Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Lumea Geospaţială 2011: Comunităţile mature generează proiecte pe măsură

26 Iunie 2011



Tema centrală a ediţiei 2011 a tradiţionalului eveniment Lumea Geospaţială a abordat tema maturizării soluţiilor geospaţiale şi, în egală măsură, a dat prilejul tuturor invitaţilor la schimb de informaţii şi socializare. Încă o dată s-a dovedit tuturor celor implicaţi în piaţa de GIS că „Lumea Geospaţială“, dincolo de un eveniment corporate, este o mare comunitate.

Un amănunt care trebuie precizat din start este că discuţiile purtate în cadrul evenimentului „Lumea Geospaţială“ nu au vizat maturitatea pieţei de profil, ci a soluţiilor/proiectelor derulate cu tehnologii geospaţiale. Piaţa GIS, măsurată după criterii legate de vânzări, valoare, proiecte şi număr clienţi este, fără îndoială, încă subdezvoltată. Pe de altă parte însă, proiectele finalizate în România devin standard de lucru în organizaţii şi produc beneficii reale. Totuşi, dilema capacităţii de măsurare a gradului de maturitate se păstrează, cea mai elocventă dovadă fiind chiar discuţiile din cadrul conferinţei. „Maturitatea pieţei nu are legătură cu volumul vânzărilor, ci cu maturitatea soluţiilor şi cu nivelul managerial până la care o decizie se fundamentează pe o soluţie geospaţială“, a făcut introducerea în temă Marcel Foca, Director General Intergraph Computer Services.



Marcel Foca


Argumente pro şi contra

Tema a fost abordată exhaustiv în cadrul unei mese rotunde organizate la finalul primei zile a evenimentului. Masa rotundă a fost moderată de Sevil Sumanariu, Preşedinta ANIAP, şi a atras în discuţii atât invitaţii, cât şi o bună parte din audienţă.


Situaţia Primăriei Braşov a fost adusă iarăşi în discuţie, punctându-se acum existenţa unui protocol între Consiliul Local şi toţi furnizorii de utilităţi şi de comunicaţii, protocol prin care toate lucrările operate de aceştia se reflectă în sistemul geospaţial, datele circulând liber între toate părţile implicate. Discuţiile au arătat că, pentru Braşov, GIS-ul a adus un plus de eficienţă şi o accelerare a proceselor interne, instituţia câştigând astfel timp pentru analiza şi dezvoltarea altor strategii şi concepte. Alte intervenţii au punctat nevoia de calitate a datelor drept un alt semn de maturizare a soluţiilor, conştientizarea faptului că instituţiile trebuie să ofere şi să primească date benevol sau că este încă nevoie de referinţe, servicii standardizate şi educaţie pentru a se vorbi de maturitate. În final, concluzia trasă de Sevil Sumanariu a fost că ,,se poate vorbi de o maturizare a soluţiilor geospaţiale atunci când o activitate nu mai poate fi gestionată fără aceasta“.



Sevil Sumanariu


Semne de maturizare

Un alt veteran al evenimentului, Adrian Gabor, viceprimar Braşov, a afirmat „este bine că în ultimii 5-6 ani am trecut de la soluţii GIS locale pentru Primării şi Consilii Judeţene la soluţii GIS pentru România, adică pentru instituţii cu acoperire naţională. Din punctul meu de vedere, acesta este un semn de maturizare. Mai mult, soluţiile au crescut în complexitate, «Braşovul la un click distanţă» este un astfel de exemplu, un proiect bazat pe o soluţie geospaţială care ne ajută să intrăm cu adevărat în secolul vitezei, iar cetăţenii care interacţionează cu Primăria să nu mai fie nevoiţi să ajungă fizic la instituţie.“


Dincolo însă de orice discuţie, o privire retrospectivă arată că soluţiile GIS devin tot mai cunoscute, iar proiectele tot mai numeroase. Dacă până acum 2-3 ani soluţiile geospaţiale erau accesibile doar instituţiilor publice elitiste (Bucureşti, Braşov, Sibiu), acum se poate vorbi de o democratizare a accesului la astfel de unelte, iar administraţiile mai mici încep să prindă „gustul“ soluţiilor geospaţiale. Un element important în această ecuaţie este şi lansarea în urmă cu doi ani a gamei de soluţii predefinite INGEA de către Intergraph Computer Services, produse care se adresează administraţiilor mici, atât din punct de vedere al complexităţii proceselor interne, cât şi al modularităţii şi, nu în ultimul rând, al costurilor.


Adrian Gabor


Tendinţe post achiziţie Hexagon

Ca în fiecare an, din partea corporaţiei a participat la discuţii un reprezentant regional, care a prezentat contextul global şi regional în care activează Intergraph. Astfel, Robert Nagy, Sales Manager Intergraph CEE, a subliniat că intrarea Intergraph în cadrul companiei Hexagon nu schimbă cu nimic oferta şi produsele, ci, dimpotrivă, deschide o serie de oportunităţi prin integrarea facilităţilor de captare a datelor cu cele de vizualizare şi analiză. Intergraph va rămâne o divizie distinctă în cadrul Hexagon, iar liniile interne de business vor rămâne neschimbate şi, de asemenea, relaţiile cu partenerii şi clienţii. Intergraph se adaptează tendinţelor tehnologice trecând de la thin şi smartclient la infrastructură virtualizată şi cloud computing, precum şi la migrarea soluţiilor proprii pe smartphone- uri şi tablete.


Cea mai importantă schimbare va fi probabil una de strategie la nivelul abordării pieţei într-un stil european, Hexagon fiind o companie europeană. De asemenea, va fi accentuată identificarea de oportunităţi pentru extindere, precum şi consultanţa pentru accesarea şi utilizarea fondurilor europene. O astfel de consultanţă ar putea fi acordată de Hexagon către partenerii din alte ţări europene. „Colaborarea dintre parteneri se va accentua, unul dintre obiectivele Hexagon fiind şi crearea unei comunităţi a partenerilor, pentru schimb de informaţii, chiar dacă vânzarea se va face, în continuare, la nivel naţional. De asemenea, vor fi consolidate unele linii de business, care acum sunt redundante (Erdas/Leica), însă nu există planuri concrete pentru România“, a mai declarat Robert Nagy.



Robert Nagy



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite