Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Strategii de backup pentru IMM-uri

05 Octombrie 2012



Atunci când vine vorba despre continuitatea afacerii, necesităţile companiilor de dimensiuni mici şi medii sunt identice cu cele ale marilor companii. Ba chiar statistica este mult mai dură, arătând că 90% din IMM-urile care au suferit o pierdere majoră de date şi-au încetat activitatea la scurt timp de la petrecerea incidentului. Dar, spre deosebire de companiile mari, cele din a doua categorie nu deţin nici resursele şi nici competenţele necesare realizării unei strategii de backup. Şi totuşi, printr-o analiză realistă a necesităţilor şi costurilor şi printr-un mix de tehnologii se poate realiza un plan prin care se pot minimiza riscurile şi asigura continuitatea afacerii.

De aproape doi ani, protecţia datelor şi continuitatea afacerii au început să ocupe un loc din ce în ce mai important în ierarhia priorităţilor pentru companiile de dimensiuni mici şi mijlocii. O schimbare de optică importantă, datorată în bună măsură creşterii gradului de informatizare al acestei categorii de companii, care se confruntă şi cu problema creşterii rapide a volumului de date critice.

Deşi un număr din ce în ce mai mare de IMM-uri încep să conştientizeze faptul că pierderea accesului la informaţii le afectează în mod direct capacitatea de operare (studiile de piaţă arată că 90% din companiile mici care au suferit o pierdere majoră de date şi-au încetat activitatea), strategiile de protecţie a datelor nu se pot compara nici pe departe cu cele similare ale marilor companii.

Pe de o parte, este evident că, în cazul IMM-urilor, bugetele alocate acestei priorităţi sunt mult mai mici. Pe de altă parte, este vorba de resursele şi nivelul de competenţe pe care acest tip de soluţii şi tehnologii le presupun, capitol la care majoritatea IMM-urilor sunt deficitare.

Viteza, prioritatea absolută

Principala problemă cu care se confruntă atât marile companii, cât şi cele de dimensiuni mici şi medii este identică: creşterea rapidă şi constantă a volumului de date care trebuie salvate şi recuperate în caz de dezastru. Iar atunci când se discută despre continuitatea afacerii, recuperarea cvasi-instantanee a datelor este de departe principalul parametru abordat. Cu precizarea că, de fapt, cvasi-instantaneu trebuie înţeles cât mai rapid posibil.

Fie că este vorba de date care trebuie „conservate“ pe durate clar stabilite, ca urmare a unor cerinţe specifice de business şi/sau reglementări, fie că este vorba de seturi de date critice pentru desfăşurarea afacerii, viteza este un element important. Şi care defineşte un parametru esenţial în strategia de continuitate a afacerii – Recovery Time Objective (RTO), respectiv timpul în care pot fi recuperate datele şi reluată activitatea. Cerinţele, în marea majoritate a cazurilor, sunt de ordinul minutelor, însă nu foarte multe companii înţeleg şi costurile pe care le presupun aceste condiţii.

O altă metrică importantă pentru planul de continuitate a afacerii al unei companii este Recovery Point Objectives (RPO), care face referire la volumul de date pe care o companie riscă să îl piardă între două backup-uri succesive. Minimizarea acestui risc presupune, la rândul ei, alte costuri importante.

În afară de viteză, un sistem eficient de backup şi replicare a datelor necesită instrumente de automatizare a verificării integrităţii datelor. Chiar dacă noile tehnologii de backup nu presupun acelaşi grad eroare ca în cazul backup-ului „tradiţional“, pe bandă (fapt contestat de mulţi adepţi ai acestui tip de tehnologie), problemele tot pot apărea. Ori pentru a avea un backup 100% sigur şi disponibil, la orice moment, este necesară verificarea automată a acestuia, care să dea siguranţa că orice bloc de date salvat este o replică exactă a originalului. Prin urmare, situaţia se complică, iar costurile cresc corespunzător.

Necesitatea unei strategii

Viteza de recuperare a datelor atât de solicitată de companii presupune existenţa unei strategii de backup, optimizate şi adaptate pe nevoile reale ale business-ului.

Nu toate datele pe care o companie le produce şi/sau trebuie să le conserve sunt date critice care afectează direct continuitatea afacerii. Această diferenţiere a gradului de criticitate al datelor reprezintă unul dintre criteriile de bază pe care se poate schiţa strategia de backup. Obţinerea unei viteze superioare impune alegerea unor soluţii adecvate, de tipul disk-to-disk (D2D), de exemplu, al căror cost, deşi scade constant, rămâne încă superior soluţiilor de backup pe bandă. Este adevărat că operarea şi replicarea datelor de pe o librărie de benzi nu este atât de rapidă, dar nici atât de costisitoare. De aceea, specialiştii recomandă menţinerea folosirii soluţiilor de backup pe bandă pentru volumele de date care trebuie conservate pentru durate lungi şi care nu sunt critice pentru business, pentru restul utilizându-se soluţiile mai costisitoare, dar mai rapide.

Backup-ul pe bandă şi cel pe disc nu sunt singurele tehnologii care pot fi luate în calcul atunci când se începe fundamentarea unei strategii de backup şi recuperare. Virtual Tape Library (VTL), care permite emularea unei biblioteci de date şi oferă avantajul limitării riscului depăşirii „ferestrei“ de backup alocate; Disk-to-Disk-to-Tape (D2D2T), tehnologie prin intermediul căreia stocarea pe disc este folosită ca un „cache“ (backup-ul este iniţial salvat pe disk şi ulterior pe bandă) şi care permite creşterea vitezei utilizând backup-ul pe bandă; soluţiile de tipul Cloud Backup etc. sunt doar câteva dintre tehnologiile care pot fi „mixate“ pentru a stabili o strategie eficientă nu doar din punct de vedere funcţional, ci şi financiar.

Balanţa cost/beneficiu

O strategie care, aşa cum aminteam, nu este accesibilă majorităţii companiilor de dimensiuni mici şi mijlocii pentru că, dincolo de considerentele financiare – deloc neglijabile –, rămâne problema competenţelor specifice. Provocările pe care utilizarea soluţiilor de backup, deduplicare, comprimare, criptare le generează necesită un know-how specific. Este o problemă care nu poate fi ignorată, pentru că realizarea unui plan realist de backup impune o analiză atentă a balanţei costuri/beneficii. Deşi orice companie vrea o replicare cvasi-instantanee, orice pas în sensul creşterii vitezei de recuperare a datelor în caz de dezastru creşte costurile.

De aceea, mai ales în cazul IMM-urilor, este recomandată apelarea la serviciile unor consultanţi cu experienţă, care să poată realiza o evaluare realistă a necesităţilor, ţinând cont atât de resursele financiare, cât şi de nivelul de competenţe din respectiva companie.

Pentru realizarea acestei evaluări, într-o primă fază (dintr-un algoritm simplificat) trebuie identificate procesele de afaceri critice şi decelate care aplicaţii şi sisteme pot cauza pagube majore în desfăşurarea afacerii în cazul în care acestea îşi încetează funcţionarea.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite