Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

High-tech in Formula 1

18 Septembrie 2005



Formula 1 este fara indoiala unul dintre cele mai populare sporturi ale momentului. Milioane de fani urmaresc 20 de weekenduri pe an cursele din intreaga lume. Viteza este captivanta. Bolizii care se urmaresc cu peste 300 la ora incanta privirile tuturor. Ceea ce nu se vede insa este tehnologia avansata care sta in spatele fiecarei astfel de curse, a fiecarei calificari sau antrenament si, mai presus de toate, in spatele masinilor.

Proiectare la nivel inalt

Cred ca nimeni nu isi mai inchipuie ca proiectarea monoposturilor, chiar si a celor de la echipele mai sarace, se fac manual. Totul este computerizat, de la cele mai simple schite, pana la complexele simulari, care iau locul wind-tunnel-urilor, folosite pana nu de mult. Iar daca asta este situatia generala, o echipa cu pretentii si traditie cum este Williams nu poate sa se afle decat in fruntea plutonului.

Din 1999 cand au inceput colaborarea cu Compaq, echipa lui Frank Williams a pus foarte mult accentul pe infrastructura IT pe care o foloseste. Dupa fuziunea din mai 2002 dintre Compaq si HP, aceasta din urma a preluat parteneriatul cu echipa de Formula 1. In prezent HP este principalul sponsor al Williams si unicul furnizor de echipamente IT.

Telemetria–jocul cifrelor

Este neindoielnic ca atunci cand vorbim de tehnologie in Formula 1 trebuie sa incepem cu strangerea informatiilor. Iar echipele acorda o importanta extrem de mare acestui fapt. La un antrenament pe un singur monopost se afla in medie 200 de senzori care masoara absolut tot, de la temperatura, pe pista, la motor, la roti, la placutele de frana, pana la forta cu care pilotul apasa pe frana sau acceleratie.

Aceste informatii sunt colectate si apoi analizate de catre inginerii echipelor. Aici intra in joc tehnologia avansata a HP, care permite ca aceste informatii sa fie vizionate simultan de specialistii de la fata locului, de cei de la uzinele BMW, care fac motoarele pentru Williams si de cei de la sediul echipei, din Marea Britanie.

Proiectare si constructie

La sfarsitul fiecarui sezon, cand fanii si pilotii iau o pauza si se relaxeaza, inginerii sunt mai ocupati ca oricand. Trebuie proiectate noile masini pentru sezonul care urmeaza. Ferrari a demonstrat anul acesta ce inseamna sa te misti cu incetineala in acest domeniu. Amanarea proiectarii unei masini performante i-a costat campionatul.

Realizarea planurilor pentru un nou monopost nu este un lucru usor. Nici care poate fi facut de pe o zi pe alta. De aceea, orice tehnologie care iti poate scurta munca este mai mult decat binevenita. HP pune la dispozitia celor de la Williams mai mult decat niste componente hardware. Compania din Palo Alto le-a pus la dispozitie si software-ul sau HP OpenView, care ajuta inginerii sa interpreteze datele, sa le interogheze si sa le foloseasca. Viteza de procesare a crescut simtitor in ultimii ani. O operatiune care in 1999 dura trei zile poate fi efectuata acum in numai 12 ore.



Tags: high-tech

Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite