Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Eduard Pughin, cofondator Maguay: „Integrarea a devenit un concept-cheie în modul în care abordăm piața. Aveți încredere și mizați pe companiile românești!“

13 Decembrie 2021



2021 a fost un an dificil pentru întreaga economie românească. Am discutat cu Eduard Pughin, cofondator Maguay, una dintre cele mai longevive companii românești, despre impactul crizei sanitare asupra evoluție industriei IT, despre mult-așteptata digitalizare a sectorului public, precum și despre tehnologiile-cheie cu impact la nivel local.



2021 a fost un an dificil pentru industria IT, atât din pricina evoluției pandemiei, cât și din cauza acutizării crizei globale a semiconductorilor. Cum a fost însă pentru Maguay?

În pofida fenomenelor nominalizate, cu care, inevitabil, ne-am confruntat și noi, putem spune că pentru Maguay a fost un an bun, de creștere și, mai ales, de consolidare. Și asta chiar dacă – la nivel global, dar și local – ne confruntăm cu o lipsă generală de disponibilitate nu doar pe piața procesoarelor, ci și a procesoarelor grafice și a capacităților de stocare.
Lipsa de disponibilitate cronică a componentelor exemplificate mai sus a fost amplificată de „minerit” și de dinamica haotică a criptomonedelor de tip proof-of-work ce nu folosesc ASIC-uri și completată - afectând negativ disponibilitatea echipamentelor de business (pentru nevoi generale, educaționale sau în domeniul sănătății) - de criza energiei și criza logisticii de transport.
Prețul componentelor exemplificate, dar și al echipamentelor finite a înregistrat, în acest context, un salt substanțial, ajungând la un nivel mult mai mare decât acum un an și jumătate, fapt care obligă companiile să își planifice foarte atent procesele de aprovizionare. În ciuda tuturor acestor impedimente, anul 2021 a fost unul de creștere pentru Maguay, în care ne-am concentrat eforturile pe consolidarea portofoliului de produse și servicii, precum și pe dezvoltarea capabilității de a livra sisteme informatice integrate. Este un aspect esențial, pentru că, până la urmă, un sistem informatic predat „la cheie” este cel care aduce beneficiarului final avantajele digitalizării, fie că vorbim de o instituție publică sau de o organizație privată. În momentul acesta, suntem capabili să abordăm și să livrăm proiecte mari și semnificativ mai complexe decât cele realizate în anii trecuți – fără sa ne limităm doar la teritoriul național.



Efectele proiectelor publice asupra evoluției industriei IT

Cum a fost anul 2021 din perspectiva așteptărilor industriei IT românești?
Industria IT locală a fost, este și va fi marcată de marile proiecte publice care stau să apară, dar care întârzie încă să se materializeze. Se prefigurează însă, după zeci de ani de așteptare, proiecte importante pe zona de digitalizare a administrației publice centrale și locale, care pare să fi înțeles, în sfârșit, că digitalizarea nu înseamnă să cumperi un camion de echipamente hardware și o grămadă de licențe, ci un proces complex, care trebuie abordat dintr-o perspectivă integrată și al cărui rezultat final constă în a oferi cetățeanului posibilitatea de a beneficia de servicii digitale funcționale, adaptate nevoilor lui reale. Ori, să recunoaștem, acest fenomen a început să aibă loc și la noi abia în ultimii ani, puțini ce-i drept. Ca urmare, încă ne confruntăm cu multe anomalii pe care lumea încearcă să le corecteze, cu mai mult sau mai puțin succes.
Să luăm un exemplu concret, uzual în activitatea Maguay – atunci când participăm la un proiect sau la o licitație statul ne solicită nouă, ca și companie, tot soiul de acte și certificate doveditoare – cazier judiciar, cazier fiscal și câte și mai câte – emise tot de către stat. Este o situație paradoxală pe care, poate, multe companii nici nu o mai conștientizează. Dar care nu este firească pentru partenerii noștri tehnologici din străinătate, care nu înțeleg de ce, pentru a participa la un proiect public, trebuie solicitat statului un document care să ateste că solicitantul nu are datorii către același stat, iar apoi acest document trebuie prezentat tot statului. Aceasta este numai una dintre anomaliile cu care ne confruntăm zilnic cu toții și care ne arată că digitalizarea nu s-a transferat efectiv încă în viața reală și, mai ales, în sectorul public. Pentru că dacă acest lucru s-ar fi întâmplat, ar fi însemnat ca statul să știe că un cetățean sau o companie și-a plătit taxele folosind sisteme interoperabile și corelate, care să îi permită să realizeze verificări rapide, fără cereri scrise de mână, copii, dosare cu șină, semnături și parafe. Și pentru că tot am aminitit de semnături, nu pot să nu remarc și un fenomen pozitiv: folosirea tot mai extinsă a semnăturii electronice. E adevărat, motivul principal care a dus la adopția semnăturii digitale a fost pandemia, pentru că, dacă nu existau limitările impuse de COVID-19, foarte multe unități publice ar fi rămas în continuare la tradiționala semnătură olografă și ștampilă. Dar uite că se poate și altfel și ne este la îndemână astăzi să semnăm digital un contract, fără să mai trimitem curieri, fără să așteptăm după semnături, să tipărim procese verbale și așa mai departe.



Despre blamarea „abonaților“ și necesitatea abordărilor transparente

Abordați digitalizarea sectorului public șia celui privat dintr-o perspectivă integrată, deși sunt două fenomene cu caracteristici și viteze diferite.
Într-adevăr, însă sunt două fenomene aflate într-o strictă relație de interdependență. E adevărat, sectorul privat a înregistrat întotdeauna un avans. Dar, să fim realiști, în toată lumea cel mai bun client pentru mediul privat, respectiv pentru marile companii, este statul, care deține cele mai mari infrastructuri. La noi însă acest lucru este blamat public, ba chiar s-a ajuns la o formulă consacrată de oprobiu: „abonat la contracte cu statul“. Și în America, și în Europa, și în România cele mai mari contracte se fac cu statul, de ce ne-am simți noi, atunci, vinovați că avem contracte câștigate prin licitații la instituții publice? Orice companie care participă la un concurs, la o selecție de oferte, la o licitație, e aleasă într-un mod competitiv și deschis, pe baza competențelor deținute, a experienței dobândite, a portofoliului de soluții și a referințelor în piață. Nu e nimic rău sau rușinos în a face afaceri legale cu statul și trebuie să depășim această etapă de idei preconcepute și partizanate absurde în favoarea unei abordări deschise, bazată pe corectitudine, legalitate și transparență. Iar tonul poate fi și aici dat de politic, care poate construi împreună cu mediul privat, în folosul cetățeanului, prin realizarea unor pacte de stabilitate și parteneriate public-private care să aibă efecte pe termen lung.
Maguay a fost prima companie din industria IT românească certificată cu standardul ISO 37001, care abordează etica și integritatea în afaceri și anticorupția. Este un aspect căruia i-am acordat constant atenție și, din această perspectivă de observator atent al fenomenului, dar și de jucător activ în industria IT locală, putem spune că lucrurile au progresat enorm și că, în mare, procesele de achiziție se desfășoară corect și transparent. Desigur, există multe aspecte perfectibile, dar totuși avem un sistem funcțional și coerent și trebuie să recunoaștem progresele realizate față de anii de inceput.

Integrarea, punct de referință în strategia Maguay

Revenind la abordarea și viziunea companiei, ce rol joacă integrarea în modul în care Maguay abordează piața?
Integrarea a devenit un concept-cheie în modul în care abordăm piața. Integrarea este un element asupra căruia ne-am concentrat constant eforturile în ultimii opt ani, de când am decis să nu mai fim doar un simplu furnizor de soluții hardware și software, ci să ne dezvoltăm competențele și abilitățile de integrator de sistem. În timp, capacitatea noastră de a integra proiecte din ce în ce mai complexe a crescut, drept dovadă stau proiectele de referință realizate și clienții importanti pe care i-am câștigat. Iar anul 2021 ne-a adus clienți noi atât în sectorul public, unde am avut mai multe contracte câștigate la un client important din domeniul energiei, cât și în domeniul privat, reprezentat de Carrefour România.
Accentul pus pe integrare este vizibil și la nivelul portofoliului Maguay de soluții hardware și software. Produsul nostru de cercetare-dezvoltare, CloudBox – prima soluție autohtonă de tipul Cloud-in-a-Box, care a ajuns la versiunea 2.0 – este o soluție de infrastructură hiperconvergentă care integrează capacități de procesare, stocare și conectivitate și utilizează o abordare software-defined, care permite clientului să gestioneze resursele unitar, centralizat și eficient. Piața se orientează din ce în ce mai mult către astfel de soluții de infrastructură hiperconvergentă pentru că este mult mai rentabil să exploatezi o soluție care să integreze nativ componentele de procesare, stocare și conectivitate, decât să le achiziționezi separat pe fiecare și apoi să investești efort, bani și timp pentru a le face să funcționeze împreună. Cu ajutorul hiperconvergenței și al abordării software-defined, companiile pot să scaleze flexibil – adăugând în aceeași arhitectură capacități suplimentare, în ritm cu evoluția nevoilor și cerințelor de business –, pot să eficientizeze folosirea resurselor existente alocându-le dinamic și evitând apariția dezchilibrelor și pot beneficia de niveluri ridicate de disponibilitate asigurate nativ. Un alt avantaj important care decurge din folosirea acestor arhitecturi de soluții de infrastructură este acela că reduce dependența de un anumit producător – așa-numitul fenomen de „vendor lock-in“, fenomen care nu este în avantajul beneficiarilor. Prin soluțiile pe care le livrăm, clienții noștri nu mai depind în mod critic nici măcar de noi în etapele ulterioare și au libertatea de a adăuga resurse de stocare și procesare care nu mai trebuie să fie achiziționate de la un anumit producător.
În ceea ce privește soluția noastră de management avansat al flotelor auto și monitorizare GPS, iTrack, noua versiune v3, lansată în primăvara acestui an, este deja un succes, fiind adoptată rapid de către un număr important de clienți, datorită funcționalităților noi implementate. Aceasta aduce un modul nou de dashboard cu interfață interactivă ce poate fi personalizată, acces în timp real la datele transmise de echipamentele GPS, acces rapid la toate informațiile dintr-o singură pagină, modul nou interactiv de raportare… și lista nu se termină aici.



Evoluții locale și tehnologii-cheie

În afara soluțiilor de infrastructură hiperconvergentă și software-defined, pe ce alte tehnologii-cheie v-ați concentrat eforturile în ultimul an?
Am început să livrăm tot mai frevent soluții hardware și software specializate pe zona de inteligență artificială, la momentul actual toate serverele din portofoliul Maguay fiind optimizate nativ, din construcție, pentru a livra capabilități AI avansate. Avem parteneriate special dezvoltate în această direcție, cum este, de exemplu, cel cu Nvidia. Recent am semnat un contract cu Universitatea Politehnica din București pentru o infrastructură de calcul pentru proiecte și aplicații de inteligență artificială. Totodată, participăm alături de parteneri la proiecte pe tehnologii AI în care aceștia vin cu anumite segmente de aplicație, iar noi asigurăm toată partea de infrastructură, precum și celelalte componente de software aplicativ. Rezultatul final va consta în digitalizarea unor activități care presupuneau în mod tradițional centralizarea a zeci de procese verbale scrise de mână, care ulterior erau interpretate unul câte unul. Dupa implementarea proiectului, toate aceste rapoarte vor putea fi analizate automat prin intermediul tehnologiilor AI, ceea ce va permite creșterea vitezei de reacție, eliminarea erorilor și îmbunătățirea suportului decizional.

Ce se întâmplă cu celelalte soluții din portofoliul companiei?

Evident că nu am am neglijat nici celelalte produse Maguay, pe care le-am optimizat și dezvoltat. De exemplu, am perfecționat aplicația noastră de management al flotei și optimizare rute, ne-am consolidat parteneriatele vechi și am câștigat unele noi. Similar, platforma aSigno de management distribuit al cazurilor, pe care am pus-o la dispoziția Societății române de ATI pentru evidența cazurilor de COVID-19, și-a găsit noi beneficiari, având aplicabilitate în foarte multe domenii de activitate, nu doar în cel medical. De asemenea, ne pregătim să reluăm relația de colaborare cu Organizația Europeană pentru Cercetare Nucleară (CERN), pentru care am furnizat timp de mai mulți ani consecutiv soluții dedicate de High Performance Computing (sute de servere performante Maguay eXpertServer). În proiectul cu CERN a existat o pauză impusă de pandemie în procesele de achiziție de infrastructură HPC, dar și de reașezare a echilibrului între tehnologii, pentru că asistăm în această perioadă la evoluția formidabilă a Nvidia, o oarecare încetinire a ritmului la Intel, din cauza dificultăților de disponibilitate, și ratarea unor oportunități de piață din partea „challenger-ului“ AMD. Din punct de vedere hardware, rămânem concentrați pe parteneriatele cu Intel și Nvidia și dezvoltăm aceste direcții. Am deschis și „frontul“ AMD, determinați de evoluția pietei, dar momentan nu are o pondere semnificativă în business-ul Maguay. Tot pe servere Intel, pe lângă propriul brand, am dezvoltat și relația de colaborare cu HP Enterprise, Maguay devenind unul dintre principalii parteneri în România, un partener pe care se contează. Pe zona infrastructurilor software avem un parteneriat important cu Vmware, pe care îl dezvoltăm în continuare, și cu Oracle. Totodată, anul acesta am reînnoit parteneriatul cu Microsoft, care a revenit și printre participanții la evenimentul nostru anual „No Time for Downtime“ după o absență destul de îndelungată. Din punct de vedere al soluțiilor de securitate, Fortinet si Bitdefender sunt partenerii noștri principali. După cum se poate vedea, avem numeroase tehnologii și soluții în portofoliu, dar ne concentrăm eforturile pe promovarea și livrarea lor în proiecte integrate coerent. Vrem să realizăm cât mai multe proiecte integrate, livrate la cheie, care să dea măsura implicării noastre în digitalizarea societății românești și să poată fi folosite în avantajul cetățenilor.



Politicul dictează nivelul așteptărilor

Ce așteptări aveți în acest sens legat de Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR)?
Sectorul public a avut o pondere majoritară în cifra de afaceri a Maguay în 2021, un lucru oarecum firesc în această perioadă marcată de pandemie, pentru că este normal și necesar ca statul să susțină investițiile majore în digitalizare într-o astfel de perioadă dificilă. Pe de altă parte, să nu uităm că, prin decizii ale statului, au fost afectate numeroase sectoare de economie privată și este nevoie de măsuri compensatorii în acest sens. Nu avem însă așteptări vizavi de PNRR, ci ne dorim doar ca politicul să înțeleagă că nu trebuie să fie în centrul atenției și că, dimpotrivă, trebuie să fie în slujba cetățeanului și a societății. Abia atunci și PNRR și alte programe de investiții vor putea fi deblocate și se va dinamiza activitatea, rolul statului fiind cel de a atrage, facilita și gestiona investiții și de a lăsa economiei libertatea de a se dezvolta. Din păcate, în ultimii doi ani cu precădere, politicul reprezintă – în opinia mea – o frână în dezvoltarea societății românești și a celei digitale indirect.

Cum se prefigurează anul viitor pentru industria IT din perspectiva Maguay?

În scenariul optimist politicul înțelege că trebuie să fie în slujba cetățeanului și a societății și nu în centrul atenției. Dacă acest lucru se va realiza, vor veni investiții majore, iar PNRR-ul o să meargă strună și vom ajunge să vedem cu adevărat efectele pozitive ale digitalizării la nivelul cetățeanului și ale investițiilor publice în economie. Scenariul pesimist îl știm deja, iar cel „moderat” este undeva pe la mijloc: se vor întâmpla și câteva lucruri bune, nu doar rele, vom progresa puțin, dar nu prea mult, și tot așa...

În acest context, ce mesaj de sfârșit de an adresați, prin intermediul revistei noastre, partenerilor, colaboratorilor, clienților actuali și viitori?
Aveți încredere în companiile românești, de aici vine salvarea! Alegeți modele de companii locale, care au construit și au proiecte vizibile, și credeți în ele.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite