Trei sferturi din populaţia României pot avea acces la servicii financiare
Allevo este o companie care a început în urmă cu zece ani să creeze soluţii informatice de procesare de mesaje financiare pentru sistemul bancar din România. Cu timpul, produsul a evoluat atât prin adăugarea de noi funcţionalităţi, cât şi prin reproiectarea menită să îl adapteze altor tipuri de instituţii decât băncile: corporaţii, administraţii publice, centre de procesare şi instituţii financiare nebancare.
Instituţiile financiare nebancare(IFN) sunt un exemplu foarte interesant de studiat în această industrie, din mai multe puncte de vedere. În primul rând, sunt instituii care sunt supuse unui nivel mai relaxat de reglementări comparativ cu cel al băncilor, ceea ce le dă o oarecare libertate vis-a-vis de sistemele şi fluxurile interne pe care aleg şi au posibilitatea să le implementeze. În al doilea rând, este vorba despre un volum relativ mare de plăţi sau împrumuturi de mică valoare pe care aceste instituţii le gestionează, care au asociat un factor de risc pe care băncile nu şi-l asuma.
În 2009 Allevo a început un proiect comun cu o companie olandeză de microfinanţare care operează în Kenya şi care astăzi are peste 10.000 de clienţi şi un portofoliu de 2.2 milioane de euro. Ca urmare a succesului înregistrat în Kenya, aceasta urmăreşte să se extindă şi în Uganda, păstrând acelaşi model de business şi anume acordarea de împrumuturi de mică valoare persoanelor care nu au un cont deschis la o bancă. Canalele de distribuţie folosite de ei sunt serviciile M-PESA şi MTN oferite de operatorii de telefonie mobilă locali, respectiv Safaricom în Kenya şi MTN în Uganda.
În paralel cu acest proiect, Allevo s-a implicat în promovarea ideii de incluziune financiară în rândul băncilor de pe piaţa locală, oferind o soluţie pilot pentru procesarea remiterilor - bani trimişi în principal de către persoane care lucrează în afara ţării către familiile rămase acasă. Allevo a creat practic o soluţie care oferă instituţiilor financiare posibilitatea de a se adresa populaţiei nebancarizate folosind canale alternative de distribuţie. Acesta este un aspect important al arhitecturii soluţiei, pentru că nu obliga instituţiile financiare să investească în deschiderea de sucursale pentru a servi oamenii din imediata apropiere a acestora. Aceste canale pot fi agenţi independenţi, dispozitive mobile, conturi bancare sau parteneri cum ar fi lanţuri de benzinării, farmacii, magazine, posta etc.
Două studii realizate de către EBRD şi McKinsey la doi ani distanţă unul faţă de celălalt arată că, din nefericire, în România 77% din populaţie este nebancarizată şi ar avea nevoie de servicii financiare convenabile atât din punct de vedere al preţului, cât şi al accesibilităţii. În acelaşi timp, studiul EBRD, precizează că pătrunderea dispozitivelor mobile este de 115%, ceea ce înseamnă că o astfel de soluţie ca cea propusă de Allevo este oportună şi că instituţiile în fapt au ocazia de sevri o mare parte a societăţii, lucru care în mod cert le-ar creşte competitivitatea pe piaţă.
Dar datorită faptului că acest segment de piaţă prezintă un factor de risc şi că majoritatea băncilor din România au încheiat deja acorduri cu una din cele două companii mari de transfer de bani, iniţiativa Allevo nu a avut succes în sectorul bancar.
Din acest motiv am început o campanie pentru promovarea soluţiei de procesare de tranzacţii financiare (disbursii, rate, comisioane etc) în rândul IFN-urilor, într-o încercare de a mări gradul de accesibilitate al serviciilor financiare în zonele în care acestea lipsesc cu desăvârşire sau sunt excesiv de scumpe.
Practic ceea ce dorim să obţinem este să creăm un flux complet care să replice modelul de succes practicat de instituţiile de microfinanţare din afară, un model care are impact direct asupra ridicării nivelului de trai al populaţiei cu mijloace financiare sub medie. Dorim ca părţile implicate în soluţia pe care o propunem să fie IFN-uri pentru acordarea de credite şi încasarea ratelor, Allevo, ca furnizor de soluţie IT, operatorii diverselor canale de distribuţie potrivite pentru disbursia şi colectarea ratelor aferente şi, nu în ultimul rând, persoanele care beneficiază de acest tip de serviciu, oamenii care nu au conturi deschise la bănci şi care nu o pot face din varii motive.
La sfârşitul lunii octombrie, Allevo a organizat un workshop dedicat acestei iniţiative, eveniment la care au fost invitaţi reprezentanţi ai IFN-urilor, consultantul olandez care a fost implicat în design-ul arhitecturii sistemului informatic al primei companii de microfinanţare cu care am intrat în contact şi un reprezentant al unui operator de telefonie mobilă din România, alături de specialiştii tehnici şi de business din partea Allevo. Scopul a fost de a organiza o masă rotundă, în cadrul căreia să explicăm modelul de business al instituţiilor de microfinanţare din afară şi să deschidem discuţiile pentru crearea unei soluţii adaptate la specificul mediului din România. Evenimentul a fost un succes şi sperăm că iniţiativa per total să fie unul dintre numeroşii primi paşi din ridicarea nivelului de trăi a românilor care nu pot beneficia de actualul sistem financiar şi din implementarea unui sistem real de incluziune financiară pe piaţa locală.
1. EBRD - Mobile Money Report Jan 2013
2 .McKinsey – Half The World Is Unbanked Oct 2009
Tags: servicii financiare, Allevo, microfinantare
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)