CRED, o resursă valoroasă pe perioadă de criză
Sistarea cursurilor la nivel național, ca urmare a pandemiei COVID-19 și a instaurării și prelungirii stării de urgență, a obligat mii de profesori să găsească și să adopte rapid soluții de predare on-line. Pentru a veni în sprijinul acestora, Minsterul Educației și Cercetării a valorificat oportun un instrument pe care îl deținea deja – Proiectul CRED – și platforma de e-Learning educred.ro.
Proiectul CRED – Curriculum Relevant, Educație Deschisă pentru toți – a început, teoretic, în noiembrie 2017. Însă startul efectiv a fost dat de fapt abia un an mai târziu, pentru că în intervalul 2017-2018 au avut lor numeroase modificări legislative în domeniul educației, fapt care au blocat derularea lui. Deși întârzierea a fost semnificativă, cei 13 parteneri ai proiectului – opt Case ale Corpului didactic, trei Inspectorate școlare județene, Institutul de Științe ale Educației și Ministerul Educației și Cercetării – reușiseră deja încă de la finalul anului trecut să recupereze decalajul.
Sintetic, obiectivul principal al proiectului CRED constă în pregătirea a 55.000 de cadre didactice din învățământul primar și gimnazial în vederea adoptării unei noi abordări metologice centrate pe competențe-cheie și pe noul cadru curricular național, precum și adaptarea activităților de învățare pe nevoile specifice fiecărui elev.
„Obiectivul secundar al proiectului CRED constă în utilizarea tehnologiei informației, aceasta fiind una dintre temele centrale ale noilor programe educaționale europene, mai ales ale celor susținute prin Fondul Social European. De aceea, noi ne-am propus încă de la început ca 15% din valoarea proiectului să meargă către zona dezvoltării componentelor tehnologice a cadrelor didactice, iar jumătate din cursul de formare urmat să se desfășoare on-line“, ne-a explicat Liviu Constandache, expert coordonator Resurse Umane Deschise în cadrul Institutului de Științe ale Educației.
Familiarizarea cu tehnologia
Astfel, din cele 120 de ore ale cursurilor de pregătire pe care profesorii le urmează în cadrul Proiectului CRED, 60 de ore se desfășoară on-line, prin intermediul platformei educred.ro, iar 60 prin metodele tradiționale de interacțiune directă.
„Prin adoptarea acestui model am urmărit să ajutăm participanții să se obișnuiască cu folosirea noilor tehnologii într-un mod cât se poate de real, diferit de tradiționalele cursuri de TIC, care se finalizează cu un certificat. Prin Proiectul CRED am scos din ecuație certificatul, dar i-am obligat pe profesori să folosească instrumentele pe care le punem la dispoziție“, precizează Liviu Constandache.
Practic, prin modelul adoptat în cadrul Proiectului CRED, profesorii sunt obligați să își pună „temele“ în platformă, trebuie să comunice și să colaboreze on-line cu ceilalți colegi din grupă și cu coordonatorii proiectului și să participe la webinarii. Urmând acest traseu, participantul parcurge un proces familiarizare cu instrumentele digitale de lucru și de colaborare.
Cântece și poezii despre tehnologii
„De exemplu, zilnic prin intermediul platformei on-line se desfășurau zilnic aproximativ 20 de webinarii, însă au fost zile și cu câte 50. La o medie de 20 de de webinarii pe zi, această înseamnă că peste 1.000 de cadre didactice și formatori din întreagă țara se întâlneau zilnic în mediul on-line pentru a discuta despre educație și – mai ales – se obișnuiau cu utilizarea unor soluții noi, ceea ce înseamnă un pas foarte important în dobândirea competențelor digitale de către profesori. (Nivelul de utilizare a evoluat semnificativ în ultimele săptămâni - n.r.) Participanții din primele serii fost refractari la ideea a participa la webinarii, însă acum aceste instrumente au intrat, că să spun așa, în legend: noile serii compun la sfârșitul cursului cântece și poezii despre platforme și webinarii!“, ne explica Liviu Constandache la începutul lunii februarie a.c.
O simplă incursiune pe pagină de Facebook a proiectului CRED ne demonstrează că participanții sărbătoresc efectiv finalizarea cursurilor. Este un semnal foarte important asupra stării de spirit create în rândul cursanților, consideră interlocutorul nostru, pentru că: „dacă oamenii se simt bine participând la niște cursuri cât se poate de serioase și nu trec peste ele doar bifând, atunci poți să faci pași în schimbare. Majoritatea participanților ne-au declarat că urmarea cursului a implicat un volum mare de muncă și că standardele au fost ridicate, dar și că, la sfârșit, satisfacția a fost pe măsură. Și sărbătoresc acest lucru în toată țara. Este adevărat, în orașele mari nu e chiar așa o efervescență. Dar în orașele mici, în comune, în sate, oamenii își doresc astfel de inițiative. Și e foarte bine că este așa pentru că, de fapt, acolo sunt problemele noastre de educație și noi acolo încercăm să ajungem. Diferența se vede și în adopția tehnologiilor: în comunitățile mici participanții au mai mult timp și disponibilitate să încerce, să testeze. Mai ales că au văzut că pot, că au resurse și o rețea la dispoziție și au de la cine se inspira.“
Mai mult, s-au creat comunități care au rămas active în continuare, și după finalizarea cursului.
Utilizarea continuă
Proiectul CRED a generat o stare de emulație în rândul participanților în ceea ce înseamnă utilizarea tehnologiei. Până la începutul lunii februarie, peste 15.000 de cadre didactice urmaseră deja cursurile de formare și o bună parte dintre aceștia continuau să folosească în mod constant platforma.
Acesta este, de fapt, cel de al treilea obiectiv pe care inițiatorii și coordonatorii Proiectului CRED îl urmăresc: construirea unei rețele a cadrelor didactice din România on-line la nivel național.
La momentul discuției purtate cu expertul CRED toți participanții la proiect erau activi în rețea și foloseau platformă și instrumentele puse în continuare, nefiind impuse nicio restricție și niciun control. Statisticile de la începutul anului arătau că numai în luna ianuarie prin intermediul platformei fuseseră trimise și recepționate peste 100.000 de mail-uri și încărcate 38.000 de fișiere.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)