Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Bilant la Biroul de Credit

15 Septembrie 2005



Mugur Stet, purtatorul de cuvant al BNRLa un an de activitate, Biroul de Credit, cunoscut in presa si ca Politia creditelor, si-a facut publica parte din activitate. Fara a fi o „taiere de mot“, directorul general Serban Epure a amintit si de parintii companiei, 24 de banci comerciale dar si de nasi: organismele financiare internationale si BNR. Tragand linie se poate spune ca a fost un an bun pentru Birou care a inregistrat un profit de 1 miliard lei vechi si a emis peste 2 milioane de rapoarte de credit. Veniturile provin din taxa de 25.000 lei vechi platiti pentru fiecare raport. Conform lui Serban Epure, dificultatile intampinate de Biroul de Credit au fost legate de obtinerea acordului pentru prelucrarea datelor personale ale debitorilor. Situatia s-a rezolvat printr-un paragraf din Legea nr. 677 prin care se recunoaste de catre Avocatul Poporului interesul legitim al bancilor de a utiliza aceste date.


Serban Epure, director general al Biroului de CredtiBiroul de Credit gestioneaza in prezent informatii despre peste 600.000 de persoane: debitori cu restante mai mari de 30 de zile, care au apelat de documente false la intocmirea unui dosar de credit sau fraudulenti pentru care exista o hotarare judecatoreasca. Datele sunt colectate de la 18 banci care formeaza 97% din piata de retail precum si de la o societate financiara (Credissson). Restantele acumulate de persoanele recenzate au atins cifre impresionante: 112 milioane lei noi, 2,7 milioane Euro si 1,2 milioane dolari.


Daca prima etapa din activitatea Biroului de Credit, colectarea datelor negative din sistemul bancar, a fost incheiata si este functionala urmeaza alte doua extinderi ale sistemului. Prima se refera la colectarea de informatii pozitive debitori, atat clienti ai bancilor cat si ai altor institutii financiare sau non financiare iar cea de a doua la furnizarea unor analize de scoring, analizarea comportamentului viitor al unui client in functie de istoricul relatiilor bancare.


Biroul de Credit foloseste o aplicatie informatica livrata de Siveco Romania, iar bancile interesate si-au adaptat solutiile informatice pentru a trimite informatiile proprii si a interoga baza de date a biroului. Aceste actualizari se fac zilnic iar timpul de raspuns este rapid. Nivelul de securitate al aplicatiei este maxim astfel incat nu exista riscul compromiterii datelor.


Pentru ca am amintit de raportari ale bancilor, trebuie sa mentionez si existenta Centralei Riscurilor Bancare (CRB) a carei activitate se suprapune oarecum peste cea a Biroului de Credit. CRB este un proiect propriu al BNR (initiat inainte de Biroul de Credite) si care prin Registrul Privat si cel Public, tine evidenta tuturor creditelor peste 200 milioane lei contractate de populatie sau companii. „Nu am simtit o concurenta din acest punct de vedere, afirma Serban Epure, dar nu mi se pare normal a bancile sa raporteze date similare in doua parti, mai ales daca avem in vedere costurile“. Mugur Stet, purtatorul de cuvant al BNR, este de parere ca aceasta situatie nu reprezinta o suprapunere ci o completare. Mai mult, CRB detine si informatii pozitive din aria vizata, inclusiv despre persoanele juridice (ceea ce nu face Biroul de Credit) fapt relevant pentru formarea unei imagini corecte si cuprinzatoare asupra acestui sector de activitate si al sigurantei pietei bancare in general, daca avem in vedere cota mare din piata a creditelor cu valoare de peste 200 milioane lei vechi.


Chiar daca cele doua entitati vor coexista, trebuie sa mentionez ca nici una dintre ele nu influenteaza deciziile bancilor de a acorda credite ci doar ofera informatii. Biroul de Credit se va dovedi cu siguranta un factor de disciplinare a clientilor sistemului bancar si de a restrange tendintele de indatorare ale populatiei.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite