Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Fluctuatia de personal (Turn-Over Rate)

24 Iunie 2006



Cati angajati demisioneaza anual in departamentul/compania dumneavoastra raportat la numarul total de angajati? Daca raspunsul sincer este: “MULTI!” atunci este posibil aveti probleme la nivelul organizatiei. Fluctuatia mare de personal este cel mai pertinent indice al disfunctionalitatilor la nivelul managementului HR si nu numai. Nici fluctuatia prea mica de personal nu este sanatoasa. Ea indica faptul ca investitiile in HR (de cele mai multe ori focusate in zona de payroll) sunt exagerate si ineficiente. Cu alte cuvinte, aceste companii cheltuiesc prea mult cu angajati ale caror performante sunt nesatisfacatoare si care nu isi pot gasi usor un alt loc de munca.
grafic-Res-Umane
Exista un indice optim?


Procentual, un optim al fluctuatiei de personal in IT&C se situeaza la 10% pe an din numarul total de angajati care parasesc dintr-un motiv sau altul compania.


Bineinteles cifra care indica numarul celor care parasesc compania trebuie corelata cu numarul celor care sunt angajati in respectivul interval de timp.


Exista companii in care fluctuatia este mai mica de 10%. Marea lor majoritate au salarii peste nivelul pietei, o cultura organizationala bazata pe respectarea regulilor si nu pe rezultate si un ritm de crestere relativ scazut.


Companiile exagerat de stabile sunt cele formate din oameni rezistenti la schimbare si putin capabili sa inoveze.


Insa cele mai numeroase companii din industrie se confrunta la acest moment cu o fluctuatie de personal care depaseste cu mult indicele de mai sus. Desi incearca sa-si pastreze salariile si pachetele de beneficii la nivel actual, desi au departamente de HR bine dimensionate, nu pot stopa migratia propriilor angajati spre alte organizatii.


Cauze?


Se spune ca angajatii care demisioneaza nu-si parasesc compania ci seful direct. Demisionarii invoca adesea neimplicarea acestuia in problemele echipei si ale membrilor acesteia, delegarea ineficienta a sarcinilor, stabilirea aleatorie a dead-line-urilor, subiectivismul si chiar lipsa de profesionalism. Alte cauze? Lipsa unor posibilitati reale de dezvoltare profesionala, nerespectarea promisiunilor facute la angajare, climat organizational nepropice.


Vestea buna este ca primii care pleaca dintr-o companie sunt cei care nu se pot adapta deci cei care nu performeaza. Vestea mai putin buna este ca la fel de susceptibili sunt cei care au mai mult de 2 ani in cadrul companiei. Dorinta lor de schimbare, rutina instalata, faptul ca salariul nu le-a crescut in ritmul real ii determina sa devina activi pe piata muncii.


Cum putem remedia situatia?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite
dany
Ne intalnim iarasi in ciberspatiu pentru a puncta cateva aspecte ale fluctuatiei de personal, un lucru pe care l-am observat la o companie fiind chiar interesant. Inainte insa as vrea sa comentez putin faptul ca cei care pleaca primii sunt cei care nu performeaza. Intr-adevar afirmatia e adevarata atata timp cat in organizatia/compania respectiva lucrurile merg foarte bine si cei care sunt pasionati sunt atrasi de ceea ce se face si de modul cum se face treaba acolo. Din nefericire insa astfel de companii sunt putine si deci de cele mai multe ori cei care pleaca primii sunt tocmai cei care ar fi putut face ceva pentru firma respectiva, iar faptul ca nu se pot adapta este chiar un lucru bun. Si revenind la ceea ce am observat la o companie, o modalitate interesanta de a-si pastra/concedia angajatii era urmatoarea: de doua ori pe an toti angajatii erau obligati sa dea un test realizat de o autoritate in domeniu (nu stiu ce se intampla cu angajatii care refuzau sa dea testul asta). Primii doi clasificati erau premiati substantial si avansati, iar ultimii 2 clasificati erau retestati si daca punctajul obtinut se mentinea sau era mai mic erau concediati. Bineinteles asta numai in situatia in care diferenta intre primii clasati si ultimii era foarte mare.
27 Iunie 2006, 04:41:27
Valentina Neacsu
Nu cred ca poate exista o "autoritate" care sa poata testa obiectiv si corect angajatii unei companii. Exista doar companii de consultanta care pot oferi suport sau pot coordona un astfel de proces. In ceea ce priveste evaluarea performantelor, hard-core-ul managementului HR, ea este mult prea complexa sa o pot detalia acum. Cert este ca poate avea si efect invers, daca prezinta vicii de procedura sau continut. Si oricum ai zice tu, neperformantii sunt cei mai activi pe piata muncii, poate si pentru ca angajatorii nu se agita sa-i pastreze (eu simt asta acut in proiectele de recrutare).
27 Iunie 2006, 06:38:06
dany
Da, e adevarat compania respectiva avea un contract cu brainbench care faceau ceva dedicat pentru ei. In ceea ce priveste plecarea dintr-o companie, e adevarat , insa depinde de companie. Am avut destul de multi colegi care au plecat la mai putin de un an de cand s-au angajat si asta doar din cauza faptului ca simteau ca nu este ceea ce si-au dorit, e clar ca in aceste cazuri cineva a gresit si e greu sa spui cine, cel care i-a recrutat, sau ei ca n-au deschis ochii inainte. Oricum acum cei mai multi sunt prin sua, canada, irlanda, anglia, au mai ramas destul de putini aici.
27 Iunie 2006, 08:28:37
Valentina Neacsu
Ma indoiec ca cei despre care ai pomenit pot evalua si altceva decat abilitati tehnice. Ce te faci insa daca ai colegi geniali in ceea ce fac, dar care relationeaza greu cu cei din echipa sau nu pot comunica? Ce te faci daca ai colegi care stiu foarte bine ceea ce au de facut si pot face, dar nu vor? Acesta este motivul pentru care evaluarile sunt foarte greu de realizat. In ceea ce priveste exodul programatorilor in tari mai calde... ar fi un subiect interesant de articol :) ! Toate cele bune!
27 Iunie 2006, 08:42:15
dany
Am vazut testul, era destul de bine facut ca arie de acoperire (erau atat teste tehnice cat si teste psihologige - de personalitate, etc), cei de la brainbench acopera multe domenii, e adevarat pe mine m-a interesat sa vad testele tehnice mai mult si am fost foarte dezamagit de calitatea lor. Se insista foarte mult pe sintaxa, pe memorie, incat cei care luau punctaj mare nu erau neaparat cei mai inteligenti sau cei mai inventivi ci cei cu memoria cea mai buna (dar poate asta se dorea in compania respectiva). Oricum am observat ca tot mai multe firme romanesti introduc teste brainbench la angajare. Ceea ce mi-a placut insa la firma respectiva a fost faptul ca toti angajatii se judecau cu aceeasi unitate de masura (buna sau rea) iar evaluarea lor (iarasi un cuvant pe care-l intalnesc tot mai des si care suna ciudat) nu era lasata in seama unor colegi/sefi care rareori fac o evaluare obiectiva. In ceea ce priveste plecarea peste hotare a IT-stilor de aici, cred ca ar fi un articol interesant (am si eu destul de multe de spus pe tema asta). Si mai interesant mi s-ar parea insa un articol pe tema IT-stilor care se intorc in tara (pentru ca eu, sincer, chiar nu-i inteleg, desi am stat de vorba cu cativa care s-au intors, n-au reusit sa ma lamureasca)
30 Iunie 2006, 02:23:31
mady
buna ziua, in ceea ce-i priveste pe cei care pleaca dupa o perioada mai mica de un an foarte multi o fac si deoarece promisiunile facute la interviurile de recrutare nu s-au materializat, iar faptul ca e bine ca pleaca angajatii dintr-o firma in mai putin de doi ani nu cred ca e un lucru bun pentru firma respectiva pentru ca se stie de foarte multe ori e foarte greu sa formezi o echipa pe care te poti baza.
02 Iulie 2006, 07:35:29
Valentina Neacsu
Am sa ma interesez de respectivele teste. Par foarte interesante din cate m-ai descris.
03 Iulie 2006, 11:50:59
Valentina Neacsu
Sunt de acord ca unele companii nu-si respecta promisiunile facute la angajare. Am scris chiar despre asta in articole trecute. Totusi nu am spus niciodata ca abandonul organizatiei este benefic, indiferent daca angajatul pleaca dupa o zi sau dupa 2 ani. Mai ales daca vorbim de cei care performeaza. Intreg articolul este o pledoarie in favoarea acceptarii si rezolvarii acestei probleme spinoase, care din pacate afecteaza multe organizatii.
03 Iulie 2006, 12:14:52
un angajator
Buna valentina, excelent articolul, cu fluctuatia. Eu sunt in zugraveli si am schimbat 3 (trei) echipe pentru ca oamenii sunt neseriosi. Incep mai multe lucrari odata, incep la mine (sa-si faca un cap de pod), se mai duc si in alte locuri, mai revin sa continue o zi - doua, iar pleaca si tot asa. E f multa neseriozitate si cuvantul dat, calitate, termene etc nu se respecta? Ce pot sa fac? sa fiu mai permisiv? sa mai inchid si eu putin ochii daca o sapt. nu vin oamenii? ca tot schimb echipa si vorba aia: scap de dracul si dau de tata-su. Ce zice teoria ca trebuie sa fac in situatia asta: schimb sau nu si pe-astia ultimii?:ninja:
06 Iulie 2006, 02:57:30
Valentina Neacsu
Precizarea mea este ca respectiva echipa nu va este angajata. Banuiesc ca nu ati semnat contracte individuale de munca cu ei. Sunt doar niste prestatori de servicii. Daca ii concediati des nu inseamna ca aveti fluctuatie mare de zugravi ci inseamna ca piata serviciilor de zidarie este una in care e loc de mult mai bine. In situatia ipotetica in care va sunt angajati, ar trebui sa va ganditi daca ati intocmit contractele la timp, daca le oferiti conditii bune de lucru (de exemplu, apa minerala le-ati dat in zilele caniculare?), daca v-ati respectat promisiunile facute la angajare... Oricum ar fi, sfatul specialistului in relatii cu "mesterii"(am trecut si eu prin astfel de momente grele): nu platiti nimic in avans si laudati-i foarte mult.
06 Iulie 2006, 05:18:48
dany
Da, interesant, intr-adevar, pentru ca articolul (si se precizeaza clar asta) se refera la companiile de IT&C (dupa cum se poate observa de altfel si din profilul revistei). Deci povestea cu zugravii probabil ca ar trebui mutata in alte reviste sau in alt tip de comentarii. Daca insa s-a vrut o parabola, atunci "angajator" -ii din IT&C n-ar trebui sa se mai mire ca le pleaca oamenii, atata timp cat ii trateaza ca pe niste "zugravi".
07 Iulie 2006, 02:51:39
angajator
Da, le-am lasa zilnic un bacs de apa, fiind canicula, le-am cumparat si cateva scule care le lipseau din inventar, ca sa poata lucra cu spor, si urmarea: au mai angajat si ala lucrare/alte lucrari in aceeasi perioada.Nu am dorit neaparat o paralela intre zugravi si IT-isti dar si cei care lucreaza la calculator fac la greu lucrari "pe langa" ce le da seful. Era parca si un studiu care dadea procente insemnate din timpul de lucru pierdute de salariati cu "divertisment " pe PC.
07 Iulie 2006, 02:01:21
Angajatorul
Multumesc valentinei pentru sugestiile cu laudatul mesterilor. mama avea alta metoda: il lua pe "mester" la bani marunti in tot ce facea si-i gasea 1000 de defecte si il punea sa refaca ce e gresit si il punea la punct de nu mai sufla o vb si-i ieseau din cap aerele de specialist. Nu tot asa se intampla si in situatia unui angajat? Daca angajatorul e slab si darnic in motivatii, angajatul incepe sa creada ca e geniu si i se urca la cap si atunci e mai bine sa pastrezi un echilibru intre lauda si critica? Stii ce mi se intampla? Tocmai "geniile" de la mine sunt cel mai greu de facut sa respecte regulamentele interne. Li se pare ca sunt mai presus de legi si regulamente, ca niste adevarati "baroni locali". :ninja:
07 Iulie 2006, 02:14:34
dany
Faptul ca IT-stii mai au si preocupari exteriore jobului mi se pare chiar un lucru benefic, pentru ca in felul asta invata lucruri noi. E foarte bine ca angajatul citeste un articol despre o tehnologie noua sau testeaza o idee vazuta pe internet. Cam la atat se rezuma "divertismentul". Daca cineva isi doreste oameni care sa "traga la greu" 8 ore pe zi, sau chiar mai mult in scurt timp nu va mai avea cu cine lucra, nu neaparat din cauza demisiilor in masa ci si din cauza epuizarii. E clar ca cine zice ca se poate asa ceva (in IT) nu a lucrat in domeniu. In ceea ce priveste "slabiciunile" angajatorului, si "genialitatea" angajatului, chiar ma mira faptul ca se poate pune problema la modul asta. In mod normal, daca un angajat are un comportament care ii deranjeaza pe ceilalti colegi sau/si pe cei din conducere, se discuta cu el pentru a analiza cauzele si a se gasi cea mai buna solutie (dar asta la modul profesionist si fara reprosuri ). E foarte posibil ca cel implicat sa nu fie corect apreciat. "Geniile" nu au ce cauta in domeniul asta. Este o munca de echipa in care relatiile interumane sunt mult mai importante decat cunostiintele tehnice (desi ca un paradox, am observat ca oamenii cei mai modesti sunt si cel mai bine pregatiti profesional, "baronii" au doar o spoiala de cunostiinte). "Echilibrul dintre lauda si critica" nu numai ca nu ajuta, dar e chiar daunator. Cum se simte un om normal cand, dupa ce este laudat ca a gasit o solutie tehnica salvatoare pentru un proiect, este certat ca a facut un bug in cod? In firmele din vest (cele cu care am avut de-a face) chiar li se ascunde intr-o oarecare masura membrilor echipei faptul ca unii clienti sunt nemultumiti, tocmai pentru a nu demoraliza. Pentru un om normal, un om pasionat de munca lui un simplu "bravo" e suficient cand realizeaza ceva deosebit, iar cand greseste sunt sigur ca se cearta el destul ca sa mai fie nevoie sa o mai faca altii, tocmai pentru ca-si da seama ca greseala lui afecteaza munca tuturor.
07 Iulie 2006, 05:02:57
Valentina Neacsu
:wacko: In aceste conditii, nu pot decat sa tin scorul: Angajator(ul) vs Dany 1-1. Daca banalul (ziceam eu) articol despre Fluctuatia de personal a suscitat atata interes si a iscat atatea controverse in care apar ca personaje mesteri, angajatori, parabole, apar sfaturi, se ivesc frustrari - o adevarata lectie de viata; asteptati cu interes articolul despre team building! Cu siguranta vor intra in scena si crescatorii de melci! :lol:
10 Iulie 2006, 02:49:47