Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Roboţii software, o sabie cu două tăişuri?

25 Octombrie 2018



RPA (Robotic Process Automation) este noul acronim vedetă al industriei IT. Dacă în ecuație aducem şi plusul de notorietate al UiPath, prima şi singura companie tech cu origine românească ajunsă unicorn, evaluată în prezent 3 miliarde de euro, începem să înțelegem amploarea fenomenului. Roboţii şi Inteligenţa Artificială ne ocupă tot mai mult atenția, reacția publică oscilând între cele mai diverse scenarii, de la creșterea productivității la creșterea șomajului prin disruptivitate.

Productivitatea
În esenţă un robot software este un set de comenzi sau instrucțiuni care permit unui sistem mecanic sau digital executarea automată a unei sarcini. Prin adăugarea unor algoritmi de tip machine learning, acești roboţi încep să învețe şi dezvoltă un grad limitat de autonomie. Inteligența artificială în cazul acestei tehnologii nu se ridică nici până la nivelul unui gândac de bucătărie, însă este suficientă pentru realizarea unor sarcini repetitive simple, după un tipar predefinit. Câştigul este viteza mare de execuţie, lipsa erorilor, o oarecare flexibilitate şi, evident, costul redus. Un astfel de robot poate să automatizeze de exemplu obținerea rapoartelor lunare de activitate, introducerea de facturi şi comenzi, prelucrarea formularelor completate de clienţi, a cererilor de concediu etc.
Recent, Banca Transilvania, una dintre instituțiile românești care investește masiv în digitalizare, a făcut public un proiect de utilizare a tehnologiilor RPA şi chatboți. Nu însă detaliile tehnice sunt relavante în acest context, ci rezultatele. Unul dintre oficialii instituției confirmă reducerea la doar 12 secunde a unor sarcini care durau cel puţin 10 minute cu utilizator uman și erau executate de cel puţin 500 de ori/zi. Deci banca aloca 83 de ore pe zi, adică 10 angajaţi care gestionau aceste task-uri... cu salarii, birouri, telefoane mobile, concedii etc. Practic, un robot software îi scoate pe aceşti 10 din schemă, la o fracțiune de cost. Cu siguranță, Banca nu îi va concedia, ci probabil îi va orienta către alte activități, însă teoretic există riscul ca aceștia să devină inutili.

Disruptivitatea
Aplicabilitatea roboților software este foarte extinsă. Dincolo de verticale economice, contează doar repetitivitatea proceselor, volumul mare de date şi existența unui șablon. Restul sunt detalii pe care furnizorii tehnologiei RPA le pot rezolva rapid.
Sectorul BPO (Business Process Outsourcing) ar putea fi cel mai afectat în viitorul an. Acoperă în general sarcini administrative (contabilitate, resursele umane, achiziţii, suport clienţi, etc) cu o valoare creativă minimă. În România, domeniul a explodat în ultimii ani, având cea mai mare rată de „angajabilitate“. În funcţie de surse, estimările indică 80-120.000 de români angajaţi în activităţi de tip BPO.
Întreaga Europa Centrală şi de Est a devenit un pol BPO (Polonia are circa 220.000 de angajați, Cehia 75.000, Ungaria 35.000 etc) datorită costului mai redus cu redus cu forța de muncă. Dacă iniţial riscul asociat centrelor BPO era dat de posibila relocare pe pieţe mai ieftine (ţări din Asia Centrală, state ex-sovietice etc), roboţii software devin noul element disruptiv al acestui domeniu. Chiar şi la o analiză simplă a tendințelor, întrebarea care se conturează nu este Dacă, ci Când. Prin urmare, ca să parafrazez o declarație recentă: tinerii să evite job-urile simple şi să caute să obţină un nivel cât mai ridicat de specializare.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite