Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

De ce au nevoie companiile telecom de GIS

22 Iunie 2015



Deși soluțiile GIS au cunoscut o dezvoltare foarte rapidă și au fost adoptate în numeroase domenii de activitate, în sectorul telecom prezența GIS nu este atât de răspândită. Însă piața globală GIS pentru industria telecom este una dintre piețele cu cea mai rapidă creștere dintre piețele GIS, cu o rată anuală de 10,89% în perioada 2013-2018, conform unui raport al TechNavio.

Compania de cercetare de piață Research and Markets previzionează că piața GIS în Europa va ajunge la valoarea de 3,3 miliarde de dolari până în 2016, iar unul dintre principalii factori care vor contribui la dezvoltarea acestei piețe este cererea mare din partea sectorului guvernamental. Însă analiștii mai identifică trei zone care vor avea un impact semnificativ asupra ritmului de creștere al acestei piețe la nivel european, pe lângă sectorul guvernamental: utilități, mediu și comunicații.

În Europa de Est nu sunt foarte multe proiecte GIS în sectorul telecom. În România, deşi soluţiile GIS au fost, de multe ori, identificate ca o necesitate, gradul de adopţie a fost mult mai scăzut faţă de alte tipuri de soluţii, în primul rând din cauza lipsei de personal specializat, expertizei şi costurilor aferente implementării unei astfel de soluţii. Într-o economie în permanentă schimbare, o soluție GIS poate ajuta companiile telecom să-și administreze rețelele mai eficient, dar și să integreze date de marketing, operaționale și informații despre clienți pentru a crea o imagine de ansamblu a întregii activități.

ROI în doi ani

Achiziţia unei soluţii geospaţiale reprezintă de regulă o investiţie deosebit de importantă, riscantă, mai ales dacă e vorba de companii din sectorul telecom sau utilităţi. Foarte multe companii se sperie de recuperarea costurilor. Consultanții GIS spun că se poate obţine RoI într-un an sau doi cel mult, dacă se va alege abordarea în etape – cale mai sigură, bugete mai mici, concentrare mai bună asupra sarcinilor trasate.

În sectorul telecom, implementarea unei soluții GIS nu e foarte simplă, deoarece fiecare companie este diferită. Sistemele trebuie configurate alături de clienţi şi pentru utilizatorii finali. Iar acest lucru necesită mult timp, pentru că angajații vor trebui să meargă pe teren şi să inventarieze reţeaua. Procesul de implementare durează de obicei trei ani, mai ales dacă 90% din informaţie este încă pe hârtie.



Analiștii de la TechNavio au realizat un top 3 al motivelor pentru care o soluție GIS ar trebui adoptată în telecom:
1. Nevoia de informații în timp real a structurii rețelei
Monitorizarea rețelei, testarea elementelor de rețea, întreținerea rețelei și serviciile pentru clienți sunt activitățile majore pe care se axează companiile din industria telecom, deoarece acestea asigură funcționarea eficientă a rețelei de telecomunicații. Utilizarea soluțiilor GIS permite acces instantaneu la diverse informații, cum ar fi statusul clientului și istoricul, structura rețelei existente, calitatea semnalului într-o anumită zonă demografică, precum și necesitatea unor servicii de întreținere sau reparații.

2. Utilizarea GIS în segmentarea pieței

GIS poate fi utilizat pentru prognoze comerciale, pentru determinarea cererii pieței, dar și pentru alte activități de marketing. GIS ajută la identificarea legăturilor dintre locația geografică a unui client și campaniile de marketing ale organizației. Soluțiile GIS oferă detalii geografice despre un client pe baza stilului acestuia de viață sau a comportamentului de cumpărare. În plus, multe companii din telecom utilizează soluțiile GIS pentru a segmenta trăsăturile caracteristice ale clienților

3. Utilizarea din ce în ce mai mare a GIS în planificare

Deoarece utilizarea dispozitivelor mobile și a calculatorului a devenit o necesitate mondială, multe companii își extind rețeaua pentru a oferi servicii în zonele rurale. Așadar, pentru a proiecta eficient capacitatea unei rețele, companiile telecom adoptă soluții GIS pentru a elabora o structură de rețea de comunicații bazată pe cereri de comunicații viitoare.

Însă, pentru fiecare factor care ajută la accelerarea procesului de adoptare a GIS în telecom există o provocare semnificativă care împiedică implementarea tehnologiei pe scară largă:
• software-ul open source, cu caracteristici și funcționalități similare cu software-ul GIS proprietar, oferind în același timp o opțiune mai economică. De asemenea, utilizatorii pot modifica codul-sursă pentru a răspunde nevoilor proprii.
• reglementările guvernamentale. Invocând securitatea națională și protejarea vieții private a indivizilor, guvernele au formulat diferite politici pentru a reglementa tipul de informații culese prin intermediul GIS, ceea ce afectează standardizarea produselor GIS pe piața mondială.
• lipsa aplicațiilor bazate pe Cloud. Adoptarea aplicațiilor GIS în cloud este limitată în telecom, pentru că cei mai mulți utilizatori finali preferă soluțiile desktop. Furnizorii de soluții GIS întâmpină dificultăți în dezvoltarea unor soluții în cloud, din cauza lipsei de standardizare și suportului tehnic pentru aceste produse.

Piaţa GIS din România, măsurată după criterii legate de vânzări, valoare, proiecte şi număr de clienţi este, fără îndoială, încă subdezvoltată. Însă, maturitatea pieţei nu are legătură cu volumul vânzărilor, ci cu maturitatea soluţiilor şi cu nivelul managerial până la care o decizie se fundamentează pe o soluţie geospaţială. Dacă mai multe companii telecom vor accepta să urce în acest tren, lucrurile vor lua cu siguranță avânt și în țara noastră.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite