Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Criteriile de selecţie a fişierului medical electronic potrivit sistemului de practică medicală primară sau secundară

19 Martie 2004



Radu Bengulescu1. Introducere


Într-un articol precedent am descris particularităţile sistemelor primare şi secundare de sănătate şi implicaţiile asupra sistemelor informatizate (în special a fişierelor medicale electronice – FME) destinate acestora. Aşa cum am arătat procesul de alegere a unei aplicaţii sau a unui vendor este de multe ori o sarcină dificilă pentru medicii de familie sau pentru informaticienii din spitale. Cu atât mai mult cu cât odată pusă în funcţiune şi stocând datele pacienţilor în anumite formate şi structuri este destul de dificil de înlocuit dacă se dovedeşte peste timp a fi necorespunzătoare cabinetului sau spitalului respectiv.


Aceasta a dus la crearea în numeroase ţări a unor comisii de informatică medicală care analizează procesele medicale şi standardele necesare desfăşurării corecte a acestora şi elaborează atât liste de funcţionalităţi care trebuie să fie implementate de vendori pentru a fi acceptaţi pe piaţa de software medical cât şi ghiduri (checklisturi) de alegere a FME-urilor corespunzătoare destinate medicilor interesaţi Acest articol are un scop practic de prezentare a unor funcţionalităţi de bază ale unui FME modern şi de a răspunde întrebărilor care se pun în momentul introducerii unui FME în practica de zi cu zi. Are la bază experienţa personală acumulată în ultimii ani în mai multe ţări europene şi Japonia şi câteva documente din SUA şi Germania considerate ca extrem de practice şi succinte.


2. Clasificarea funcţionalităţilor unui FME


În general există două tipuri de clasificări, una are în vedere raportarea la legislaţia vizavi de înregistrarea datelor pacientului (şi aici există funcţionalităţi „mandatorii“ sau „suplimentare“), iar cea de a doua are în vedere tehnologiile şi modalităţile de implementare a acestor funcţionalităţi. De exemplu, legislaţia, în majoritatea ţărilor, impune înregistrarea codului de asigurare socială a pacientului. Acesta este o funcţionalitate mandatorie. Unele sisteme au posibilitatea de a citi fie un card magnetic al pacientului, fie un cod de bare, iar altele, au pur şi simplu, doar un câmp în care medicul introduce manual numărul. Amândouă respecta legislaţia. Pe care îl veţi alege dumneavoastră este însă uşor de ghicit. În prezentarea criteriilor de „succes“ ale unui sistem voi încerca să las la o parte pe cât posibil influenţa structurii FME-ului, cu alte cuvinte evit descrierea drept criteriu a necesităţii unui sistem de a înregistra în fişa pacientului de exemplu, Anamneza ca fiind un capitol de sine stătător. Aceasta pentru că poate în România nu există încă un standard al Fişei pacientului care să impună Anamneza ca atare, iar daca va exista poate va fi subalt nume (chiar dacă va avea aceleaşi date în structură). De aceea am lăsat doar cu titlu de menţiune capitolele 10-13 în lista de mai jos. Voi încerca doar să subliniez importanţa unor criterii pentru medicina primară sau secundară prin scurte note cu abrevierile „MP“ pentru medicina primară, sau „MS“ pentru medicina secundară.


3. Lista funcţionalităţilor unui FME modern


1. Funcţionalitate: Introducerea datelor

  • Introducere text cu ajutorul tastaturii

  • Introducere text prin dictare. MS: De interes pentru secţiile chirurgicale unde timpul dedicat introducerii datelor de către doctor este limitat

  • Introducere text cu ajutorul unor template-uri predefinite. MP: Esenţial pentru introducerea datelor în blocuri specifice fiecărei afecţiuni

  • Navigare/introducere data cu ajutorul mouse

  • Navigare/introducere data prin keyboard shortcuts

  • Introducere de date structurate. MS /MP: Fără aceasta standardizarea, comunicarea, codificarea datelor este imposibilă

  • Introducere de date prin transcripţie cu ajutorul unor template-uri

  • Capturare şi afişare de imagini digitale.

  • Capturare şi afişare de imagini radiologice

  • Capturare şi afişare de clipuri video

  • Capturarea şi reproducerea de sunete/voce

  • Capturarea de semnale de la aparate de monitorizare (ex. Holter)

  • Indexare, stocare şi de documente scanate. MP: Medicul de familie vine în contact cu o multitudine de documente din surse ne-electronice

  • Înregistrare de sketch-uri, schiţe grafice. MS: Secţii chirurgicale sau dermatologie

  • Procesor de text integrat

  • Spell-checker medical integrat

  • Verificare automată a datelor la introducere pentru valori în afara limitelor/formatelor definite. MS: Important pentru menţinerea consistenţei FME

  • Integrare de documente externe (rapoarte radiologice, scrisori de trimitere). MS/MP

  • Posibilitatea de customizare a ecranelor de introducere a datelor. MS/MP Esenţială pentru flexibilitatea FMEşi eficientizarea activităţii diferiţilor utilizatori


    2. Funcţionalitate: Stocarea datelor


  • Mediu de stocare permanentă a fişelor active şi inactive ale pacienţilor

  • Mecanisme de backup şi recuperare a datelor

  • Un sistem total electronic, fără documente pe hârtie


    3. Funcţionalitate: Prelucrarea informaţiilor


  • Access la informaţii şi baze de date clinice

  • Acces/Incorporare în fişa pacientului de ghiduri/protocoale de diagnoză/tratament bazate pe consens sau EBM (evidence-based medicine). MP: Esenţial pentru medicina viitorului MS: În secţii de oncologie sau boli cronice

  • Acces Internet

  • Posibilitatea de definire de ghiduri/protocoale.

  • Remind-ere pentru consultaţii, tratamente, administraţii de medicaţie MS/MP Important pentru tratamentele de lungă durată

  • Trimiterea automata de mesaje reminder pacienţilor MP: (idem mai sus)

  • Mesaje de alertă în caz de interacţiuni inter-medicamentoase, alergii, rezultate anormale. MS/MP Vital pentru siguranţa tratamentelor şi scăderea costurilor secundare

  • Generarea de rapoarte din parametrii variabili (de ex. toate pacientele între 45 şi 55 de ani care au avut rezultate anormale de probe biologice X în ultimul an). MP: Funcţie de baza a FME

  • Salvarea seturilor de parametrii pentru rapoarte

  • Generarea de rapoarte la intervale fixe de timp. MS/MP Important pentru managementul performanţelor medicale şi financiare ale unităţii sanitare.

  • Urmărirea protocoalelor de imunizare


    4. Funcţionalitate: Comunicarea informaţiilor


  • Index unic al pacienţilor (eventual standard naţional)

  • Introducerea de seturi minime de date

  • Codificarea diagnosticelor/ procedurilor prin cataloage standardizate

  • Standarde de comunicare/ export al datelor

  • Interfeţe către sisteme externe

  • Disponibilitatea FME 24x7. MS: Esenţial pentru spitale (secţii de terapie intensivă, pediatrie, neonatologie etc.)

  • Timp de răspuns sub 2 secunde la schimbarea view-urilor în aplicaţie MS: Foarte importantă pentru secţiile cu activitate intensă (terapie intensivă)



    Parerea ta conteaza:

    (0/5, 0 voturi)

    Lasa un comentariu



    trimite