Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Integrarea IT, calea spre o arhitectura dinamica interoperabila

24 Iulie 2006




strategice si tactice. Intr-o descriere succinta, o solutie EAI strategica asigura gestiunea si supervizarea proceselor transversale, bazate pe schimburi de date intre servicii, filiale, entitati interne si externe. Varianta tactica serveste la punerea in functiune a unui flux pur tehnic, care acopera doar transportul, routarea si transformarea datelor, in scopul sincronizarii, consolidarii si replicarii. Practic, deosebirea dintre cele doua este echivalenta cu diferenta dintre un instrument de proces management (EAI tactic) si unul de business proces management (EAI strategic). Aceasta diferenta este vizibila si in modul in care este abordata problema integrarii informatice: un demers „Top-Down“, in cazul solutiilor strategice, ceea ce implica o reconstruire aproape totala a sistemului de informatii, pornind de la definitiile proceselor de business, sau unul „Bottom-Up“, in care, intr-o faza initiala, in cadrul unui EAI sunt integrate aplicatiile existente, urmand ca ulterior sa fie extins progresiv perimetrul EAI, pe masura evolutiei sistemului informatic.


Daca in cazul instrumentelor strategice criticile persista, fata de cele tactice exista o atitudine mai „ingaduitoare“, ca urmare a faptului ca aceste solutii reusesc sa ofere un pret mai scazut si o facilitate mai mare de utilizare. In plus, editorii de instrumente EAI tactice sustin ca aceste solutii ofera un avantaj deloc neglijabil: o returnare a investitiei (ROI), practic, imediata. Pe de alta parte, alegerea unei astfel de solutii prezinta si avantajul ca ofera posibilitatea unei coabitari a noilor interfete cu cele vechi, care urmeaza sa fie inlocuite progresiv. Cu toate acestea, solutiile EAI tactice nu ofera un portofoliu de functionalitati prea extinse, ceea ce implica cheltuieli suplimentare ulterioare.


ESB, panaceul integrarii IT


Odata cu caderea in dizgratie a solutiilor EAI, stafeta integrarii IT a fost preluata, in ultimii 2-3 ani, de un alt concept care parea sa revolutioneze radical acest domeniu de granita: Enterprise Service Bus (ESB). Un studiu Forrester Research publicat in august 2004 evidentia faptul ca 25% din companiile intervievate au renuntat la platformele EAI, optand pentru o solutie ESB.


Potrivit definitiei oferite de Gartner Group, noul middleware de integrare de aplicatii este: „a new architecture that exploits Web services, messaging middleware, intelligent routing and transformation. ESBs act as a lightweight, ubiquitous integration backbone through which software services and application components flow“. Definitia nu difera foarte mult de cea a instrumentelor EAI. Practic, conceptul ESB nu inventeaza nimic nou, insa revalorizeaza insistand pe interfetele standard Web Services dintre diferitele sale componente (ceea ce il diferentiaza de o solutie EAI proprietara). Acest middleware universal, care a facut obiectul a numeroase cautari, reprezinta in opinia analistilor un „favorit“ printre celelalte instrumente destinate integrarii informatice, deoarece beneficiaza de 3 avantaje evidente: l acopera integrarea de aplicatii, principalul deziderat in ultimii ani, in conditiile dezvoltarii din ce in ce mai rapide a unor instrumente precum e-CRM, BPM etc. l calea urmata de Web Services urmeaza un demers Bottom-Up, ceea ce permite evitarea dezvoltarii din start a unor arhitecturi complexe (vezi termenul „lightweight“) l limbajul XML, utilizat de nucleul Web Services, care se bazeaza pe standardele W3C XML, unanim suportate de industria middleware. In concluzie, ESB nu aduce nimic nou, iar succesul sau depinde de capacitatea pietei de a elibera standarde Web Services fiabile si de a realiza implementari interoperabile in mod real. Un deziderat optimist, tinand cont de faptul ca standardele Web Services reprezinta inca un edificiu fragil.


Ce va urma


Noua categorie de produse ESB a deschis calea construirii conceptului Service Oriented Architecture.


Potrivit analistilor IT, viitorul apartine arhitecturilor „service oriented“ (SOA ). Conform Gartner Group, 75% din proiectele companiilor se vor baza, in 2008, pe SOA, estimare care implica o amploare uriasa a fenomenului. Ramane de vazut cand si cum se va inscrie si Romania in acest curent.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite