Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

41% din cetăţenii UE utilizează servicii de e-guvernare

26 Iunie 2011



Deşi dezvoltarea internetului a redus considerabil formalităţile birocratice, nu toate serviciile publice au valorificat posibilităţile oferite de acesta. La nivel european, dar şi în România, se alcătuiesc planuri de acţiune privind e-guvernarea pentru a creşte numărul operaţiunilor administrative care pot fi efectuate online. Comisia Europeană vrea ca, până în 2015, 50% din cetăţeni şi 80% din întreprinderile din UE să utilizeze serviciile publice bazate pe internet.

O misiune destul de greu de îndeplinit din partea unei ţări ca România, care a reuşit abia în acest an să lanseze Ghiseul.ro, serviciul online prin care se pot plăti în prezent taxe şi impozite prin card bancar, la nivel naţional. De fapt, la nivel naţional, înseamnă deocamdată doar cinci primării care s-au înrolat în sistem: Tîrgu Mureş, sectorul 2 şi sectorul 6 din Bucureşti, Zalău şi Piteşti. Din 30 martie 2011 până în prezent s-au efectuat peste 1.000 de plăţi prin Ghiseul.ro.


Imposibilitatea administraţiei publice centrale din România de a coordona coerent şi eficient un program naţional de informatizare a administraţiilor publice din România, în peste 10 ani de existenţă a unui minister dedicat, nu a oprit lucrurile la nivel local. Cu paşi mărunţi, din fonduri proprii sau de la Uniunea Europeană, administraţiile publice locale au implementat diverse soluţii informatice pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii cetăţenilor.


Pe primul loc în topul celor mai cerute servicii electronice de către cetăţeni se află plata taxelor şi impozitelor online, prin card bancar. Din acest punct de vedere, progresul care s-a realizat la nivelul administraţiilor locale este remarcabil.


În prezent, 25 de primării au implementat plata online prin card a taxelor şi impozitelor, de 2,5 ori mai multe faţă de anul trecut. În primele patru luni din 2011, tranzacţiile online pentru plata taxelor şi impozitelor au reprezentat 16% din totalul tranzacţiilor.


Plata cu cardul prin internet este foarte utilă şi pentru cetăţenii care locuiesc în afara oraşului de reşedinţă, pentru că nu mai trebuie să se deplaseze pentru a plăti taxele datorate la bugetul local. Cetaţenii din Arad, Baia Mare, Bistriţa, Bucureşti (sectoarele 2, 4 şi 6), Buzău, Carei, Câmpia Turzii, Cluj-Napoca, Constanţa, Dej, Drobeta Turnu-Severin, Lugoj, Oradea, Piteşti, Pucioasa, Râşnov, Sighetul Marmaţiei, Slobozia, Sovata, Târgu Jiu, Târgu-Mureş, Timişoara şi Tulcea îşi pot achita taxele şi impozitele locale, de acasă, din faţa calculatorului, cu orice card.


Servicii online diverse pentru cetăţeni

• Instituţia Prefectului – Judeţul Mureş a demarat un proiect prin care vor fi oferite servicii electronice interactive pentru primăriile din mediul rural, populaţie şi instituţiile deconcentrate. Vor fi astfel furnizate şapte servicii electronice noi: emitere autorizaţii de colectare a deşeurilor, înregistrări petiţii, raportări ale instituţiilor deconcentrate, dezbaterile din Colegiul Prefectural, programare în audienţă, depunere acte pentru legalitate şi forum. De implementarea acestui proiect vor beneficia cele 91 de primării ale comunelor din judeţ, 36 de servicii deconcentrate din judeţ şi Consiliul Judeţean Mureş, precum şi alţi utilizatori de internet, cum ar fi populaţia sau mediul de afaceri.


• Locuitorii din comuna vrânceană Fitioneşti pot depune online reclamaţii sau sesizări referitoare la administraţia locală după implementarea proiectului „Servicii publice de calitate în comuna Fitioneşti”.


• Persoanele care nu se pot deplasa la sediul Instituţiei Prefectului Bistriţa-Năsăud pentru a intra în audienţă vor avea posibilitatea să facă acest lucru online, printr-un sistem de videoconferinţe ce va fi implementat în baza unui proiect cu finanţare europeană, anunţă www.administratie.ro.
Primăriile vor trebui să se doteze cu camere web, pentru a putea oferi această facilitate cetăţenilor care nu dispun de mijloace de a deplasa până la sediul prefecturii din municipiul Bistriţa. Mai mult, prin acest proiect se vor putea face plăţi online ale unor taxe, se vor putea depune petiţii sau descărca documente necesare, se vor elibera avize online şi se vor putea face programări la serviciile de eliberare
a paşapoartelor şi a permiselor auto. De asemenea, cetăţenii vor avea la dispoziţie servicii de evidenţiere a traseului unui document, de notificare prin email, de plată electronică pentru apostilă şi taxa plăcuţelor de înmatriculare.


• Cetăţenii municipiului Alba Iulia beneficiază de un acces facil la informaţii de interes personal sau general şi pot urmări online traseul documentelor depuse, de la certificate de urbanism, la autorizaţii şi avize, prin implementarea de către primărie a unui proiect în valoare totală de peste 2,3 milioane de lei. Primăria din Alba Iulia se numără printre puţinele din ţară care pune la dispoziţia locuitorilor un portal ce funcţionează ca punct unic de acces, prin intermediul căruia cetăţenii pot vedea la orice oră care este situaţia taxelor şi impozitelor, stadiul unor cereri adresate instituţiei, evidenţa bunurilor deţinute şi pot plăti prin internet, utilizând carduri bancare, chirii, redevenţe, concesiuni, amenzi sau alte taxe.


• Încă din primele trei zile ale anului 2011, peste 250 de cupluri orădene şi-au stabilit locul, data, ziua şi ora în care urmează să spună „Da” în faţa ofiţerului de stare civilă, folosind aplicaţia informatică pentru programarea căsătoriilor, de pe site-ul Primăriei Oradea. Starea Civilă a implementat, la începutul anului 2010, un sistem alternativ, securizat, de programare a căsătoriilor şi prin internet. Astfel, la finalul anului 2010, s-a constatat că, din totalul programărilor de căsătorii, 22% s-au realizat on-line, direct de acasă, iar 78% au fost programate prin prezenţa celor interesaţi la ghişeu.
Succesul utilizării acestei aplicaţii a determinat şi alte primării din ţară să implementeze aplicaţii asemănătoare, cum ar fi Primăria din Cluj-Napoca. Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor Oradea oferă şi posibilitatea programării online a prezentării la ghişeu în vederea depunerii actelor pentru obţinerea cărţii de identitate.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite