Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Piața M2M intră pe creștere accelerată

13 Februarie 2015



În 2020, cele 20-25 de miliarde de device-uri conectate existente la nivel mondial vor conduce la crearea unei noi forme de dezvoltare socială, așa-numita "networked society". O predicție susținută prin evoluția accelerată a pieței M2M, care cucerește rapid noi industrii.
În ultimii ani, piața tehnologiilor Machine-to-Machine (M2M) a cunoscut o transformare totală și o creștere accelerată. Rata de adopție a atins deja, la nivel global, 22% și din ce în mai multe organizații analizează oportunitatea adoptării soluțiilor de acest tip.

Industrii cu apetit crescut
Ritmul de adopție al soluțiilor M2M variază în funcție de aria geografică și de industriile care integrează aceste tehnologii. Astfel, conform noii ediții a barometrului M2M publicată recent de către grupul Vodafone ("The M2M Adoption Barometer 214"), în intervalul 2013-2014 s-a înregistrat o creștere accelerată în zona AMEAP (Africa, Middle East și Asia-Pacific) de plus 15%, urmată de Europa, cu +10%, și America, cu doar 4%. Estimările sunt însă că, până în 2016, diferențele nivelului de adopție vor deveni neglijabile, media indicelui de adopție fiind de 50%.
Pe primele trei locuri în clasamentul verticalelor cu cel mai mare apetit pentru soluțiile M2M se situează:
• industria electronicelor de consum, cu o rată de adopție de 29% și un +17% față de 2013, datorat în bună măsură scăderii scăderii costului soluțiilor M2M;
• utilitățile și sectorul energic la egalitate cu industria auto (28%);
• sectorul de producție (20%).
Previziunile sunt că, peste doi ani, pe primele două locuri vor continua să se mențină electronicele (74%) și energia (62%), însă pe locurile trei-patru, la egalitate (la 57%), vor apărea industria medicală, care va înregistra un salt de +3%, și transporturile, cu +40%, față de nivelul actual.

RoI rapid
Factorii care influențează creșterea nivelului de adopție diferă în funcție de fiecare sector în parte, însă cele mai puternice argumente ale soluțiilor M2M sunt:
• reducerea costurilor prin automatizarea proceselor;
• crearea mai multor oportunități de inovare;
• îmbunătățirea proceselor și a productivității.
Elementul financiar joacă un rol esențial în dezvoltarea strategiilor M2M, companiile participante la studiul Vodafone prevăzând obținerea unui randament (RoI) pozitiv al investiției în decurs de doi ani. Este o așteptare confirmată în bună măsură de "pionierii" sectorului M2M, 66% dintre aceștia afirmând că au obținut un RoI pozitiv în doar un an, iar 89% în doi ani.

Rezolvări din mers
Cu toate acestea, necunoașterea exactă a beneficiilor și teama că acestea vor întârzia să apară sunt printre principalii inhibitori ai adopției. Dar nu atât de importanți precum reticența indusă de problemele de securitate specifice acestei tehnologii. Interoperabilitatea și dezvoltarea de standarde unanim acceptate sunt și ele prezente pe lista provocărilor pe care industria trebuie să le soluționeze rapid, pentru a putea confirma previziunile optimiste. Va fi însă o rezolvare din mers, pentru că "avalanșa" M2M a prins deja viteză.


Platformă M2M de la Orange
Orange România a anunțat recent lansarea propriei platforme M2M care permite clienților să monitorizeze flotele de SIM-uri Machine-to-Machine. Platforma M2M Control permite gestionarea SIM-urilor utilizate în cadrul flotei, a profilurilor și a nivelului de acces al acestora, face posibilă verificarea conectivității echipamentelor în timp real, fie că sunt în țară sau în străinătate, și oferă acces securizat la informațiile generate de echipamente, inclusiv poziția dispozitivelor prin localizarea în rețea și reprezentarea grafică pe hartă a acestora.