Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Industry Watch >> IT&C >> Stiri si comunicate

Studiu ANIS: 11% dintre companiile de software, care dezvolta exclusiv produse, genereaza 30% din cifra de afaceri a sectorului

14 Noiembrie 2013




Aplicațiile dezvoltate local țintesc în general piețele internaționale, în care cererea va crește mai repede decât în România.


Piața de produse software creste mai repede decat segmentele de cercetare-dezvoltare
Studiul a arătat, de asemenea, că piața de produse software crește mai repede decât segmentele de cercetare-dezvoltare și respectiv aplicații dezvoltate la comandă, semnalând tendința de integrare a specialiștilor implicați în dezvoltare de software în zona de produse software, fie prin crearea de noi start-up-uri, fie prin angajarea în companiile care sunt deja implicate în dezvoltarea de produse.


Numărul start-up-urilor create în România este în creștere continuă, majoritatea fiind axate pe dezvoltarea de aplicații care folosesc platformele social media și sunt destinate utilizatorilor individuali. Totuși, numărul aplicațiilor dezvoltate și lansate cu succes pe piață este relativ mic.


Studiul comandat de ANIS asupra companiilor locale de software arată că principalii competitori în ce privește atragerea de proiecte offshore/nearshore sunt Rusia (citată de 26% dintre respondenți), Ucraina (23% dintre respondenți), Bulgaria (17%) și Polonia (16%).


Cele mai importante argumente ale României pentru atragerea de investiții străine sunt: numărul angajaților din sector, numărul studenților în domeniile Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică (STIM) și competențele lingvistice. În plus, România este considerată o țară cu talent și excelență în programare, și mulți investitori și-au localizat aici operațiunile de cercetare-dezvoltare. Deși încă există provocări în mediul de afaceri general, profilul de resurse umane din România va rămâne pe radarul investitorilor offshore/nearshore interesați de Europa Centrală și de Est pentru operațiunile specifice.


Rata mare de fluctuație a personalului este considerată cea mai importantă barieră în planificarea unui proiect de dezvoltare a unui produs software. A doua cea mai importantă provocare este lipsa facilităților guvernamentale care să încurajeze companiile să abordeze acest tip de proiecte, împreună cu bugetele de marketing insuficiente care să susțină campaniile de lansare de produse. Alte bariere includ costurile de cercetare-dezvoltare ridicate, mediul foarte competitiv și legislația insuficientă pentru protejarea proprietății intelectuale.


Deloc surprinzător, rolul factorilor de decizie din instituțiile publice (atât la nivel național, cât și european) este foarte mare în ceea ce privește accesul la resurse financiare. În paralel, suportul guvernamental pentru crearea de parcuri industriale, zone libere și incubatoare este perceput ca un stimul fundamental pentru crearea de produse software în România.


O abordare eficientă din punct de vedere al costurilor pentru generarea contextului
favorabil dezvoltării o reprezintă accesul crescut la fonduri europene, ceea ce reprezintă o prioritate asumată a Guvernului. Cu cea mai joasă rată de absorbție a fondurilor dintre toate statele membre UE, România are enorm de câștigat în următoarea rundă de finanțare care va începe în 2014, în arii specifice cum sunt: creșterea consumului de tehnologie de către mediul de afaceri și sectorul public pe piața internă, dezvoltarea infrastructurii tehnologice și crearea de programe pentru încurajarea inovației.


„Suntem intr-un moment extrem de important pentru industria romaneasca de software. Din ce in ce mai multe companii sunt constiente ca o crestere accelerata poate fi posibila doar daca vor reusi sa faca tranzitia de la modelul traditional de business, bazat pe dezvoltare de software la cerere, catre crearea de produse si servicii inovative. Unul dintre motivele cele mai importante pentru care am pornit acest studiu in cadrul ANIS a fost sa masuram indicatorii principali ai industriei. Pornind de la statusul actual, putem sa propunem actiuni si proiecte concrete care sa ajute companiile. Vrem ca acest studiu sa fie punctul de plecare pentru un proces de crestere accelerata a industriei – ca valoare a veniturilor, numar de oameni implicati si mai ales valoare adaugata generata”, a declarat Andrei Pitis, Presedinte ANIS.


Dintre companiile de software si servicii care au raspuns la chestionarul aflat la baza studiului ANIS, doar 11% sunt inregistrate exclusiv ca dezvoltatoare de produse. Aceste companii insa genereaza aproape 30% din volumul de venituri. In acelasi timp, cele 43% dintre companii care au declarat ca executa exclusiv software la comanda genereaza 53% din volumul de venituri.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite