Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Cercetarea şi industria aeronautică românească, integrate în formaţia de elită internaţională

24 Iulie 2011




Prin participarea la Clean Sky în cadrul INCAS Cluster, România are o poziţie privilegiată şi o şansă de dezvoltare unică. Consorţiul condus de INCAS - Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale „Elie Carafol“ reuneşte capabilităţi deosebite de cercetare oferite de INCAS şi STRAERO, precum şi potenţial tehnologic şi industrial de vârf oferit de ROMAERO Bucureşti şi AVIOANE Craiova, în contextul integrării acestor capabilităţi pentru dezvoltarea de noi tehnologii în domeniul aerospaţial. Participarea de bază este în cadrul unui demonstrator tehnologic integrat (ITD) denumit SFWA - Smart Fixed Wing Aircraft, alături de industria UE reprezentată de Airbus, SAAB şi Dassault, precum şi cele mai mari centre de cercetare din Europa, reprezentate de DLR, ONERA şi NLR.

BLADE - Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe reprezintă în acest context răspunsul industriei aeronautice din Europa la provocările tehnologice ale anului 2020. Este o aeronavă Airbus A-340 puternic modificată şi echipată special pentru a permite teste în zbor pentru noile tehnologii dezvoltate în Clean Sky. INCAS Cluster participă direct la realizarea acestui demonstrator, atât la partea de cercetare a tehnologiilor, prin teste la INCAS şi STRAERO, cât şi la fabricaţia unor mari subansamble la ROMAERO şi AVIOANE Craiova. La momentul actualm, BLADE reprezintă cel mai semnificativ demonstrator tehnologic pe plan mondial în aviaţie şi totodată cea mai bună promovare pentru capabilităţile de cercetare şi dezvoltare tehnologică din România în acest sector.

Semnificativ este efortul depus de ROMAERO, prin Directorul General Mişa Popic, în vederea asigurării condiţiilor necesare pentru implementarea noilor tehnologii impuse de acest tip de parteneriate. ROMAERO are un potenţial de dezvoltare deosebit, iar BLADE va aduce fabricii recunoaşterea binemeritată pe plan mondial.


Mişa Popic, Director General ROMAERO


Segment de nişă în cercetare-dezvoltare-inovare

INCAS are o infrastructură de cercetare unică în România, atât ca potenţial tehnologic, dar mai ales ca dinamică a dezvoltării. În baza experimentală de pe Platforma Militari există facilităţi de tipul tunelelor aerodinamice echipate cu instrumente de analiză deosebit de competitive pe plan mondial. Acest fapt a determinat ca o serie de importanţi parteneri industriali să apeleze la aceste capacităţi de cer-cetare, atât ca parte în proiecte de cercetare în cadrul PC6/PC7, cât şi ca servicii de cercetare directe. Airbus, Dassault, SAAB, Alenia sunt printre partenerii industriali care în mod constant desfăşoară proiecte în parteneriat cu INCAS, utilizând această infrastructură deosebit de performantă.

În paralel, ca parte a strategiei de dezvoltare proprii, INCAS a dezvoltat o direcţie proprie de cercetare pentru dinamica sistemelor complexe şi cercetări specifice de mediu, utilizând un demonstrator aerian propriu înmatriculat în registrul civil. Aeronava King Air C90 GTx, înmatriculată YR-INC, reprezintă în acest moment cel mai avansat instrument de analiză de mediu, monitorizare complexă a spaţiului aerian şi pentru cercetări de fizica atmosferei la nivel naţional, iar România este una dintre puţinele ţări din Europa care deţine o asemenea capabilitate în domeniul cercetării de interes public. Cercetările de acest tip sunt de interes public (de menţionat capabilitatea aeronavei pentru analiza de emisii de particule specifice erupţiilor vulcanice), precum şi în interesul strategic al unor parteneri industriali (cercetări de optoelectronică, navigaţie aeriană, noi sisteme radar), ceea ce va permite atragerea de noi resurse în domeniul cercetării prin parteneriate specifice.

În strânsă legătură cu noile capabilităţi oferite de laboratorul aerian, dar şi în completarea unor dezvoltări specifice laboratoarelor avansate de dinamica zborului şi navigaţie, INCAS este parte activă în dezvoltarea de tehnologii specifice integrării aeronavelor fără pilot în spaţiul aerian nesegregat, ca parte a noului sistem de transport aerian în perspectiva anilor 2050. Acest domeniu de cel mai înalt nivel tehnologic reprezintă una dintre direcţiile de formare profesională pentru noile generaţii de cercetători din cadrul institutului.


Aeronava King Air C90 GTx

Promovări ale capabilităţilor din sectorul aeronautic la nivel internaţional

Sectorul aeronautic din România, atât la nivel de cercetare, dar mai ales la nivel industrial, ia parte la principalele acţiuni pe plan mondial, atât prin participarea la saloanele aeronautice specifice, gen Le Bourget, Farnborough şi ILA-Berlin, dar şi la alte acţiuni organizate la nivel UE, de tipul AeroDays - 2011 sau Clean Sky Forum. Aceste participări scot în evidenţă progresele semnificative pe care cercetarea le-a înregistrat, precum şi gradul ridicat de integrare al industriei aeronautice la nivel internaţional. Evident, scopul final îl reprezintă atragerea de noi parteneri şi implicarea în proiecte de anvergură şi perspectivă.


Participarea industriei aeronautice româneşti la saloanele internaţionale specifice



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite