Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Arhiva Garantiilor Reale Mobiliare

17 Octombrie 2005



  • Statul pierde dreptul prioritar in recuperarea datoriilor


    Interviu cu Diana Lupulescu, presedinte al Corpului Operatorilor AEGRM


    Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, cunoscuta in mediul de afaceri sub prescurtarea AEGRM, este un registru prin care se face publicitatea legala a raporturilor juridice constituite avand ca obiect garantarea unor obligatii civile sau comerciale. Arhiva este publica si oricine este interesat o poate consulta la adresele: www.co.romarhiva.ro si www.mj.romarhiva.ro.


    Diana Lupulescu, presedinte al Corpului Operatorilor AEGRMCa rezultat al unui proiect guvernamental, sistemul AEGRM a fost lansat la cererea si cu sprijinul Bancii Mondiale in decembrie 2000. Principalul scop a fost reunirea intr-o singura institutie a publicitatii garantiilor mobiliare, care era realizata pana atunci prin mai multe forme: gajul civil si comercial era inscris in Registrul de Gajuri si Amanet de la judecatorii, iar gajul impus pe fondul de comert se putea inscrie la Registrul Comertului. In acelasi timp, nu exista nici o forma de publicitate pentru creantele datorate statului sau unitatilor administrativ-teritoriale, cum ar fi neplata taxelor si impozitelor datorate primariilor. Doamna Diana Lupulescu, presedinte al Corpului Operatorilor AEGRM, ne-a explicat avantajele si utilitatea arhivei electronice.


    Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare este o baza de date functionala din 2000, care ii poate ajuta pe cei interesati in recuperarea creantelor. Ce avantaje efective aduce utilizatorilor acest tip de registru?


    Avantajele sunt multiple. In primul rand, in AEGRM se inscriu pe langa creante garantate cu bunuri mobile si alte tipuri de acte juridice, cum ar fi: cesiunea drepturilor de creanta, vanzarile conditionate, leasing-uri, contracte de consignatie si altele. Un element de noutate il reprezinta inscrierea in AEGRM a creantelor, atat a persoanelor fizice, cat si juridice, datorate bugetului de stat sau local. In acest fel, prin consultarea AEGRM se poate face o radiografie completa a situatiei economico-financiare a unei persoane fizice sau juridice.


    AEGRM are doua functii de baza: in primul rand, publicitatea, despre care am amintit deja; apoi stabilirea rangului de prioritate in vederea recuperarii creantelor. Prioritatea se dobandeste in momentul in care obligatia respectiva a fost facuta publica, prin inscrierea in arhiva. In acest fel, cel care face primul public raportul sau are prioritate in recuperarea creantei sale fata de cei care au inscris ulterior raportul lor sau nici nu au inscris. Datoriile fata de stat se supun aceluiasi mecanism. In acest fel, s-a anulat dreptul prioritar al statului in recuperarea datoriilor pe care il avea pana la aparitia arhivei.


    Care este modul de organizare a AEGRM? Cine sunt cei care opereaza in baza de date?


    Organizarea arhivei electronice constituie un alt element de noutate pentru Romania, perfectand unul dintre primele parteneriate public/private de succes. Ministerul Justitiei reprezinta Autoritatea de Supraveghere in domeniu si are, printre alte atributii, obligatia de a autoriza operatorii de arhiva electronica. In prezent, operatori autorizati de catre Ministerul Justitiei sunt patru institutii de notorietate in tara noastra, respectiv: Camera de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR), Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania (UNNPR), Uniunea Nationala a Barourilor din Romania (UNBR) si Banca Comerciala Romana (BCR). Ministerul Finantelor Publice este de asemeni operator pentru creantele bugetare ca efect al legii.


    La randul lor, fiecare operator autorizeaza, cu incuviintarea Autoritatii de Supraveghere, agenti imputerniciti sa efectueze inscrieri in arhiva electronica. Agentii imputerniciti sunt membrii organizatiilor respective sau sucursale ale acestora, dupa caz: camere teritoriale in cazul CCIR, notari publici si avocati in cazul UNNPR si UNBR sau sucursale la BCR. In acest fel, inscrierea in arhiva este asigurata de un personal pregatit si cu experienta in lucrul cu publicul.



    Parerea ta conteaza:

    (0/5, 0 voturi)

    Lasa un comentariu



    trimite