Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Provocarea Basel II

19 Martie 2004



Dennis Vanderlip
Market Watch: Aţi participat la Conferinţa "Managementul Riscului în perspectiva Basel" organizată de Fin Media, care a fost mesajul dvs. pentru audienţa românească?


Dennis Vanderlip: În linii mari, mesajul meu a fost că Basel 2 reprezintă o temă complexă, subiecte de interes pentru întreaga lume bancară şi că indiferent de dimensiunea instituţiei sau apartenenţa geo-politică, modul în care fiecare bancă se aliniază cerinţelor conferinţei va fi unul particular. Un al doilea mesaj a fost acela că tehnologia reprezintă mai putin de jumătate din problemă. Conferinţa „FinMedia“ a fost una tehnologică dar, în opinia mea, conformitatea cu cerinţele Basel2 ţine mai mult de operaţiunile şi politica de business, ţine mai mult de un concept general despre „cum se conduce o bancă“. Din punctul de vedere al unui serviciu financiar rezolvarea nu se rezumă la a cumpăra o soluţie şi a o utiliza. Această variantă poate funcţiona pentru diverse situaţii concrete în activitatea unei bănci, dar complianţa cu cerinţele Basel2 înseamnă abilitatea de a integra informaţiile din toate sistemele băncii. Mesajul meu a fost cum putem utiliza şi integra toate informaţiile dintr-o bancă şi cum putem construi o soluţie peste aceastea.


Cum reuşeşte Microsoft să aducă rezolvări noi pe piaţa instituţiilor financiar-bancare?


Există două abordări ale acestei pieţe: una este de a lucra cu un partener care are deja o soluţie particulară, iar a doua, similară celei pe care o au unii dintre competitorii tradiţionali pe această piaţă (Oracle, IBM ) este de a dezvolta un set propriu de soluţii pentru rezolvarea cerinţelor ridicate de conferinţa Basel2. Microsoft însă nu a adoptat nici una dintre aceste variante. Obiectivul nostru nu este acela de a dezvolta aplicaţii bancare. Rezolvarea problemele specifice instituţiilor financiar-bancare stă în parteneriate cu firme specializate care pot crea un software dedicat situaţiilor particulare ridicate de conferinţa Basel2.
Succesul acestei întreprinderi rezidă în suportul şi resursele oferite acestor parteneri şi în consultarile pe care le avem privind dezvoltarea celei mai bune soluţii.


Ce parteneriate a dezvoltat Microsoft pentru impunerea pe această piaţă?


Am dezvoltat două tipuri de parteneriate. Avem parteneri globali precum SAP, care în spaţiul Basel2 sunt capabili să găsească soluţii pentru problemele apărute în cele mai mari bănci, şi care au o abordare pe măsura dimensiunii, atât a băncii cât şi a problemei. Pe de altă parte lucrăm şi cu parteneri de talie medie care au însă o înţelegere profundă a cerinţelor Basel2 şi a implementării unor soluţii care să răspundă acestor cerinţe în orice bancă, indiferent de dimensiune.
(N.R. În România, conform afirmaţiilor domnului Viorel Vreme, Enterprise Account Manager, unul dintre partenerii Microsoft pentru servicii financiare este JVM Tehnologic. Soluţiile oferite de această companie au fost dezvoltate pe baza tehnologiei .Net, a serverelor de aplicaţie Win2000 şi a bazelor de date SQL 2000 server. Soluţiile JVM sunt aplicate la Emporiki Bank Romania– fosta Bancă Comercială a Greciei–Libra Bank, Alpha Bank etc.)


Ce se află în spatele conceptului Microsoft de servicii financiare?


Privitor la Serviciile Financiare, strategia Microsoft este direcţionată pe patru domenii. Unul ar fi conformitatea cu cerinţele Basel2, tema prezentării de la conferinţa FinMedia. În esenţă aceasta se referă la integrarea informaţiilor într-o organizaţie. Problematica Basel2 este ridicată de standardele internaţionale de contabilitate şi va implica toate instituţiile financiare din România în următorii 2 sau 3 ani şi este domeniul de cel mai mare interes pentru noi. Sunt şi alte subiecte legate de conformitatea Basel2 precum definirea riscurilor pentru fiecare bancă în parte. Al doilea domeniu de interes este retail-banking-ul şi tehnologia utilizată pentru a creşte satisfacţia clienţilor. Pe poziţia a treia, ca nivel de interes, se află piaţa asigurărilor pentru care Microsoft are soluţii alături de parteneri, atât pentru sistemele back-end cât şi pentru procesarea indemnizaţiilor de asigurare. Un exemplu în acest sens îl constituie soluţia oferită împreună cu Accenture. Cel de al patrulea domeniu îl reprezintă plăţile. Mă refer la plăţi cu mare valoare, plăţi interbancare bazate pe reţeaua SWIFT. Schimbările în reţeaua SWIFT, trecerea la IP de la X.25 şi introducerea unor servicii mai complexe determina schimbarea majoră în care băncile şi clienţii majori fac plăţile. Cu noua tehnologie şi noile servicii disponibile, băncile se analizează şi adaptează procesele interne pentru a permite transportul banilor între companii sau banci într-un mod mult mai eficient. Conceptul aflat în spatele acestor procese se numeşte “Straight to Processing“


Ce înseamnă mai exact acest concept?


Conceptul „Straight to Processing“ a fost definit iniţial pe pieţele de capital din Statele Unite unde sistemul tradiţional de lucru era bazat pe multă hârtie şi pe foarte multă intervenţie umană în procese de afaceri. Straight to Processing înseamnă că de la începutul unei tranzacţii şi până la încheierea acesteia nu există nici o poartă, informaţia circulă liberă prin toate procesele până la final. Conceptul este asemenea „potirului Sfantului Graal“. Dacă se reduce numărul persoanelor care influenţează o tranzacţie, se reduce implicit numărul erorilor care pot făcute, se reduce timpul de desfăşurare a tranzacţiei, iar o tranzacţie desfăşurată mai rapid înseamnă mult în termeni de eficienţă şi costuri. „Straight to Processing“ este un concept spre care putem tinde permanent şi nu un nivel la care ne oprim odată ajunşi.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite