Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Absorbţia fondurilor europene faţă īn faţă cu legislaţia achiziţiilor publice. Oare cine va cāştiga?

24 Iulie 2011




Cătălin Hristea, Director general pmSolutions


Un raport recent al Institutului pentru Politici Publice se intitulează în mod sugestiv „Fondurile structurale - de la oportunitate de dezvoltare la buget de pradă”. Oare de ce?


Achiziţiile publice rămân una dintre zonele deficitare în procesul de absorbţie a fondurilor europene, datorită neregulilor asociate procesului de achiziţie, nereguli care pot duce la aplicarea de corecţii financiare majore atât pe durata implementării proiectelor, cât şi ulterior, pe durata monitorizării acestora.


Experienţa de derulare a unor contracte de finanţare (în special pentru proiecte IT, dar nu numai) în ultimii 2 ani mi-a arătat multe exemple de nereguli în domeniul achiziţiilor cu care proiectele cu finanţare se confruntă, multe dintre aceste probleme rămânând nerezolvate şi proiectele continuând – câteodată cu acceptul tacit al unor instituţii ale Statului care îşi pasează reciproc responsabilităţile. Două situaţii de nereguli tipice sunt prezentate în continuare.


Cerinţe minimale restrictive pentru experţi

În această categorie intră acele cerinţe „croite” special după CV-ul unei anumite persoane şi care elimină, practic, orice posibilitate de competiţie.


Exemplu: Anunţ SEAP 275167 pentru achiziţia de servicii consultanţă pentru implementarea proiectului „SISTEM MEDICAL INFORMATIC INTEGRAT”. În cadrul cerinţelor minimale aferente experţilor solicitaţi, regăsim următoarele:


• „Experienţă de minimum 10 ani în managementul proiectelor finanţate din fonduri europene [...].


Experienţa se referă la managementul proiectelor în calitate de beneficiar al finanţării şi nu de furnizor” – rolul expertului în contractul de faţă fiind acela de furnizor şi nu de beneficiar, care este relevanţa acestei cerinţe?


• „Asistenţa în pregătirea proiectelor co-finanţate din FEDR. Minimum 50 proiecte asistate în ultimii 3 ani.” – cu toate că rolul expertului urma să fie unul de gestiune a implementării proiectului, se solicită experienţă în pregătirea proiectelor. Cât priveşte cele 50 de proiecte solicitate, orice comentarii sunt inutile.


• „Cunoaştere aprofundată a arhitecturilor şi tehnologiilor IT dovedită prin minim 25 certificări obţinute de la producătorii internaţionali de software” - în acest caz se solicită un număr absurd de certificări, “la kilogram”, tipul certificării (tehnologia, produsele) neavând nicio relevanţă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite