Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Personal Shopping Assistant, factor diferenţiator esenţial pentru marii retaileri

27 Octombrie 2011



Fidelizarea prin îmbunătăţirea experienţei cumpărătorului reprezintă un deziderat pentru toate marile reţele de retail. Una dintre soluţiile cu rezultate garantate în acest sens este utilizarea sistemelor de tip Personal Shopping Assistant. Beneficiile, deşi numeroase, sunt contrabalansate, însă, de valoarea semnificativă a investiţiei.


În actualul climat economic, retailerii de pretutindeni se confruntă cu un nivel de concurenţialitate în creştere şi o scădere constantă a marjei de profit, în paralel cu modificare radicală a comportamentului de achiziţie, datorată, în bună parte, scăderii puterii de cumpărare a clienţilor.


În atari condiţii, dezideratul marilor retaileri de a atrage noi clienţi şi de a-i fideliza pe cei existenţi este din ce în ce mai dificil. Mai ales că strategia de loializare bazată pe mixul promoţii-carduri de fidelitate nu reprezintă întotdeauna o soluţie câştigătoare. Principala critică adusă acestei strategii este aceea că preţul nu mai poate funcţiona ca unic avantaj competitiv şi element diferenţiator important, în condiţiile în care toate marile reţele de retail practică politici de discount.


Transpunerea tehnologică

Din aceste motive, specialiştii insistă pe importanţa îmbunătăţirii experienţei cumpărătorului, soluţia care oferă cele mai radicale creşteri ale nivelului de satisfacţie a clientului fiind Personal Shopping Assistant (PSA). Practic, Personal Shopping Assistant reprezintă o transpunere tehnologică a conceptului de asistent personal de cumpărături, respectiv personalul specializat care oferă clienţilor servicii diverse, de la cele de ghid, până la recomandări asupra produselor la modă.


Versiunea tehnologică a asistentului personal de cumpărături este un device mobil (care poate fi ataşat la coşul de cumpărături sau poate fi detaşabil), interconectat la infrastructura (WiFi, RFID etc.) magazinului şi la sistemele backoffice ale acestuia. Clientul poate utiliza acest dispozitiv doar introducând un cod pin sau scanând un card de fidelitate al respectivului magazin. Măsura nu este neapărat una de securitate, ci are rolul de a permite sistemului magazinului să identifice respectivul client şi să acceseze datele aferente acestuia şi istoricul său de achiziţii.


Beneficiile PSA

Lista avantajelor pe care le oferă cumpărătorului utilizarea device-urilor PSA este una extinsă, acestea îmbinându-se cu beneficiile obţinute de retailer.


Astfel, de la început, prin identificarea cumpărătorului, sistemul poate emite automat, pe baza istoricului de achiziţii al clientului, promoţii personalizate. Nu doar în funcţie de produsele cumpărate anterior, ci şi pe baza valorii medii a achiziţiilor, în corelaţie cu un sistem prestabilit de discount-uri.


Clientul poate încărca pe PSA lista de cumpărături, manual sau online (accesând un cont de client) şi poate verifica, din start, disponibilitatea produselor dorite, precum şi preţul acestora. În cazul în care un anumit produs nu este disponibil sau preţul nu corespunde aşteptărilor clientului, acesta poate căuta pe display oferte alternative. PSA-ul permite realizarea de interogări multiple, oferind o varietate extinsă de informaţii despre respectivul produs (de
exemplu, în cazul produselor alimentare: preţ, provenienţă, valoare nutritivă, compoziţie, perioadă de valabilitate, alte recomandări asociate, reţete culinare etc.), dar şi instrumente speciale, precum convertoare de unităţi de măsură, calculatoare de suprafeţe etc.


O altă funcţionalitate importantă a sistemului PSA este aceea că permite clientului să localizeze rapid şi exact produsele în cadrul magazinului, indicând ruta optimă. În plus, dacă alte produse aflate în promoţie se află în proximitatea clientului, sistemul le semnalează pe PSA.


Folosirea de către client a scanerului de coduri de bare inclus în PSA elimină necesitatea verificării preţurilor şi permite verificarea permanentă a costului total. Auto-scanarea poate fi utilizată şi pentru simplificarea procedurilor de plată, unii retaileri folosind sisteme de self-check-point, în paralel cu modalităţile clasice.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite