Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Pe când un CIO Office Guvernamental?

30 Iulie 2013




Ideea de Chief Information Officer a fost introdusă prima dată în România prin cursul „Advanced Management Program” urmat de Aurelian Ionescu – în prezent Public Sector Consultant, în ianuarie-aprilie 1999 la US National Defense University în Washington. Acest curs la care au mai participat apoi şi alți ofițeri români a fost oferit de partea americană în cadrul programului de Parteneriat Strategic dintre România şi SUA. În anul 2005, inițiativa unor foste cadre militare din armata română, printre care Aurelian Ionescu și mr. (r.) dr. ing. Constantin-Ovidiu Ilie, de înființare a unei organizații neguvernamentale cu scopul de a promova ideea de CIO la nivel național nu s-a finalizat cu succes.

Primul CIO al Guvernului României, fără însă a fi numit astfel, a fost practic ministrul Comunicațiilor și Tehnologiei Informațiilor, minister înființat și condus din anul 2000 până în 2004 de Dan Nica.

În această perioadă s-a pus la punct strategia de introducere în cadrul administrației publice a sistemelor de tehnologia informației și comunicații și s-a lansat ideea de e-guvernare în România.

Între anii 2005-2012, Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informațiilor nu s-a mai manifestat în același mod, orientându-se mai mult spre aspecte legate de industria IT&C și de implementarea de legi provenite din adoptarea de recomandări ale Comisiei Europene, în paralel cu unele încercări de a continua proiectele inițiate de Dan Nica.



„Singura încercare notabilă, pentru introducerea ideii de Chief Information Oficer în administrația publică a fost făcută între anii 2007-2008 prin seria de întâlniri organizate de către Cancelaria Primului Ministru în care Camera de Comerţ Americană în România – AmCham – a susținut un document de poziție pe tema CIO Officer. Actualul Ministru al Societății Informaționale, care este tot domnul Dan Nica, ar putea reprezenta astfel o garanție a dezvoltării ideii de CIO în administrația publică din România”, consideră Constantin-Dumitru Surdu, preşedintele ADSI.

În noiembrie 2012, AmCham România s-a manifestat public pentru introducerea poziției de CIO în administrația publică din România.

CIO Council România, fondat în 2005, a promovat introducerea conceptului de CIO Office Guvernamental la cea mai importantă acțiune a sa, Conferința „The future of IT, the future of profession”, din luna martie a acestui an. CIO Council România reunește în prezent 70 de specialiști, care dețin sau au deținut funcția de directori IT&C sau Chief Information Officer în diferite organizații, majoritatea cu o cifră de afaceri individuală de minim 25 de milioane de euro pe an.

Asociația pentru Dezvoltarea Societății Informaționale, înfiinţată în 2009, a promovat pentru prima dată în public în România ideea înființării poziției de Chief Information Officer în administrația publică în anul 2010, la Conferința „Cadrul Național de Interoperabilitate în Interesul Cetățeanului”, ideea fiind reluată în anii următori în cadrul altor evenimente. Tot în 2010, Banca Mondială l-a contactat pe Gabriel Sandu, ministrul MCSI la acel moment, pentru a prezenta un memorandum legat de guvernarea electronică și de ideea introducerii CIO în administrația publică, aspect rămas fără urmări după remanierea acestuia la scurt timp.

Introducerea funcției de CIO în cadrul organizațiilor publice poate asigura viziunea unitară a funcționării organizației și identificarea unei strategii pentru implementarea, monitorizarea și îmbunătățirea continuă a infrastructurii de tehnologia informației și comunicațiilor. Conform specialiştilor IT în mediul public sunt mulţi profesionişti care pot să informatizeze complet România, dar numai sub o coordonare unică, de la cel mai înalt nivel, care să nu fie, de asemenea, afectată de schimbările politice.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite