60
None

Spunem bine, facem bine

Beatrice Mahler, Comunicarea medic-pacient în cuvinte și dincolo de ele. Humanitas, București 2023.




Vindecarea se construiește pe comunicare – cred că aceasta ar fi una dintre lecțiile primite cu greu și cu un mare preț în timpul pandemiei COVID. Teribila criză nu a împărțit doar periodizarea istorică: înainte și după Covid, ci a scos la vedere atât de multe provocări, atât de multe probleme, atât de multe informații și revelații despre noi înșine, despre lumea în care trăim, încât referința acest eveniment devine criteriu identitar. Unul dintre domeniile profund marcate de această experiență este domeniul științelor comunicării și în mod particular subdomeniul comunicării în sănătate, cu toate avatarurile sale: comunicarea cu pacientul, comunicarea cu presa, comunicarea în echipa medicală etc. Dacă unii nu văzuseră, iar alții uitaseră cozile imense la chioșcurile de ziare imediat după 1989, Criza Covid ne-a reamintit puterea (salvatoare sau devastatoare) a informației. Și de atunci tot constatăm periodic că nu știm să ne îngrijim de informație, nu știm cum să procedăm cu o informație, nu știm, dar așteptăm ceva ce de obicei ne înșală așteptările – puterea comprehensivă a celuilalt. Am putut experimenta atunci vulnerabilitatea unui mesaj și, mai ales, obstacolele care trebuie surmontate pentru succesul unei comunicări, și numesc aici înțelegerea corectă a unui mesaj. 


Cred că totuși remarcasem apariția în mass-media a dr. Beatrice Mahler înainte de momentul COVID. Dar, desigur, intervențiile sale calme, intransigente, răbdătoare, de informare și clarificare au consacrat-o drept unul dintre comunicatorii cei mai buni în domeniul sănătății din România, mai ales când informația medicală avea ca miză imediată supraviețuirea. Fără să apese prea tare pe butoanele discursului mediatic, nu a încetat să apară public, să explice, să răspundă, să clarifice. Acum aflăm ceva ce nu ar trebui să ne mire – a și ținut legătura cu specialiști în comunicare (de exemplu, prof. univ. dr. Alina Bârgăoanu, decan al Facultății de Comunicare și Relații Publice din cadrul Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative, important specialist în combaterea dezinformării). A cerut, a primit și a prețuit feedback-ul de la experți în comunicare ceea nu face decât să-i crească meritele ca profesionist și comunicator pe teme de sănătate.


Aceeași atitudine, de răbdare, dorință de clarificare, de sistematizare, aceeași deschidere către colaborare am regăsit-o în volumul Comunicarea medic-pacient în cuvinte și dincolo de ele (Humanitas, București, 2023). Ne aflăm într-o etapă evolutivă a cunoașterii în care hiperspecializarea și interdisciplinaritatea sunt versanții profesionali fără de care nu se poate concepe un domeniu profesional, inclusiv medicina. Iar cartea aceasta este un admirabil efort de exemplificare a acestui status.


Inițial, diluarea rigurozității academice mi-a temperat curiozitatea analitică. Lucrarea este structurată în două mari părți – prima este descriptiv-analitică și cu inserții narativ-confesive. A doua parte a lucrării conține o colecție de interviuri cu personalități implicate în educația medicală, în educația comunicațională, personalități cu responsabilități administrative în domeniul sănătății, cu jurnaliști și sociologi. În loc de prefață sunt inserate mesaje de recunoștință ale pacienților. Apoi, sunt survolate principiile fundamentale ale comunicării cu aplicabilitate în medicină, aducând câteva studii de caz, o selecție de protocoale de comunicare și propuneri de scenarii cu finalitate. Rezultă o structură stelară, policentrică și cu mult potențial inspirațional. Dar nu rigorile academice specifice domeniului științe ale comunicării reprezintă miza cărții, ci exemplaritatea demersului autoarei, adică al unui medic care a înțeles perfect rolul comunicării în activitatea medicală, a înțeles că încrederea este miza într-o atare relație profesională, nu exercițiul unei autorități (lingvistice), a înțeles că relația dintre medic și pacient este bidirecțională, are infinite nuanțe și, mai ales, este foarte fragilă.


Calitățile de bun comunicator ale autoarei transpar din plin, în așa fel încât cartea se recomandă ca un bun instrument de mentorat. Se pot găsi multe indicii pentru îmbunătățirea abilităților e comunicare. De fapt, unul dintre cuvintele-cheie ale viziunii asupra comunicării a dr. Beatrice Mahler este educația. Este un mesaj care și-a găsit emitentul ideal: „Un medic empatic și educat va începe anamneza cu întrebări care să permită localizarea pacientului la nivelul socio-cultural pe care acesta îl are și abia apoi va continua anamneza medicală” (p. 52). Câteva paragrafe mai departe notează. „Educarea este un obiectiv permanent pentru fiecare medic, pentru că un pacient educat este un pacient compliant” (p. 53). Și continuă cu recomandările pentru o comunicare de succes: exemplificare, narativizare, vizualizare ș.a.m.d. Educația în sensul stabilizării unui limbaj comun este chiar scopul suprem al comunicării, care, în esența sa, este „punere în comun”. Pe lângă educație, autoarea acordă multă atenție încrederii, constanței în comunicarea cu pacientul, caracterul, adică acele cuvinte „tari” (în limbaj postmodern) pentru utilizarea cărora un cercetător în științele comunicării s-ar blinda de studii și analize și, poate, nu ar avea impactul pe care-l au prin paginile acestei cărți.


Dialogul dintre profesioniștii din sănătate și public/pacienți este un domeniu emergent, cu toate oportunitățile și riscurile pe care le presupune această stare de fapt. Cuvântul este instrument clinic, iar interdisciplinaritatea oferă puntea necesară între științele medicale și științele comunicării pentru a răspunde uneia dintre cele mai mari provocări ale sistemului românesc de sănătate: comunicarea.

Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha