Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Mobilitatea-un termen "terestru"

18 Octombrie 2005



Incepand cu anii '90, tehnologia informatiei a cunoscut o dezvoltare extraordinara, iar acest lucru a generat o necesitate permanenta de a inlocui sisteme si software-uri, cu altele mai performante doar pentru a fi in pas cu tehnologia, pentru a te putea adapta la cerintele momentului. Este suficient sa ne gandim la revolutia din domeniul comunicatiilor odata cu aparitia terminalelor mobile, sau de modul in care Internetul a reusit, intr-un timp relativ scurt, sa devina indispensabil atat mediului de afaceri, cat si utilizatorului casnic pentru a ne da seama de dependenta nostra fata de toata aceasta tehnologie care a devenit deja o parte a vietii noastre. Acest lucru a provocat o adevarata revolutie in industria aeriana, calatoria cu avionul devenind un element uzual in viata omului de afaceri.


Logistica si confort la „nivel inalt“


Daca pana acum cativa ani, alegerea si achizitionarea unui bilet de avion presupunea un efort din partea clientilor care erau nevoiti sa se deplaseze pana la birourile de turism unde trebuiau sa stea la cozi, acum toate informatiile legate de achizitionarea biletului, alegerea locului in avion si chiar plata acestuia se poate face online prin intermediul intenetului. Mai mult decat atat, British Airways a lansat e-ticket-ul, care nu este altceva decat un bilet electronic menit sa inlocuiasca clasicul bilet de hartie, acesta fiind mult mai simplu, mai sigur, mai usor de folosit si prezinta marele avantaj ca nu poate fi furat sau pierdut. Cel mai avantajat de aceasta dezvoltare a logisticii calatoriei cu avionul ramane omul de afaceri care are acum posibilitatea de a-si gestiona mult mai eficient programul, timpul si mai ales costurile calatoriilor.


Confortul in interiorul aparatelor de zbor, este un alt aspect care a crescut considerabil pe parcursul ultimilor ani. Astfel in prezent putem alege intre o multime de moduri de a ne petrece timpul de zbor: putem alege sa urmarim un film pe DVD, sa ascultam muzica, sa ascultam cele mai noi stiri alegand unul dintre programele TV sau Radio disponibile sau chiar sa cumparam cadouri pentru cei dragi.


Internet „on-board“


Daca in ceea ce priveste logistica si confortul la bord, lucrurile stau destul de bine, totul se schimba insa atunci cand zburam cu avionul deoarece in acest timp nu te poti folosi de telefonul mobil si nici „nu prea“ ai acces la internet. Am spus „nu prea“ deoarece, de ceva vreme, se incearca rezolvarea acestei probleme cel putin in ceea ce priveste cursele lungi, un bun exemplu in acest sens fiind serviciul FlyNet dezvoltat de catre Lufthansa, companie care si-a propus ca, pana in vara lui 2006, sa implementeze acest serviciu pe 78 de avioane care opereaza pe curse lungi. FlyNet nu este altceva decat un portal gratuit dezvoltat de catre Lufthansa, care ofera o conexiune broadband de internet clientilor companiei la o viteza comparativa cu ASDL-ul.


„No Cell Phones“


Interdictia de a folosi telefonul mobil in cadrul zborului cu avionul este cunoscuta si mai ales acceptata de publicul de pretutindeni fara ca nimeni sa-si puna prea multe intrebari, exceptie facand SmartPhone-urile prevazute cu un modul special „aircraft mode“, care dezactiveaza functiile GSM si GPRS ale aparatului. Foarte pe scurt, aceasta problema se datoreaza puterii maxime de transmisie a terminalelor mobile, care ajunge la 2W si care poate induce distorsiuni in aparatura de bord, dupa cum a aratat un raport realizat de catre Civil Aviation Authority din Marea Britanie. Daca tinem cont si de faptul ca pentru a nu interactiona cu aparatura de bord, puterea terminalelor nu trebuie sa depaseasca 1mW, putem constata dimensiunile primei parti a acestei probleme. Am spus prima parte deoarece mai ramane de stabilit modalitatea prin care va fi facuta conectarea cu retelele terestre de comunicatii, iar acest lucru ridica o multime de alte probleme. Dintre acestea cele mai importante sunt legate chiar de tehnologia comunicatiilor mobile, terminalele mobile functionand pe baza unor semnale radio de de putere scazuta, iar invelisul metalic al aeronavei functioneaza ca o cusca Faraday, lucru care atenueaza semnificativ transmisia dintre telefon si o retea exterioara. O alta problema care trebuie rezolvata este cea legata de reteaua terestra, antenele fiind construite pentru a transmite catre utilizatorii terestri si nu ofera acoperire pentru spatiul aerian.


Fie ca ne convine sau nu, va trebui sa mai asteptam ceva timp pana vom in momentul in care vom putea vorbi in voie cu cei dragi sau cu partenerii de afaceri in timpul zborului sau pana cand Internetul „on-board“ va deveni un standard pentru toate zborurile, indiferent de distanta sau de pretul buletului de calatorie, pana atunci insa mobilitatea ramane un termen „terestru“.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite