Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Participarea românească la ediţia cu numărul 49 a Salonului Aviatic Internaţional de la Le Bourget

24 Iulie 2011





Între 20 şi 26 iunie 2011 a avut loc la Le Bourget, lângă Paris, în Franţa, cel de-al 49-lea Salon Aviatic Internaţional, la care au participat peste 2.100 de firme din 45 de ţări, găzduite în nu mai puţin de 28 de pavilioane internaţionale. Au fost prezentate 150 de aparate de zbor, vedeta salonului fiind, indiscutabil, avionul solar „Solar Impulse“, alături de care au fost prezentate, în premieră, aparatele Eurocopter X3, Airbus A400M şi Boeing 747-800 şi 787. Salonul a fost vizitat de peste 145.000 de reprezentanţi ai diverselor companii din aviaţie şi din domeniile conexe, 290 de delegaţii oficiale din aproape 100 de ţări şi de circa 200.000 de vizitatori din publicul general.

Manifestarea a fost organizată de „Salon International de l’Aeronautique et de l’Espace (SIAE)“, subsidiar al Asociaţiei Franceze a Industriilor Aerospaţiale (GIFAS).

România a fost reprezentată la Salonul Internaţional de la Le Bourget din 2011 de un număr de 14 firme de aviaţie sau din domeniile conexe, printre care şi cele mai importante trei institute de cercetare de aviaţie: Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI,
Institutul Naţional de Cercetări Aerospaţiale „Elie Carafoli“ şi centrul de cercetare privat STRAERO S.A.

Cercetătorii români au participat, în cadrul manifestărilor prilejuite de Salonul Aviatic Le Bourget 2011, la o întrunire a participanţilor în programul european de cercetare Clean Sky, la standul propriu al programului, întrunire prezidată de directorul Clean Sky, dl. Eric Dautriat, alături de cercetători din Franţa, Germania, Marea Britanie, Ungaria, Grecia, Italia, Spania, Polonia, Turcia şi Finlanda. Scopul întâlnirii a fost de a prezenta ultimele realizări ştiinţifice obţinute în cadrul programului, de a prezenta noile cereri de proiecte de cercetare de sub egida Clean Sky, care au fost lansate în luna iulie 2011, şi de a prefaţa şedinţa de informare asupra noului sistem informatic de negociere a proiectelor de cercetare europene care a avut loc la Bruxelles în 1 iulie a.c.

Delegaţia Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI, condusă de dl. Preşedinte Director General dr. ing. Valentin Silivestru, a participat, de asemenea, la o întâlnire cu conducerea firmei spaniole HISPANO - SUIZA, parte a grupului francez SAFRAN, la sediul filialei acesteia din Colombe, de lângă Paris. Firma spaniolă conduce proiectul european de cercetare ELTESTSYS, proiect în care INCD Turbomotoare COMOTI participă ca partener şi care, potrivit declaraţiilor domnului Jean-Jacques Charrier, şeful departamentului de Strategie, Cercetare şi Tehnologii al HISPANO - SUIZA, este de importanţă deosebită pentru concernul multinaţional SAFRAN. Contribuţia INCD Turbomotoare COMOTI la proiect constă în execuţia şi amenajarea a două standuri de probă pentru turbomotoare de aviaţie, care vor fi instalate la sediul din Franţa al HISPANO - SUIZA. Întâlnirea de la Le Bourget, urmată de o vizită a delegaţiei INCD Turbomotoare COMOTI la Colombe, a avut rolul de a clarifica la faţa locului condiţiile în care urmează să funcţioneze cele două standuri de probă, precum şi cerinţele speciale pe care acestea vor trebui să le îndeplinească.


Secţiunea INCDT Turbomotoare COMOTI a standului României la Le Bourget 2011

COMOTI, angrenat într-un nou proiect internaţional

Cea mai importantă realizare a delegaţiei INCD Turbomotoare COMOTI la Salonul Aeronautic Internaţional de la Le Bourget 2011 a fost, însă, legată de cooptarea institutului de cercetare român într-un program de cercetare internaţional care are ca scop final utilizarea de biocombustibili în aviaţia comercială. Programul este condus de compania franceză AIRBUS şi include, pe lângă INCD Turbomotoare COMOTI, Universitatea din Manchester, Marea Britanie, compania naţională română TAROM şi Centrul de Biotehnologii Microbiene BIOTEHGEN, al Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară din Bucureşti.

Pe plan mondial, utilizarea biocombustibililor în motoarele de aviaţie este o preocupare din ce în ce mai actuală, în condiţiile reducerii rezervelor de combustibili fosili şi a unei aşteptate creşteri continue a preţurilor acestora. Compania aviatică olandeză KLM, spre exemplu, a efectuat de curând un prim zbor cu un avion de linie (de fabricaţie BOEING) la care unul dintre motoare a fost alimentat, în proporţie de 50%, cu biocombustibil. În domeniul militar, marina Statelor Unite, US Navy, a raportat, de asemenea, efectuarea cu succes de zboruri de încercare cu trei avioane (unul de transport şi două de vânătoare) alimentate cu biocombustibili. Mai mult încă, agenţia de standarde de materiale din S.U.A., „American Society for Testing and Materials (ASTM), a certificat foarte recent standardul de obţinere a combustibilului de aviaţie (tip JET A în standardul american) din biocombustibil.
Avantajele acestui tip de combustibili constau în predictibilitate (se poate planifica în avans cantitatea de combustibili cerută de piaţă şi suprafaţa agricolă necesară) şi în faptul că provine dintr-o sursă regenerabilă. Biocombustibilul se obţine din rafinarea uleiului obţinut din plante oleaginoase cu grad de extracţie ridicat (se atinge în prezent un procent de ulei extras de 30% din masa totală a plantei), cu un impact asupra mediului cât mai redus şi cu costuri de producţie şi rafinare cât mai mici.

Negocierile şi discuţiile purtate la Le Bourget între reprezentanţii Airbus, conduşi de dl. Paul Nash, directorul departamentului Motoare Noi şi de dl. Frederic Eychenne, directorul departamentului de Energii Noi şi cei ai INCD Turbomotoare - COMOTI, dl. dr. ing. Valentin Silivestru şi dl. dr. ing. Romulus Petcu, s-au finalizat cu elaborarea unei scrisori de intenţie potrivit căreia INCD Turbomotoare - COMOTI urmează să se alăture consorţiului mai sus menţionat prin semnarea unui contract economic. Contribuţia INCD Turbomotoare - COMOTI la programul de cercetare va consta în efectuarea de probe de funcţionare a motorului de aviaţie alimentat cu biocombustibil pe standul de probe propriu, analiza ciclului de viaţă al turbomotorului alimentat cu biocombustibil, trasabilitatea acestuia şi evaluarea impactului procesului de producţie şi rafinare a biocombustibilului asupra mediului, măsurători de emisii poluante şi zgomot, atât pe standul de probă, cât şi pe pista aeroportului, utilizând laboratorul mobil al INCD Turbomotoare - COMOTI, precum şi analiza impactului utilizării biocombustibilului asupra componentelor turbomotorului (cameră de ardere, turbină etc.).


Camelina Sativa - tulpina şi capsulele cu seminţe oleaginoase



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite