Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Dilemă contemporană: cum transformăm analfabeţii funcționali în cetățeni digitali?

27 Aprilie 2017



Un jucător legendar de hochei spunea că „succesul nu este să patinezi în viteză către locul unde se afla puc-ul, ci către locul unde va fi”. Dacă extrapolăm această logică la nivelul educației, înseamnă că ar trebui să ne pregătim nu pentru prezent, ci pentru viitor. Din păcate, în vreme ce piaţa vestică îşi pregăteşte elevii pentru job-urile care nu au fost inventate încă, în România 42% din rândul elevilor de 15 ani sunt analfabeţi funcţionali (conform Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale). Un indicator pur şi simplu jenant, într-o economie care vorbeşte de transformare digitală şi tehnologizare.

Interesant este că deşi la nivel de elite ne încadrăm în peisajul european şi generăm olimpici, inventatori, antreprenori şi start-up-uri de succes, la nivel de masă reuşim performanţa plasării pe locul 28 din 28 ca performanţă în adoptarea economiei şi societăţii digitale (Conform Digital Economy and Society Index - DESI 2016). Paradoxul României este că avem cu ce (oameni, tehnologie, competenţe), dar nu putem (procese de business anacronice, mentalitate anchilozată, rezistenţă mare la schimbare). Avem cel mai bun Internet (conexiuni broadband), avem generaţii întregi de olimpici internaţionali, avem companii IT performante, avem antreprenori inspirați... dar totodată avem şi cea mai mică rată de adopţie a tehnologiei, companii fără e-mail, gestiune ţinută în Excel, e-governement pe hârtie, şcoli fără calculatoare, spitale fără internet etc.

Circulă în online, o vorbă a lui Confucius, care spune: „Dacă planurile voastre sunt pe un an, cultivați orez, dacă sunt pe 10 ani plantați copaci, dacă sunt pe mai mult, educaţi copiii”. Din această perspectivă, planurile României par să fie pe termen foarte scurt, mai ales că nici pădurile nu reuşim să le replantăm cu prea mare spor. Şansa României şi a celor 42% copii de 15 ani care vor deveni adulţi, la fel de analfabeţi funcţionali, este ca responsabilii de destinul educaţiei să se trezească şi să privească spre viitor. Educaţia are nevoie de oameni cu viziune, care să înţeleagă şi să-şi dorească schimbarea. Tehnologia trebuie să devină parte intrinsecă a educaţiei româneşti, atât la nivelul proceselor de predare-învăţare, cât şi ca management al organizațiilor. În egală măsură este nevoie de implicarea mediului privat şi a antreprenorilor, care să aducă suport financiar, dar şi modele pentru generaţiile tinere. Știm cu toții că planurile României sunt pentru „mai mult de zece ani”, intrebarea este cine le conturează și le pune în aplicare?



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite