Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

BI-ul, din nou la modă în România

10 Iunie 2014



Piaţa locală a aplicaţiilor de Analytics şi Business Intelligence este, încă, la o dimensiune relativ redusă, dacă ne raportăm nu doar la gradul de penetrare a acestor aplicaţii – comparativ cu sistemele ERP, de exemplu –, ci şi la amploarea şi nivelul de complexitate al proiectelor implementate, unde predomină aplicaţiile de raportare. Şi totuşi, această zonă de tehnologii reprezintă anul acesta prioritatea numărul unu pentru responsabilii IT din organizaţiile mari autohtone. O evoluţie în conformitate cu tendinţele vizibile la nivel global, înregistrate în pieţele mature, unde schimbările care se prefigurează se anunţă extrem de importante.

Analytics şi Business Intelligence reprezintă, anul acesta, prioritatea numărul unu pentru responsabilii IT care fac parte din Asociaţia Directorilor de Tehnologia Informaţiilor şi Comunicaţii din România (CIO Council România). Astfel, aproape 35% din respondenţii studiului coordonat de Felix Enescu, membru fondator al CIO Council România şi executive partner KPC-Group (Independent Gartner Representative), au ales aceste tehnologii, care sub-includ şi zona de Big Data, ca fiind principală zonă de focus pe 2014. Pe locurile 2-3, la egalitate (cu circa 33% din nominalizări), s-au aflat soluţiile de securitate şi cele specifice unei anumite verticale/industrii.
Schimbarea faţă de anul trecut în topul priorităţilor managerilor IT locali nu este una majoră – în 2013, pe primul loc se situau soluţiile de securitate, urmate de Analytics şi Business Intelligence, pe locul trei amplasându-se
Tehnologiile de lucru colaborativ şi workflow. Menţinerea aplicaţiilor de securitate pe primele locuri ale ierarhiei priorităţilor pare să fie deja un element de specific local, dacă ne raportăm la tendinţele la nivel global, unde aceasta se situează, de câţiva ani, în zona inferioară a clasamentului. Se impune însă o precizare importantă – subiecţii care au participat la sondajul coordonat de Felix Enescu sunt membri ai CIO Council, prin urmare reprezintă organizaţii de dimensiuni mari (raportat la sistemul de referinţă local).
Dacă facem o comparaţie între topul priorităţilor pe 2014 la nivel global, realizat anual de către cabinetul de analiză Gartner, şi cel al managerilor IT pe plan local, se observă o serie de asemănări, dar şi de diferenţe majore, evidenţiate în tabelul de mai jos.
Interesant este că, începând din 2007, de când Gartner realizează acest „Top 10 CIO Technology Priorities“, soluţiile de Business Intelligence nu au dispărut niciodată din clasament (spre deosebire de cele de securitate, de exemplu, care au ratat în unii ani calificarea).



Mai mult chiar, în cele opt clasamente realizate până acum de cabinetul de analiză citat, aplicaţiile de Analytics & Business Intelligence au ocupat primul loc de cinci ori (primii doi ani şi ultimii trei, consecutiv – vezi grafic). În anii în care a pierdut supremaţia, pe primele două locuri s-a situat tandemul Virtualizare - Cloud Computing (locurile 1, respectiv 2 în 2009 şi 2010) şi Cloud Computing - Virtualizare (în 2011).

O prioritate constantă până în 2017

Potrivit analizelor prezentate cu ocazia summit-ului Gartner desfăşurat la începutul lunii aprilie anul acesta, focusul responsabililor IT pe zona de Analytics & Business Intelligence va reprezenta o prioritate constantă până cel puţin în 2017. Un interes deosebit faţă de acest tip de aplicaţii vor manifesta, cu precădere, managerii departamentelor de marketing, de vânzări şi responsabilii pe zona de supply chain management, precum şi cei din organizaţiile care activează în zona de producţie, HR, finanţe şi risk management.



Analiştii preconizează că, în următorii trei ani, vor avea loc schimbări semnificative în zona soluţiilor de Analytics şi Business Intelligence, favorizate de factori precum creşterea importanţei tehnologiilor de tip „data discovery“, a analizelor în timp real, a scăderii costurilor de stocare şi management al datelor etc. Urmările directe ale acestor schimbări vor deveni vizibile încă de anul viitor, când se estimează că vendorii de soluţii BI vor începe să îşi concentreze oferta pe zona de analiză, scăzând treptat importanţa şi amploarea acordate funcţionalităţilor de raportare. Schimbarea este un efect direct al maturizării pieţei de aplicaţii BI, dar şi a clienţilor de astfel de soluţii.
Pe de altă parte, această modificare importantă de abordare se datorează în bună parte şi fenomenului din ce în ce mai amplu de „eliberare“ a soluţiilor decizionale de sub tutela IT-ului, care îşi va concentra eforturile pe zona de modelare şi a datelor.

Schimbări semnificative

O altă schimbare importantă preconizată a avea loc pe piaţa soluţiilor de BI va fi aceea că, până în 2017, peste 50% din implementările de astfel de aplicaţii vor integra şi utiliza fluxuri de date generate în timp real, nu doar de aplicaţii, ci şi de către obiectele inteligente conectate în Internet of Things (IoT), precum şi cele furnizate de senzorii capabili să înregistreze reacţiile „subiecţilor umani“. Astfel, noile generaţii de senzori sunt capabili să transmită date nu doar despre schimbările de temperatură, presiune, umiditate, despre vibraţii, sunete, culori, lumină, ci şi despre modificarea expresiilor faciale, inflexiunile vocii etc. Toate aceste categorii de date, care încep să fie din ce în ce mai accesibile, fără costuri majore, vor face posibilă realizarea unor sisteme complexe de analiză, permiţând modelarea unor arhitecturi inovatoare.
O urmare directă a extinderii importanţei soluţiilor de analiză va fi creşterea şi diversificarea ofertei furnizorilor de servicii pe această zonă. Nu va fi un demers facil însă, pentru că este dificil încă de „transmutat“ un proiect personalizat, care implică un domeniu de expertiză specific, într-o soluţie replicabilă, care să poată fi adoptată, fără eforturi semnificative, de către alte organizaţii. Şi totuşi, oferta SaaS pe zona Analytics & Business Intelligence începe să capete amploare şi, mai ales, consistenţă, evoluţia de la soluţiile simple de raportare şi analiză primară către o ofertă mai complexă, capabilă să livreze rezultate în timp real, fiind deja un fenomen vizibil.
Şi totuşi, deşi estimările de creştere sunt unanime, fiind confirmate şi de alte companii de analiză (precum IDC), confuzia dintre Big Data, Business Intelligence şi soluţiile Analytics se va menţine până în 2016, cel puţin. Fapt care va afecta, direct, vânzările soluţiilor de BI, până când piaţa de Big Data va atinge maturitatea necesară – nu doar din punct de vedere al definirii ofertei vendorilor, ci şi la nivelul percepţiei pe care această tehnologie o are în piaţă.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite