call center destinat partenerilor sai din intreaga Europa. Acesta este amplasat in Iasi si angajeaza in prezent un numar de 12 specialisti. In prezent, pe continent mai exista doua astfel de centre, unul destinat exclusiv zonei nordice iar celalalt, situat in Marea Britanie, care acopera aceiasi zona ca si cel din Romania.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)