Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

De ce esueaza proiectele?

14 Iulie 2005



Activitatile organizatiilor se desfasoara in general pe operatiuni si proiecte. Si operatiunile si proiectele au in comun faptul ca sunt planificate, executate si controlate, sunt derulate de oameni si suporta constrangeri de resurse.


Operatiunile sunt activitati continue, desfasurate repetitiv, diferenta pe care o aduc proiectele este data de genul de activitati temporale, cu puncte temporale definite de inceput si sfarsit de proiect si cu rezultate concrete.


Studiile ne arata ca in medie 25% din proiectele IT esueaza, iar 50% nu se incadreaza in constrangerile initiale–timp, buget, calitate.


Ce putem face ca proiectele pe care dorim sa le implementam sa aiba succes? Raspunsul simplu ar fi: „sa invatam din experienta altora, sa aplicam practici si metode verificate“ a citat de pe site-ul Microsoft Romania prof. dr. Constanta Bodea, presedintele Asociatiei Project Management Romania. Citatul sintetizeaza o stare de fapt, formuland si solutia de depasire a impasului relevat de starea de fapt. Reformuland recomandarea Microsoft se poate spune: „managementul proiectelor IT trebuie realizat de catre profesionisti!“


Intr-un studiu facut de Gartner in anul 2003, pe mai mult de 400 de companii din diferite arii de activitate, s-a concluzionat ca rata de succes a proiectelor este sub 20%. Tot intr-un raport Gartner 2004 se stipuleaza ca, principala cauza a neindeplinirii obiectivelor de proiect, este comunicarea ineficienta intre membrii echipei“.


Printre factorii regasiti in studiu ce pot conduce direct si rapid la esecul unui proiect sunt: management suport, autoritatea project sponsorului si/sau a project/ program managerului (P.M.), experienta PM-ului in estimarea&planificarea resurselor (financiare sau nu), cultura de companie, cultura de Project Management din companie, implicarea si commitment-ul clar si realist al resurselor proiectului, target-uri irealiste, managementul asteptarilor, comunicarea intre membrii proiectului etc.


Timp, buget, calitate–parametri de baza, care insa nu limiteaza succesul


In termeni teoretici, esecul unui proiect se defineste prin alterarea a cel putin unuia din cei 3 parametrii clasici: timp, buget si calitate, insa practica nuanteaza acest aspect.


Managerul PMO in IT Shared Services Rompetrol, Radu Brasoveanu, a precizat: „In Rompetrol, echipa PMO (Project Management Office) foloseste acesti parametri doar pentru monitorizarea performantei interne si nu pentru a incadra un proiect in aria de sau . Noi consideram ca cel mai important lucru este . Clientul este cel care dicteaza pentru un proiect. Pot exista proiecte care au avut o depasire de buget, dar fiind terminate intr-un timp mai scurt, cu gradul de calitate agreat au fost considerate un succes. Au existat proiecte care au respectat cei 3 parametrii (time, quality, budget), dar, din cauza , sau a unei atitudini distante, necooperante, in care clientul nu a simtit furnizorul de servicii ca un , proiectele au fost considerate . De aceea, in Rompetrol, la inceputul fiecarui proiect se definesc foarte clar pe care noi ii folosim ca si target-uri SUPLIMENTARE in proiect“.


Evaluarea proiectului depinde de asteptarile celor implicati



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite