Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Pregătire strategică pentru formarea viitoarei generații de manageri din mediul rural

12 Septembrie 2013



Întreprinderile mici şi mijlocii reprezintă un sector cheie al creşterii economice şi al dezvoltării economice durabile. Analiza evoluţiei IMM arată că ele constituie un factor important de absorbţie a forţei de muncă şi un instrument important în relansarea economică. Dezvoltarea sectorului IMM a dus la creşterea competiţiei, la diminuarea rolului monopolist al marilor întreprinderi, la sporirea exporturilor şi a generat alternative economice şi sociale eficace. În condiţiile în care economia mondială este afectată de schimbări dramatice, reacţia IMM-urilor față de aceste schimbări trebuie să fie rapidă şi fără echivoc. Proiectul „Program complex de stagiu de pregătire practică pentru studenţii de la facultăţile cu profil agronomic pentru a deveni manageri performanţi în mediul rural european”, recent finalizat, şi-a propus şi a reuşit să pregătească terenul fertil necesar creşterii unei noi generaţii de antreprenori, capabilă să contribuie determinant la relansarea mediului rural. Institutul Naţional pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (INIMM) şi Facultatea de Îmbunătăţiri Funciare şi Ingineria Mediului (FIFIM) din cadrul Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti au scris împreună istoria unui „success story”.

Proiectul POSDRU 61636 „Program complex de stagiu de pregătire practică pentru studenţii de la facultăţile cu profil agronomic pentru a deveni manageri performanţi în mediul rural european” a pregătit studenţii FIFIM din punct de vedere practic, oferindu-le posibilitatea, pe de o parte de a se implica direct în activităţile specifice domeniilor lor de pregătire, iar pe de altă parte, de a vedea anumite modele de organizare a unor firme şi de a identifica idei pentru dezvoltarea unor potenţiale afaceri.

Facultatea de Îmbunătăţiri Funciare şi Ingineria Mediului este o facultate tehnică, prin urmare activitatea practică este elementul cheie pentru studenţi. Cele patru specializări de licenţă în care sunt pregătiţi studenţii (Îmbunătăţiri funciare şi dezvoltare rurală, Ingineria şi protecţia mediului în agricultură, Inginerie economică în construcţii şi Măsurători terestre şi cadastru) şi cele trei programe de master (Ingineria şi protecţia mediului în spaţiul rural, Geomatică pentru ingineria mediului, Managementul investiţiilor în ecosisteme) obligă facultatea să ofere studenţilor o dotare de excepţie pentru a înţelege şi asimila cât mai uşor informaţiile transmise în cadrul cursurilor şi al lucrărilor practice. Principiul de organizare a activităţii didactice este acela că, pentru a înţelege cât mai bine un lucru, studentul trebuie să fie implicat în mod direct în realizarea lui.

Dacă ne gândim la semnificaţia, definiţia cuvintelor cheie cu care universitatea operează zi cu zi: universitate, facultate, specializare, student, inginer, constatăm că toate au în comun un cuvânt: „pregătirea”. Prin urmare, misiunea unei universităţi este de a pregăti specialişti de înaltă calificare, iar inginerul este specialistul care are o pregătire profundă, tehnică şi teoretică, în domeniul lui de specializare. Pentru a fi pregătit atât din punct de vedere teoretic, dar şi practic, un student trebuie să efectueze cât mai multe stagii de practică.

„Îi încurajăm pe studenţii noştri să nu uite că cei 4 ani de facultate trec foarte repede şi, dacă vor să-şi asigure o dezvoltare durabilă, este necesar ca, pe lângă participarea la cursuri, lucrări practice şi laboratoare, să se implice şi în viaţa studenţească, să participe la sesiuni de comunicări ştiinţifice, la stagiile şi programele derulate de noi pentru studenţi, dar şi în diferite acţiuni de voluntariat. În perioada masterului este important ca studenţii să lucreze şi să se integreze pe piaţa muncii, iar găsirea unui loc de muncă trebuie să constituie o preocupare pentru ei încă din ultimul an al ciclului de licenţă. Ne-am dorit ca prin proiectul de faţă să realizăm o interacţiune directă între studenţi şi mediul economic încă din timpul facultăţii, studenţii având posibilitatea să intre în contact cu firmele în care au efectuat stagiile şi să-şi creeze un portofoliu de contacte pe care să-l folosească, chiar şi după finalizarea studiilor”, afirmă dr. ing. Răzvan Teodorescu, decanul FIFIM.



La rândul său, drd. ing. Ana Maria Onu, preşedintele INIMM, apreciază rolul pe care un astfel de proiect îl are în dezvoltarea IMM-urilor şi a antreprenoriatului românesc: “Lucrez de aproximativ zece ani în sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii din România. Lucrez, de fapt, cu oameni şi în fiecare zi din aceşti ani i-am cunoscut, am interacţionat cu ei, le-am ascultat cerințele de business, am realizat analize alături de ei, ne-am pus împreună întrebări şi am căutat răspunsuri. Problemele şi întrebările au fost întotdeauna ale întreprinzătorului, dar zâmbetul şi satisfacţia legate de găsirea unei soluţii au fost întotdeauna ale omului. Iată de ce, pe parcursul acestor ani, am căpătat convingerea că omul este cheia tuturor lucrurilor. Proiectul prezentat în cadrul acestui articol reprezintă un model despre felul în care, prin intermediul unui parteneriat și a unui concept eficient, studenții îşi descoperă și îşi formează noi abilități, menite să-i transforme în managerii de mâine, capabili să-şi ia destinul în propriile mâini şi să aducă valoarea necesară dezvoltării mediului rural şi economiei naţionale.”



Obiectivele specifice
proiectului au fost: Sprijinirea studenţilor de la facultăţile cu profil agronomic să participe la programul de stagii de pregătire practică în vederea dezvoltării aptitudinilor şi competenţelor necesare desfăşurării activităţilor economice din mediul rural; Formarea aptitudinilor manageriale specifice mediului rural şi sprijinirea tinerilor în dezvoltarea propriei afaceri; Orientare profesională şi consiliere antreprenorială.

Acest proiect ambiţios şi-a propus ca un număr de 500 de studenţi să beneficieze de stagii de pregătire practică. În final, în baza feed-back-ului primit de la studenţii participanţi şi datorită modului impecabil în care au fost organizate stagiile de practică şi a implicării totale în proiect a partenerilor, s-a prelungit durata proiectului şi a fost suplimentat grupul ţintă cu încă 100 de persoane.




Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite