Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Prima evaluare la Transfond

14 Iulie 2005



Piata bancara romaneasca va beneficia din luna august a acestui an si de a treia componenta a TransFond, dedicata procesarii inregistrarii si decontarii operatiunilor cu titluri de stat. Dupa o serie de intarzieri inerente unui proiect de asemenea anvergura, anul acesta au devenit functional Sistemul de decontare pe baza bruta in timp real – ReGIS (Romanian electronic Gross Interbank Settlement) pentru plati peste 500 milione lei precum si Sistemul Electronic de Decontare pe baza Neta–SENT pentru plati peste 500 milioane lei. Dupa finalizarea celei de a doua componente, TransFonD a realizat un sondaj printre participantii la sistem pentru a face o prima evaluare a impactului asupra pietei bancare.


Cunoscuta fiind nevoia industriei bancare, dar si a clientelei acesteia, agenti economici si persoane fizice, de accelerare a fluxurilor de plati fara numerar; finalizarea si implementarea acestui proiect s-a dovedit a fi destul de asteptata pentru economia romaneasca in ansamblul sau. Ca urmare, conducerea Transfond a considerat ca dupa nici 2 luni de functionare se poate face o analiza a impactului implementarii primelor 2 componente ale SEP asupra beneficiarilor: institutii de credit, Trezoreria Statului si casele de compensare care isi desfasoara activitatea pe piata de capital, prin intermediul unui chestionar, care a vizat mai multe arii de interes“, ne-a declarat doamna Mihaela Roman, director in cadrul Transfond.


Impactul asteptat de banci in urma participarii la ReGIS si SEP este, in mare parte, la nivelul reducerii costurilor operationale, unde exista de altfel si cea mai mare presiune din partea managementului. 76% dintre participanti au inregistrat reduceri imediate ale acestor costuri, iar 4% nu au facut analize in acest sens. Numai 20% din banci au declarat ca implementarea celor doua sisteme nu a determinat reducerea evidenta a costurilor operationale. Motivele au fost cresterea necesarului de resurse umane justificat de introducerea in sistem a unui volum foarte mare de informatii si mentinerea in functiune a casei de compensare pe suport hartie, investitiile in tehnica de calcul, linii de comunicatii, SWIFT, licente etc. Scaderea costurilor operationale a influentat si diminuarea comisioanelor percepute clientilor in cazul a 53% dintre participanti. Situatiile unde nu a fost inregistrata o astfel de scadere au la baza neincasarea acestor comisioane in mod obisnuit de catre banca sau lipsa unei strategii in acest sens. O concluzie importanta referitoare la impactul SEP asupra serviciilor oferite de banci clientilor a fost cresterea vitezei de procesare. Toti participantii au fost de acord ca implementarea SEP a creat premisele pentru furnizarea de servicii de transfer de fonduri mai rapide pentru clientii proprii.


Analiza activitatii


Toate analizele de pana acum asupra activitatii TransFonD au apreciat ca acesta va avea o influenta vizibila asupra pietei bancare romanesti. Iata ca aproape 3 sferturi dintre participantii la chestionar considera ca implementarea celor doua sisteme, ReGIS si SENT va conduce la intensificarea concurentei dintre banci. Peste 35% din participanti considera ca implementarea SEP le-a conferit avantaje competitive prin posibilitatea reducerii perioadei de procesare si decontare a platilor, precum si creditarea conturilor beneficiarilor intr-un timp foarte scurt de la primirea platii. Alte opinii (45%) atesta si o intensificare a cooperarii intre participanti. Argumentele au fost colaborarea directa, prin intermediul e-mail-ului securizat, pentru rezolvarea problemelor dar si adoptarea la nivelul sistemelor a unor conventii de completare a mesajelor de plata electronice. Oricum, referitor la piata, majoritatea celor chestionati considera ca functionarea acestor sisteme induce o transparenta sporita in cadru sistemului bancar.


Opinii despre functionalitati


Participantii la sondaj au facut si o evaluare a functionalitatilor oferite de ReGIS si SENT si a dezvoltarilor propuse. Timpul de raspuns a fost fost apreciat de 93% dintre participanti drept corespunzator cerintelor. Functionalitatile oferite au multumit 90% dintre participanti, iar 10 procente dintre acestia si-ar fi dorit o diversificare a listei de TTC-uri in ReGIS, mesaje de reconciliere la SENT detaliate la nivel de instructiune de plata, implementarea unui sistem electronic de compensare a instrumentelor de debit dar si o implementare mai rapida a modulului de compensare a instructiunilor de Debit Direct.


Transfond a folosit acest prilej si pentru a solicita propuneri privind introducerea unor servicii noi. Pentru ReGIS participantii au propus:
-Extinderea orei pina la care se pot trimite si deconta platile de mare valoare MT103 ora propusa fiind 17.00;
-Refresh automat in meniurile accesate;
-Modificarea extrasului de cont MT950;
-Afisarea rezervelor doar pentru participantii compensatori la sistemul de plati administrat de BVB;
-Rapoarte intr-o anumita perioada (ex: pe o luna, de la data la data etc.);
Servicii noi pentru SENT:
-Refresh automat in meniurile accesate;
-Modulul de cec/ Bo; modulul de debit direct;
-Intervalul de timp in care pot fi constituite rezervele pentru SENT este prea scurt. Daca in acest interval se intrerupe comunicatia, participantul poate pierde o sesiune de compensare;
-Emiterea mesajelor de reconciliere la nivel de instructiune, imbunatatirea facilitatilor existente la nivelul mesajelor de eroare;
-Ultima sedinta de compensare sa se inchida in apropierea orei 16:00;
-Obtinerea cotei de piata numerica si valorica;


Pe o scala de la 1 la 10 participantii au notat serviciile oferite de TRANSFOND S.A. astfel: ReGIS - intre 7 si 10, rezultand o medie de 8,80; SENT- intre 7 si 10, rezultand o medie de 8,07. Nemultumirile au fost legate in general de timpul mai mare de raspuns la intrebarile care implica suport de nivel 3 (furnizori ai TRANSFOND S.A. – Montran, Equant, SNR, etc.) Referitor la influenta implementarii celor doua sisteme asupra nivelului riscului operational: 37% dintre participanti considera ca riscurile operationale au fost transferate in zona IT, 32% considera ca riscurile operationale au scazut, 27% considera ca riscurile operationale au crescut, iar 5% considera ca riscul operational s-a pastrat la acelasi nivel.


Rezultatele acestui chestionar vor fi utilizate de Transfond si de BNR in procesul de imbunatatire si dezvoltare a aplicatiilor primelor doua componente ale SEP.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite