Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Trei perspective unice asupra proiectelor de mobilitate Erasmus+

25 Noiembrie 2020



Mobilitatea europeană realizată cu scopul de a învăța, de a împărtăși experiențe și idei, de a cunoaște culturi și limbi diferite, de a înțelege oameni și perspective stă la baza a ceea ce astăzi este Erasmus+. Valoarea și efectul transformațional pe care îl au proiectele de mobilitate asupra participanților este de netăgăduit. Cu atât mai mult se resimt aceste lucruri în rândul persoanelor cu nevoi speciale, pentru care Erasmus+ reprezintă o oportunitate deosebită.



„Educația incluzivă este o prioritate strategică pentru ANPCDEFP încă din 2016, în toate sectoarele vizate de Erasmus+: învățământ superior, educație școlară, educația adulților, formare profesională și tineret. La acel moment, Comisia Europeană a decis să permită fiecărei țări membre să selecteze dintre prioritățile la nivel european pe cele pe care le consideră relevante în sprijinul politicilor naționale. Includerea socială a fost decizia firească pentru România.
Agenția se implică permanent pentru informare și formare în sfera includerii sociale, dar chiar și după mai bine de 20 de ani de Erasmus în România, participarea la mobilități a studenților cu nevoi speciale rămâne o provocare importantă în program. Asta se întâmplă în primul rând pentru că studenții cu nevoi speciale reprezintă 1,5-2% din totalul populației studențești înregistrate. Un procent foarte mic. Ori a avea un număr ridicat de mobilități ale acestei categorii de studenți, în condițiile în care numărul lor este foarte redus, este dificil. Există, în continuare, și o oarecare reticență la nivelul universităților de a selecta studenți cu nevoi speciale care să meargă în mobilități.
E important, de aceea, ca vocea acestor studenți care au fost în mobilități europene să fie mai bine auzită
“, declară Monica Calotă, directorul ANPCDEFP.
În decurs de șapte ani, 40 de persoane cu nevoi speciale au participat la programele de mobilitate în mediul universitar. Impactul pe care participarea la proiectele de mobilitate Erasmus îl are asupra studenților cu nevoi speciale este de o amplitudine mult mai mare decât în restul cazurilor. Pentru a exemplifica acest „rezultat invizibil“, vă prezint mai jos trei testimoniale ale protagoniștilor unor astfel de experiențe care le-au marcat profund evoluția pe plan personal, „efect“ despre care cifrele raportărilor nu pot spune nimic.

„Mi-am depășit limitele, m-am cunoscut mai bine“
„Îmi amintesc cu mare plăcere de experiența de acum un an și jumătate (2017 - n.r.) care mi-a marcat existența în cel mai frumos mod posibil: 5 luni de Erasmus în Spania, mai precis în Alcoy.
A fost prima mea ieșire din țară. Bineînțeles, fiind persoană cu dizabilități, am avut-o pe mama alături. Am zburat împreună cu avionul și pot zice că m-am îndrăgostit de acea senzație.
La început mi-a fost destul de greu să îmi fac prieteni. Lumea e reticentă atunci când mă cunoaște – sunt imobilizată într-un scaun cu rotile – unii chiar preferând să nu încerce să o facă. Totuși, de data asta, nu s-a întâmplat așa, ci a fost nemaipomenit! Oamenii au fost calzi, iar ceilalți studenți Erasmus erau la fel de pierduți cum fusesem și eu, dar foarte deschiși. Am călătorit în grupuri, am vizitat Barcelona, Madrid, Sevilla și Valencia și nici nu mai țin minte numărul peripețiilor prin care am trecut.
Mi-am depășit limitele, m-am cunoscut mai bine – am descoperit astfel că sunt un planificator de excursii mult mai bun decât credeam – și mi-am pus la punct spaniola. Am studiat într-o facultate de top și am învățat multe despre culturile celorlalți colegi. N-am cum să exprim în cuvinte senzația care mă cuprinde atunci când mă gândesc la acea perioadă. Erasmus se trăiește, nu se discută!
Încă mai vorbesc ocazional cu prietenii mei Erasmus, iar o fată a devenit una dintre cele mai bune prietene ale mele și plănuim să ne revedem. M-aș întoarce chiar și mâine acolo, pentru că Erasmus nu e o simplă experiență, ci devine o parte din tine care te va însoți mereu. Nu degeaba se spune că: «Once Erasmus, always Erasmus!»“
Dana Mierluț Teodora, studentă la Universitatea din Oradea, participantă la o mobilitate Erasmus+ de studiu de 5 luni la Universitat Politècnica de València (UPV), Spania (Foto 1).



„Am putut constata că personalitatea mea este mai relevantă decât handicapul meu“

„Șansa de a participa în programul Erasmus+ reprezintă, pentru orice student, o ocazie unică de a lua contact cu o altă cultură, de a cunoaște oameni noi și de a trăi experiențe inedite. Toate aceste aspecte capătă valențe noi atunci când nu ești doar fericitul câștigător al unei burse Erasmus+, ci și o persoană cu handicap locomotor.
Perioada petrecută în Spania a fost plină de «prima dată»: prima dată într-un avion, prima ședere prelungită în străinătate, primul contract de închiriere, prima dată demonstrându-mi abilitățile de a vorbi în public, iar exemplele pot continua. În același timp, a fost prima dată când am putut constata că personalitatea mea este mai relevantă decât handicapul meu, iar calitățile mele au fost privite independent de potențialele obstacole care pot apărea atunci când suferi de o dizabilitate.
Totodată, această experiență mi-a reconfirmat, mai mult ca niciodată, capacitățile oamenilor de a coopera, de a depăși diferențele dintre ei și a empatiza cu ceilalți. Întâmplarea cea mai elocventă în acest sens s-a petrecut în timpul unei excursii la Barcelona, organizată de Erasmus Student Network. Am vizitat Mirador-ul din Barcelona, un loc situat la înălțime, de unde se poate admira întregul oraș. Traseul care duce spre Mirador este foarte abrupt, iar colegii care au venit cu mine în excursie au făcut tot posibilul pentru ca eu să-l pot parcuge fără probleme. M-am bucurat cu atât mai mult să admir priveliștile mirifice ale Barcelonei avându-i alături pe tot parcursul excursiei.
Recomand tuturor studenților să acceseze programul Erasmus+, chiar dacă au un handicap, deoarece, deși poate presupune provocări, merită să trăiască o experiență care schimbă vieți și deschide minți.“
Maria-Sabina Bucovineanu, studentă la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, participantă la o mobilitate de studiu la Universidad de Castilla - La Mancha – Ciudad Real, Spania (Foto 2).



„M-a ajutat să construiesc un «eu» pe care mi-l doream“

„Dorința de a fi studentă într-o țară străină, de a cunoaște alt sistem medical, de a-mi mări capacitatea de adaptabilitate într-o societate necunoscută, toate acestea au fost posibile cu sprijinul Erasmus+.
La început mi s-a părut mai greu decât acasă, însă nu m-am temut, am privit totul ca pe o provocare care m-a ajutat să evoluez. Cursurile erau doar în limba italiană și îmi era dificil să rămân concentrată. Am urmat un curs de limba italiană, nivel începător, care m-a ajutat foarte mult. Am participat și la stagii de practică la spital, unde am întâlnit mulți rezidenți, chiar și medici specialiști. Am învățat să fiu mai răbdătoare în momentele în care studiam pentru examene în trei limbi: italiană, engleză și română. În prezent capacitatea mea de asimilare a informațiilor și a cunoștințelor este mai rapidă.
Atât mobilitatea, cât și capacitatea mea de rezistență la efort sunt mai reduse, astfel că pe durata șederii mele în Italia am fost și la sesiuni de înot și kinetoterapie. Acestea m-au ajutat să-mi mențin și chiar să-mi îmbunătățesc condiția fizică și să fac față efortului necesar în spital, la practică sau la cursurile și examenele de la facultate.
Am legat prietenii cu studenți italieni, spanioli, africani din diferite țări. Prietenii care încă durează și pe care mă bazez și în următorul program Erasmus+ de care voi beneficia, lucru care nu mă poate face decât fericită!
Experiența Erasmus m-a ajutat să construiesc un «eu» pe care mi-l doream: mai răbdător, mai curios, mai cumpătat, mai încrezător! Sunt recunoscătoare pentru oportunitatea de a fi student Erasmus+ și sunt extrem de fericită că am trăit această experiență.“
Nastasia-Luiza Oană, studentă la Facultatea de Medicină și Farmacie din cadrul Universității „Dunărea de Jos” din Galați, participantă la o mobilitate Erasmus+ de studiu la Università degli Studi di Genova din Italia (Foto 3).

40 de mobilități ale participanților cu nevoi speciale
„În strategia ANPCDEFP, incluziunea socială reprezintă o prioritate orizontală în context național, fiind luată în considerare în procesul de selecție a candidaturilor de proiecte. Astfel, în cadrul proiectelor de mobilitate din domeniul învățământului superior, este urmărită atragerea participanților cu oportunități reduse, o atenție sporită fiind acordată celor cu nevoi speciale, care reprezintă un grup țintă important. Participarea este susținută printr-un sprijin financiar adițional, care urmărește reducerea dificultăților ridicate de implicarea lor în proiectele de mobilitate, iar rezultatele obținute sunt monitorizate an de an. Până la această dată, în perioada 2014-2020, au fost realizate un număr de 40 de mobilități ale participanților cu nevoi speciale din România către alte țări, iar pe direcția de venire către România în mobilitate, au fost desfășurate 30 de mobilități, majoritatea participanților fiind studenți“, ne-a precizat Nicoleta Popa, coordonator Departament proiecte învățământ universitar Erasmus+.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite