Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

CES 2015, sub semnul interconectării

13 Februarie 2015



Deși nu și-a pierdut câtuși de puțin din aura "glossy" care îl caracterizează, ediția din acest an a Consumer Electronics Show a confirmat din nou faptul că evenimentul începe să capete o tentă pragmatică, din ce în ce mai evidentă.
De câțiva ani, companiile participante nu-și mai prezintă la CES doar cele mai noi produse, ci vin și cu tehnologii și soluții concepute astfel încât să rezolve probleme reale, ceea ce permite evidențierea unor serii de tendințe tehnologice. Nu este însă întodeauna ușor să faci diferența dintre ce este "trendy" și ce anume poate avea un impact cu adevărat semnificativ asupra evoluției pieței produselor electronice de larg consum, și nu numai. (Pariurile în orb pe televiziunea 3D sunt o dovadă elocventă în acest sens.) Și totuși, după fiecare ediție CES, analiștii de piață se grăbesc să emită câte un verdict de tipul: "Va fi anul...". Iar după cum au demonstrat-o companiile prezente la Las Vegas, 2015 poate fi anul: phabletelor în mediul enterprise, al ceasurilor "smart", al dronelor, al imprimantelor 3D, al imenselor televizoare 4k (deși au început să apăra deja modelele 8K), al mașinilor cu pilot automat, al caselor inteligente, al roboților etc.

Tendințe multiple dar puțin conturate
Și anul acesta verdictele pot fi hazardate. De exemplu este dificil de spus dacă 2015 va fi anul "wearables", având în vedere că, în 2014, aproape jumătate din persoanele care au achiziționat un astfel de gadget și-au pierdut la câteva luni interesul pentru el. Și totuși hăinuțele pentru bebeluși care le monitorizeaza temperatura, pulsul și starea de activitate pot reprezenta o nișă de piață interesantă.
Nici imprimantele 3D nu reprezintă, aparent, un pariu 100% câștigător - sunt încă prea scumpe, prea lente și prea dificil de utilizat - prea puțini clienți finali sunt dispuși să învețe CAD pentru a putea proiecta și printa un obiect simplu. Cu toate acestea, faptul că la CES 2015 au fost prezentate soluții de design mai simple și scanere 3D care pot transpune rapid orice obiect într-un design tridimensional, precum și materiale compozite care permit crearea unei game mult mai largi de obiecte sunt semnale că se petrec schimbări interesante pe această piață.



2015, anul interconectivității
Dar, dincolo de toate aceste speculații - al căror grad de veridicitate se poate cofirma doar în timp -, 2015 se prefigurează a fi în mod incontestabil anul interconectivității, în care tehnologiile și echipamentele vor permite conectarea dispozitivelor și oamenilor la un nivel de neimaginat în urmă cu doar câțiva ani.
Anunturile de la CES 2015 confirmă pe deplin acest fapt. Ceasurile inteligente, pe care o mai mult de o duzină de nume mari ale industriei IT s-au înghesuit să le prezinte la Las Vegas, au început deja să nu mai fie doar niște gadgeturi la modă, ci capătă valențe practice - pot prelua funcțiile de comunicare ale smartphone-urilor, pot porni mașina, pot monitoriza starea de sănătate a posesorului etc.



Smartphone-urile care pot prelua comanda unui vehicul (LG Electronics colaborează cu AT&T, Hyundai dezvoltă soluții pe sistemul de operare Android) sau pot pilota drone, automobilele care interacționează cu casele inteligențe, mașinile care se conduc singure (Mercedes a prezentat un prototip, iar Audi are un vehicul funcțional) sunt deja realitate.
Chiar și televizoarele, care au reprezentat ani la rând piesele de rezistentă ale CES (evenimentul a demarat, inițial, ca un târg dedicat echipamentelor video și audio), devin "dependente" de interconectare pentru că furnizorii de conținut au nevoie să interacționeze direct cu utilizatorii finali. Producători precum HBO investesc serios în crearea unei conexiuni directe cu clienții care să le permită să știe cu exactitate ce anume urmăresc aceștia, când, unde și cum, pentru a putea personaliza conținutul livrat pe baza informațiilor contextuale.

Utilizatorul contează
Conceptul Internet of Everything capătă din ce în ce mai rapid substanță, iar interconectivitatea reprezintă numitorul comun al majorității produselor prezentate în cadrul CES 2015. Rămâne de văzut cât de corect vor putea gestiona companiile volumele uriașe de date generate de interacțiunea dintre oameni și gadgeturi (și dintre aceastea), astfel încât să le transforme în informații acționabile care să efientizeze și automatizeze procesele de businesss, dar mai ales să ofere utilizatorului final o experiență deosebită, capabilă să genereze plusvaloarea vital necesară pe o piață cu un nivel de concurență extrem de ridicat.
Alături de jucatori-cheie din industriile ITC, banking, utilități, retail, ordine publică, militar, instituții guvernamentale centrale și locale, energie, auto securitate, asociații profesionale, consultanță, ambasade (peste 700 de participanți din 20 de sectoare de activitate) etc., vom prezenta și analiza o parte din aceste tendințe la Ziua Comunicațiilor ediția 2015, care va avea loc pe 28 Aprilie la Marriott. Vor fi prezenți vorbitori din partea operatorilor Orange, Vodafone, Telekom Romania, RCS-RDS și a furnizorilor Huawei, Alcatel, Romkatel, Intel, LG, Xerox, iar în premieră, în cadrul evenimentului, va fi organizată o zonă Expo, care va găzdui circa 35 de companii.