Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Comertul on-line, un business cu optimism temperat

15 Februarie 2006




O alta explicatie sugerata de catre dl Madalin Matica, prin perspectiva experientei sale acumulate in cadrul filialei DotCommerce din Romania, este ca: „La ora actuala, pe piata romaneasca de magazine on-line exista o cerere mult mai mare decat oferta on-line”. Ipoteza justificata de prognoza pozitiva a ratei de crestere lunare a valorii tranzactiilor on-line, estimata la 20% in urmatorii cinci ani.


O viziune mai mult decat optimista, care necesita insa o precizare clara si anume diferentierea magazinelor virtuale de asa-numitele „case de comenzi on-line”, practic un soi de „vitrine digitale” (sistem de tip „on-line order”), prin intermediul caruia clientul poate studia oferta, poate comanda un produs, insa plata se face in alt mod decat electronic (in general, la livrare).


Adoptarea unei solutii radicale, respectiv eliminarea solutiilor de plata alternative si introducerea doar a celei prin card, pare insasi prohibitiva pentru nivelul actual al pietei autohtone („Un magazin on-line romanesc care accepta numai plata prin card este condamnat la faliment!”, verdict al reprezentantului DotCommerce.)


Ignorarea introducerii optiunii de plata la distanta la mai mult de jumatate dintre magazinele virtuale romanesti este, la randul ei justificata, de catre comerciantii on-line, prin numarul relativ redus de potentiali clienti, dar si prin costurile relativ ridicate pe care le impune adoptarea acesteia. Pentru a putea opera plati prin card, un magazin on-line va trebui sa plateasca taxa de inrolare in sistemul 3D Secure (sistemul de securitate autorizat in Romania), taxa de mentenanta platita catre RomCard, taxa de inrolare in banca, comisionul bancar (a carui valoare poate varia intre 4 si 6% din valoarea tranzactiei, comision motivat justificat prin costurile de „interchange fee”) etc. La acestea se adauga si necesarul audit de securitate al respectivului magazin, plata serviciilor unui integrator de plati, in cazul in care se alege o astfel de solutie, sau plata garantiilor initiale de operare solicitate de unele banci.


În concluzie, o serie de costuri a caror rentabilizare nu pare sa fie prea rapida intr-un viitor apropiat.
O piata uriasa, dar limitata


O concluzie care insa - potrivit dlui Madalin Matica - ar putea avea efecte negative tinand cont ca, pentru un potential client „de afara”, comisionul este destul de mic. Dovada adusa in acest sens este boom-ul inregistrat in august 2005 de vanzarile on-line, cand cifra de afaceri a atins valoarea maxima de 9,5 milioane de dolari (urmata de o cadere drastica, nivelul in ianuarie 2006 fiind estimat la circa 3 milioane de dolari).


Potentialii clienti externi sunt un parametru demn de luat in calcul daca se coroboreaza aceasta informatie cu cei 13,05 milioane de utilizatori de Internet din strainatate care au vizitat site-urile romanesti. De altfel, acesta este si unul dintre avantajele majore ale unui magazin on-line – acela de a se adresa unui numar mult mai mare de clienti decat un magazin fizic. “Daca ai un shop pe Calea Victoriei, clientii tai vor fi doar din cei ce merg pe Calea Victoriei, insa daca ai un magazin pe Internet, vei putea sa te adresezi tuturor persoanelor ce navigheaza pe Internet in intreaga lume”, a accentuat reprezentantul companiei DotCommerce Ltd.


Aceasta insa doar in cazul in care banca la care este inrolat magazinul va accepta si tranzactiile cross-border (nu exista inca reguli concrete vizavi de realizarea unor astfel de tranzactii in deplina siguranta atat pentru client, comerciant si banca).
Optimism temperat


Ramane deci intrebarea disimulata in titlul acestei rubrici – reprezinta comertul on-line o oportunitate de afacere? Raspunsul, prin prisma aceluiasi Madalin Matica, este indiscutabil „Da”.


Potrivit datelor furnizate in cadrul unui recent seminar dedicat e-commerce-ului, profitul mediu al magazinelor on-line in 2005 a crescut cu 9% pentru actorii care existau deja pe piata, cu 14% pentru cei care au „migrat” afacerea din plan fizic in plan virtual si, evident, cu 100% pentru cei care au debutat in acest business.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite