Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

RFID, tehnologia care va revoluţiona retail-ul

26 Iunie 2011



După decenii de aşteptare, dezvoltările tehnologiei RFID în zona de retail şi distribuţie încep să se materializeze, permiţând obţinerea de beneficii concrete. Provocările nu lipsesc, evident, însă câştigurile care se pot realiza prin utilizarea „etichetelor inteligente“ nu mai pot fi ignorate de jucătorii care încearcă să se menţină pe creştere.

Dezvoltată în urmă cu câteva decenii, tehnologia RFID (Radio Frequency Identification – identificarea prin radiofrecvenţă) a început să devină din ce în ce mai populară în ultimii ani, aria sa de aplicabilitate extinzându-se rapid. La momentul actual, „etichetele inteligente“ RFID sunt utilizate în varii domenii, de la medicină şi biblioteci, până la industria transporturilor şi aplicaţii de securitate.


Dintre aceste domenii, sectorul de retail şi distribuţie reprezintă unul dintre cele mai importante motoare de creştere ale pieţei RFID. Astfel, conform unui studiu global realizat de ABI Research, dezvoltarea sistemelor de identificare prin radiofrecvenţă în zona de retail va genera anul acesta o creştere cu 16% a pieţei RFID. Piaţă care va atinge, la sfârşitul lui 2011, o valoare totală de aproximativ 5,5 miliarde de dolari (faţă de 4,6 miliarde de dolari în 2010). Evaluarea ABI Research este confirmată şi de studiul IDTechEx („RFID Forecasts, Players, Opportunities 2011-2021“), care prognozează pentru anul în curs atingerea unei valori globale de 5,63 miliarde de dolari. Şi care prevede că, în următorii ani, piaţa va creşte de patru ori ca valoare.


Un experiment practic

Interesul în creştere manifestat de sectorul de retail şi distribuţie vizavi de „etichetele inteligente“ nu este unul nou. Sistemele RFID implementate deja în marile magazine şi în depozite aduc beneficii concrete, care pot fi cuantificate rapid financiar. Iar dovezile încep să se adune şi să convingă din ce în ce mai mulţi actori din această zonă.


Iată un exemplu concret: în 2009, două magazine Bloomingdale, cu un volum similar de produse şi sortimente, au participat la un studiu comparat. Unul dintre magazine utiliza un sistem RFID, în timp ce al doilea folosea clasicul sistem de coduri de bare. După 13 săptămâni, concluziile experimentului au demonstrat că magazinul care utiliza sistemul RFID a reuşit să obţină o îmbunătăţire a acurateţii inventarului general cu 27%. Şi o creştere a vitezei cu care putea controla stocurile cu 96% - folosirea tehnologiei RFID a permis inventarierea a 4.767 de produse pe oră, în timp ce utilizând codurile de bare s-au putut contoriza doar 209 de produse pe oră. Unul dintre principalele beneficii obţinute în urma acestor câştiguri de eficienţă a fost că magazinul care folosise „etichetele inteligente“ a reuşit să reducă cu 21% riscul rupturilor de stoc.


Cât de important este acest beneficiu? Foarte, dacă ţinem cont de faptul că, anual, sectorul de retail pierde circa 433,4 miliarde de dolari, la nivel global, din cauza rupturilor de stoc, conform unui studiu dat publicităţii în iunie a.c. de IHL Group. Potrivit aceleiaşi surse, numai retail-ul vestimentar din
SUA înregistrează anual pierderi de 23,5 miliarde de dolari din cauza rupturilor de stoc şi de 16,2 miliarde din cauza stocurilor excedentare.
Studiul citat mai arată că gradul de incidenţă al acestui fenomen este de 18%, de aproximativ trei ori mai mare decât raportează industria de retail ca valoare medie. Or, în condiţiile uniformizării ofertei şi a creşterii nivelului de concurenţă, este evident că un client, oricât de fidel ar fi el unui anumit brand, se va orienta rapid către un alt magazin/retailer, care să îi poată furniza produsul pe care doreşte să îl achiziţioneze. Iar odată pierdut un client, costurile de marketing aferente recâştigării acestuia cresc.


Concluzia este logică – o reducere a riscului rupturilor de stoc poate genera creşteri semnificative ale vânzărilor, respectiv ale cifrei de afaceri. Iar tehnologia RFID poate asigura o reducere consistentă în acest sens, de până la 50%, conform datelor furnizate de Item Level RFID Initiative (o alianţă care reuneşte principalii jucători din industria RFID, precum Impinj, Motorola, Avery Dennison etc.).


Este explicabil, deci, de ce tehnologia „etichetelor inteligente“ face din ce în ce mai mulţi adepţi. De altfel, analiştii de la VDC Research Group insistă asupra acestui aspect, explicând că intervalul 2011-2012 va reprezenta un moment de cotitură pentru industria RFID prin faptul că, spre deosebire de evoluţia anterioară, creşterea valorii pieţei nu va mai fi asigurată doar de extinderea şi dezvoltarea proiectelor RFID la clienţii care au testat şi probat eficienţa acestei tehnologii, ci şi de atragerea de noi clienţi. Clienţi care au hotărât să iasă din expectativă, convinşi că tehnologia RFID a atins nivelul de maturitate şi standardizare care să le garanteze obţinerea unor beneficii reale.


Noii clienţi nu sunt, însă, reprezentaţi doar de către jucătorii din zona de retail şi distribuţie, ci şi de către furnizorii acestora. De exemplu, încă din 2008, 650 dintre furnizorii grupului Metro utilizau „etichetele inteligente“. (Metro este unul dintre pionierii utilizării Electronic Product Code în Europa, având la nivelul anilor 2006-2007 200 de magazine dotate cu infrastructură RFID.)


Avantajele RFID

Adoptarea tehnologiei RFID în retail şi distribuţie este un demers delicat, care implică investiţii consistente şi un efort considerabil de adaptare şi integrare a tehnologiei. Provocările nu sunt puţine, însă beneficiile care se pot obţine reuşesc să le compenseze. Iată, succint, câteva dintre principalele câştiguri pe care le oferă utilizarea „etichetelor inteligente“:


• creşterea acurateţii inventarului. Prin faptul că nu necesită vizibilitate directă asupra etichetei, ca în cazul codurilor de bare, în realizarea inventarului se elimină erorile (atât cele umane, cât şi cele care apăreau în cazul codurilor de bare deteriorate sau murdare);



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite