Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Administratia publica, la ora bilantului informatic pre-aderare

22 Septembrie 2006




* Premiul pentru lobby – Computerworld


Bugete doar pentru implementari


PMSolutions1Catalin Hristea (foto), Professional Management Solutions, a prezentat o interesanta analiza a externalizarii serviciilor IT in administratia publica si ITIL (IT Information Library) in scopul cresterii performantei, propunand, practic „o schimbare de viziune asupra serviciilor IT, insistand asupra calitatii acestor servicii in raport cu practicile europene curente, precum si o schimbare de viziune la nivelul institutiilor asupra departamentelor IT si responsabilitatile acestora, prin externalizare. Nu poate fi vorba de externalizare totala, in cazul administratiei publice locale, ci de solutii de realizare prin modalitati de tipul parteneriatului public-privat, care, de fapt, sunt solutii intermediare pentru realizarea externalizarii. Astfel de abordari si solutii complexe, precum conceptul de e-Governance, se adreseaza administratiei publice centrale, insa bugetele pentru implementarea solutiilor in administratia publica centrala au in vedere doar investitia initiala, in aceste bugete nefiind incluse si sumele necesare pentru «supravietuirea» sistemelor respective, o data implementate. Dupa plecarea furnizorului extern, respectiva unitate administrativa trebuie sa le gestioneze, sa gaseasca suma necesara functionarii acelor sisteme din bugetul propriu. Iata un exemplu concret: proiectul «Knowledge Economy» („Economia bazata pe cunoastere“ – n.r.). Potrivit proiectului MCTI, 200 de comunitati locale vor fi conectate prin Retele Electronice ale Comunitatilor Locale (RECL), prin care vor beneficia de servicii electronice. Insa proiectul finanteaza numai investitia de implementare. Este sarcina fiecarui beneficiar, prevazuta prin lege si in acordul de finantare, de a realiza tinerea in viata a sistemului prin forte proprii. Or, acestuia nu i se spune si cum se poate autofinanta, cum se poate obtine beneficiu din acesta etc. Nu stiu cati primari vor gasi solutii viabile pentru acest lucru“, ne-a precizat directorul general PMSolutions.


Problemele cotidiene ale administratiei publice


Sobis1Razvan Marincoi (foto), Marketing Manager compania Sobis Solutions, a realizat in cadrul prezentarii „Servicii publice informatizate – asistenta sociala“, o analiza obiectiva a catorva aspecte critice cu care se confrunta administratia publica locala la nivelul intregii tari: „Conditiile, la ora actuala, impun unitatilor administrativ teritoriale sa faca din ce in ce mai mult, cu fonduri din ce in ce mai putine. Asteptarile sunt foarte mari: acces 24h/7 zile la serviciile publice, acces flexibil, e-Inclusive, care la ora actuala este oferit efectiv numai la Primaria Capitalei, etc. Realitatea este insa cu totul alta – bugete reduse, cerinte crescute de raportari, personal redus, decizii luate fara a avea fundamente reale si, nu in ultimul rand, un sistem legislativ precar. In 5 ani, administratia publica s-a eficientizat, dar nu ajuns la stadiul in care, in 114 zile (la data desfasurarii conferintei – n.r.), sa se poata raporta la standardele UE. In administratia publica locala exista investitii masive in sisteme informatice individuale si exista putine date despre ce se poate obtine din achizitionare unor progame IT, la modul in care aceste proiecte afecteaza productivitatea institutiei – se fac investitii, dar nu pot fi contorizate. Iata situatia cu care se confrunta zilnic unitatile din administratia publica locala – in permanenta sunt in urma cu centralizarea datelor, de orice gen ar fi acestea, sunt lipsite de transparenta asupra proiectelor aprobate, dar si a celor respinse, conducerea institutiei trebuie sa realizeze adevarate investigatii pentru a obtine informatii reale si centralizate, iar pe plan general se confrunta cu schimbari frecvente de prioritati, respectiv proiecte abandonate. In plus, sistemele implementate sunt separate – desi se numesc sisteme informatice integrate, ele nu comunica foarte mult intre ele, decat la nivel judetean, ceea ce implica acces limitat la date si interoperabilitate scazuta, factorii de decizie neavand acces in timp real la informatie – situatie intalnita mai ales la nivelul comunelor –, ceea implica raportari ce necesita foarte mult timp“, a subliniat dl Razvan Marincoi. In cadrul conferintei de la Mamaia, reprezentantul Sobis, a mai anuntat doua noi realizari ale acestei companii: finalizarea implementarii sistemului informatic propriu APLxpert a 31 de comune din judetul Braila, precum si lansarea, in octombrie, a unei noi versiuni a acestei solutii.


O premiera la ANIAP


ara„Prezenta noastra la conferinta ANIAP a fost o premiera, dar trebuie sa mentionez ca, in ceea ce priveste domeniul informatizarii administratiei publice, Ara Software Group a fost o constanta notabila prin proiectul demarat inca din 2004 in judetul Arges. Sistemul informatic Dava este o Solutie Integrata pentru Managementul Informatiilor Economico-Financiare care deserveste institutiile administratiei publice, oferind suportul necesar desfasurarii, conducerii si controlului, la nivelul standardelor europene, a activitatilor specifice acestor institutii. In prezent, solutia integrata dezvoltata de compania noastra este in plin proces de implementare la nivelul administratiei publice din judetul Arges. Participarea la conferinta ANIAP ne-a oferit prilejul de a arata succesul de care se bucura produsul nostru, de a demonstra ca Dava este un posibil raspuns pentru indeplinirea obiectivelor strategiei de informatizare si de a ne pune la curent cu ultimele evolutii in domeniul IT – administratie publica“, ne-a declarat Dan Ciobanu (foto), director general Ara Software Group.


Proiecte ambitioase la Consiliul Judetean Braila


CJBraila„Premiul acordat de ANIAP Consiliului Judetean Braila are o valoare deosebita atat pentru consiliul judetean in sine, cat si pentru utilizatorii «portal-braila.ro», respectiv cele 43 de comune si orase, institutiile subordonate si toti functionarii consiliului judetean.


Este un titlu important deoarece implementarea solutiei «portal-braila.ro» a sensibilizat factorii de decizie din intregul judet asupra utilizarii curente a sistemelor informatice, eliminand «frica» de calculator si de solutii integrate. Aceasta distinctie reprezinta nu numai o recunoastere a eforturilor celor care au lucrat efectiv la realizarea ei, ci si a celor care au «miscat» resurse umane si financiare importante. Recunoasterea acordata de ANIAP ne ajuta sa putem propune dezvoltarea portalului si interconectarea cu alte software-uri necesare si speram ca acest premiu sa induca o concurenta mai mare intre administratiile publice si, in special, intraregional, astfel incat sa scurtam timpul necesar regionalizarii informatiilor.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite