Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Iarna nu-i ca vara...asta, daca nu ai GIS

21 Decembrie 2005




Situatie imaginara: echipa care verifica hidrantii identifica pozitia exacta a acestora cu un aparat cu dispozitiv GPS si colecteaza direct in acesta datele privind starea de functionare si eventual cauza defectiunii. La intoarcerea in dispecerat acestea sunt descarcate in serverul GIS si transmise prin e-mail catre Regia Apa Canal pentru a dispune masuri rapide de reparare. In drum spre locul incendiului, seful garzii de interventie identifica cei mai apropiati hidranti de locul incendiului. Pentru cazul particular al acoperirii hidrantilor cu zapada, dispozitivul GPS poate rezolva rapid problema identificarii pozitiei acestora.


Initiative exista


Solutiile informatice descrise mai sus par intangibile pentru un inspectorat judetean pentru situatii de urgenta, datorita:

  • Insuficientei fondurilor bugetare dedicate acestui domeniu; Costurile implicate de achizitia datelor si de dezvoltarea solutiei informatice sunt foarte mari;
  • Lipsei specialistilor in implementarea unei astfel de solutii, la nivelul inspectoratelor judetene;
  • Lipsa unei metodologii sau a unor proceduri standardizate la nivel national;


    In ciuda acestor dificultati evidente, de cativa ani Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta „CRISANA” al judetului Bihor cauta solutii pentru implementarea in dispeceratul sau a unei astfel de solutii informatice. Piedicile au fost surmontate in timp, incepand din anul 2000, an in care aceasta institutie si-a manifestat interesul pentru domeniu. Sprijinul major a venit din partea Primariei Oradea, care a inclus un reprezentant al acesteia in delegatia care a plecat in Lituania intr-un schimb de experienta privind realizarea si gestionarea sistemului informatic digital (GIS), activitate initiata de institutia arhitectului sef al municipiului Oradea. Contactele stabilite in cadrul acestei experiente au permis ulterior o stransa colaborare cu Regia de Apa Canal Oradea in problema gestionarii surselor de alimentare cu apa pentru incendii, sprijinul primit din partea conducerii si specialistilor acestei institutii, materializandu-se in realizarea in anul 2000 a primei harti digitale a municipiului Oradea continand detalii privind cladirile si hidrantii stradali.


    Consortiul GIS Oradea


    In acest an, aceasta colaborare a capatat caracter formal adecvat, Inspectoratul fiind admis in consortiul GIS initiat de Primaria Oradea. In continuare, in perioada aprilie - noiembrie 2005, inspectoratul s-a implicat activ in activitatea consortiului, castigandu-si si statutul informal de membru activ al acestuia. Astfel, harta municipiului a fost printata pe foi A0, pe baza unui caroiaj avand pasul de 800 800 m, iar doua echipe care, oricum, ar fi desfasurat munca de teren pentru verificarea hidrantilor, au validat elemente de pe harta si au cules date suplimentare. Pentru definirea unei proceduri adecvate de colectare si validare a datelor, in lunile aprilie – mai, Primaria Oradea – ca proprietar al hartii, Regia Apa Canal ca initiator al activitatii si IJSU ca responsabil pentru culegerea datelor din teren, s-au intalnit saptamanal pentru a ajusta procedura la problemele ridicate de cei care desfasurau munca de teren. Pe baza datelor culese din teren, Primaria Oradea si Regia Apa Canal lucreaza la popularea bazelor de date specifice.


    Vom reveni cu informatii despre activitatea Consortiului GIS Oradea si despre realizarile obtinute prin cooperarea institutiilor teritoriale.



    Parerea ta conteaza:

    (0/5, 0 voturi)

    Lasa un comentariu



    trimite