Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Managementul modern al resurselor umane - Locul si utilitatea tehnologiei informatiei

15 Septembrie 2005



Eugen Schwab–Chesaru, Partner & Managing Director Pierre Audoin Consultants (PAC) Central Eastern EuPrimele aplicatii software realizate in domeniu resurselor umane au aparut in anii 70 si serveau strict la calculul salariilor. Incepand cu anii 90, am asistat la largirea conceptului de resurse umane si deschiderea catre angajat si catre exteriorul intreprinderii – utilizand din ce in ce mai frecvent internetul.


Privita dintr-o perspectiva moderna, suita de aplicatii de resurse umane este utila nu doar pentru managerul de resurse umane; de la candidati si angajati, pana la directori sau actionari, pe toate nivelele ierarhice exista o colaborare gestionata de aplicatiile de resurse umane. Instalarea si utilizarea acestor aplicatii au permis de asemenea cresterea reactivitatii serviciilor de resurse umane la cereri interne (scolarizare, depunerea cererilor de concedii etc.) sau externe (recrutare, gestionare dosare de candidatura). Mai mult decat atat, portalurile specializate au aparut ca o regrupare a aplicatiilor dedicate si a informatiilor in legatura cu resursele umane.


In acest fel, fazele istorice ale globalizarii si deschiderii sistemelor informatice pentru resursele umane au dus la imbogatirea suitelor de aplicatii specializare cu noi module: managementul competentelor, cunostintelor, a scolarizarii, a recrutarii, etc. In acelasi timp, a avut loc integrarea suitei de HR cu celelalte parti ale sistemului informatic al companiei. Aceasta integrare s-a realizat mai intai intre programul de salarizare si cel de gestionare a timpului si a activitatilor; apoi cu celelalte module ca si contabilitate, financiar, productie, etc.


Inmultirea canalelor de comunicare duce la o constatare simpla: companiile au realizat ca adevarata resursa de valori este reprezentata de capitalul uman. Firmele sunt nevoite sa-si fidelizeze angajatii profitabili si cu potential de rentabilitate ridicata.


Aceasta realitate ascunde o dificultate crescanda in utilizarea eficienta a informatiilor despre proprii colaboratori. Compania nu mai reuseste sa stabileasca o strategie dedicata salariatului sau si nu mai dispune de o relatie personalizata cu el. Salariatul simtindu-se debusolat in sanul companiei, rezultatul obtinut este adeseori opus celui scontat.


A devenit, deci, necesar sa fie preluat si regandit controlul asupra gestiunii capitalului uman. Trebuie sa fie utilizata tehnologia informatiei pentru a identifica de o maniera inteligenta asteptarile fiecarui salariat, bazat pe o cunoastere detaliata si specifica a fiecaruia.


O buna gestionare a capitalului uman permite nu doar scaderea costurilor de management a personalului, dar si cresterea rentabilitatii individuale. Obiectivul final trebuie sa fie pozitionarea salariatului in centrul strategiei intreprinderii si integrarea lui in totalitatea functiilor traditionale pentru managementul resurselor umane.


Contactul cu salariatul trebuie sa fie personalizat, iar compania trebuie sa se adapteze la fiecare din situatiile create – doar in acest fel relatia dintre angajat si angajator devine cu adevarat profitabila.


Evolutia mijloacelor si sistemelor de gestionare a resurselor umane trebuie sa tina cont de trei factori determinanti:

  • Cresterea complexitatii organizatiilor
  • Cresterea flexibilitatii in utilizare/ operare
  • Personalizarea/ individualizarea relatiei angajat – companie


    Catre solutii interactive: ERM–Employee Relationship Management



    Parerea ta conteaza:

    (0/5, 0 voturi)

    Lasa un comentariu



    trimite