Revista >> Mai 2022 [Nr. 244] >> IT&C
Mihaela Serban, expert in process management: „Digitalizarea inlocuieste omul bun la toate dintr-o firma și permite munca de la distanta”
În sine, o aplicație de process management îți oferă informația și pârghiile pentru a te asigura că procesul pe care tu îl gestionezi este controlabil. Nu mai este loc de „inspirație”, aceasta fiind înlocuită de o raționalizare a fiecărei operațiuni în parte. Deconstrucția activității de producție, modelarea proceselor, implementarea soluțiilor, reluarea procesului productiv şi monitorizarea pentru atingerea indicatorilor de performanţă, precum și simularea de procese noi, prin modificarea parametrilor, nu mai sunt noutăți pentru companiile românești care caută să-și maximizeze performanțele. Indiferent în ce departament lucrezi, într-o companie trebuie să înțelegi foarte clar ce se întâmplă și cum funcționează ansamblul. Fiecare operațiune din cadrul procesului poate fi analizată și modelată. Iar rezultatele sunt pe măsură.
Deciziile corecte se bazează peinformații documentate
Orice decizie de a schimba sau de a îmbunătăți un proces trebuie să plece de la o analiză corectă. Și nu de puține ori se întâmplă ca angajații implicați în operațional să se concentreze prea mult pe un set de probleme și să rateze zonele critice.
Mihaela Șerban (foto), expert în analiza și modelarea de proces la Adera Pro Data, membru Smart Alliance Technology Cluster, este de părere că în cele mai multe cazuri, după un prim set de discuții, un manager își dă seama că, de fapt, are nevoie de cu totul și cu totul altceva decât de ceea ce credea inițial că are nevoie. „Managementul crede că deține controlul pe procesele pe care dorește să le optimizeze și că există un anumit segment de probleme pe care trebuie să le rezolve, dar, de fapt, în urma analizei, se dovedește că problema este cu totul alta și în altă parte.”
„Stai în fabrică, analizezi procesele și, la sfârșit, prezinți o poză și oamenii sunt, cel mai adesea, șocați de cât de cuprinzătoare este. Este, dacă vreți, ca un pixel într-o mare imagine digitală. Fără acest pixel, imaginea mare nu există” susține expertul.
Asemenea aplicații reprezintă o soluție pentru un proces „micro”, parte integrantă a procesului mare, de ansamblu. Sunt instrumente care te ajută să faci management operațional, și îți pun la dispoziție date și informații despre ceea ce se întâmplă în mod real în business-ul tău, pe anumite segmente pe care vrei să le ții sub observație, indiferent dacă obiectivul este să iei niște decizii sau să preîntâmpini situații de criză.
Valoarea consultanței de management
Analiza de proces este doar vârful aisbergului pentru că cei mai mulți manageri simt că au nevoie, după această etapă, de date în plus. Nu poți face o simplă implementare, ci trebuie să oferi „la pachet” și consultanță de management. Nu este numai „valoare adăugată”, ci este și siguranța că soluția răspunde pe deplin comandamentelor de optimizare a operațiunii sau a operațiunilor, indiferent de locul lor în fluxul de producție în ansamblu.
„Din experiența mea, este foarte important ca, indiferent în ce departament lucrezi într-o companie, să înțelegi și să-ți fie foarte clar ce se întâmplă și cum lucrează întreaga companie”, este de părere Mihaela Șerban. Tendința de nișare profesională, în care „eu îmi văd de treaba mea, tu îți vezi de treaba ta” și nu mă interesează nici ce se întâmplă înainte și nici ce se întâmplă după locul unde eu muncesc, este extrem de păguboasă și pentru angajați și pentru companie.
„De fiecare dată trebuie să discuți cu cei implicați direct în producție pentru a avea o imagine precisă și clară asupra procesului operațional, de la un capăt la celălalt: care sunt obiectivele, deciziile care se iau, care sunt condițiile în funcție de care se iau deciziile. În lipsa unor cifre și indicatori relevanți, foarte multe dintre companiile românești funcționează încă pe principiul „eu cred că” „acolo n-am probleme”, „acolo nu am nevoie de așa ceva”, considerând că absolut totul funcționează perfect, eficient și e sub control. Dar nu e”, explică Mihaela Șerban.
Este ideal să poți face numai dezvoltare de produs, dar acest lucru nu este întotdeauna fezabil, în condițiile în care, fără analiza proceselor de management, ceea ce se obține este doar o simplă altă aplicație.
Mihaela Șerban consideră că fără know how de business nu este posibil. „Aplicațiile pe care le dezvolți cumulează nu numai expertiza din domeniul IT, ci mai ales experiența de business și de process management”, este de părere Mihaela Șerban.
Unii manageri apreciază această abordare imediat, alții ajung după ceva timp să o aprecieze, dar întotdeauna, la 6 luni de la implementarea soluției, reacțiile managementului variază de la „wow, ce chestie!” la „da, eu știam că o să am nevoie de informațiile astea” sau, și mai des, la „dar de unde știi tu asta? Ai mai lucrat în domeniul ăsta?”.
Pandemia a reprezentat o oportunitate pentru toți cei care au dezvoltat soluții care – printre altele – să permită controlul proceselor de la distanță.
Declicul s-a produs când oamenii și-au dat seama că nu mai pot merge cu o foaie în mână la șef ca să îi arate niște rezultate, că nu mai au posibilitatea să jongleze cu colegul și să cosmetizeze din vorbe eventualele probleme din proces și că au nevoie să transpună de la distanță procesele pe care le desfășoară. Și că au nevoie de un instrument care să o facă.
Frumusețea unei platforme de process management și a implementării ei este că permite adaptarea la un număr, practic, infinit de variabile. „Dacă managementul decide să schimbe cu totul produsul sau circuitul de producție, platforma noastră de process management poate să fie rapid adaptată la cerințe și, cel mai important, fără să fie nevoie de încă „un băiat” la IT”, subliniază expertul Adera Pro Data
Cartea câștigătoare
„Principiul nostru, al celor care ne ocupăm de process management și aplicații de process management este unul foarte clar: clientul final nu trebuie să aibă cunoștințe de IT ca să-și adapteze un anumit instrument la nevoile reale ale business-ului. Cartea câștigătoare este atunci când reușești să modelezi corect un proces și să vii cu o aplicație care poate fi configurată de oricine ”, spune Mihaela Șerban.
În orice companie la care te duci, teama cea mai mare este să nu cumva să rămâi blocat în „băiatul de la IT”. Ori acest lucru constituie un impediment major în condițiile în care piața și cerințele pieței se schimbă permanent. În momentul în care o companie își schimbă producția sau felul în care lucrează, se creează o presiune enormă pe departamentul IT și pe cei care produc aplicații de process management.
Depanator sau dezvoltator?
Și aici începe o întreagă discuție privind flexibilitatea: ce trebuie să fie flexibil, produsul rezultat sau procesul de implementare? De unde lași, din calitate, din opțiuni sau din preț? Flexibilitatea poate să însemne și că oferi consultanță la cost de produs, dar
Mihaela Șerban crede că flexibilitatea trebuie gândită în raport cu dinamica pieței: anticiparea cerințelor și încercarea de a previziona de ce va avea nevoie piața în 6 luni, în 12 sau în 24 de luni. „Întotdeauna trebuie să te uiți la viitor. Dacă te limitezi doar la ce are nevoie managementul acum, care sunt oportunitățile de piață, doar rezolvi probleme și atâta tot. Adică ești depanator, nu dezvoltator. Iar eu vreau să cred că sunt dezvoltator, expert în process management, nu numai pentru ce are nevoie compania acum, dar -mai ales – pentru ce va avea nevoie în timp”, declară Mihaela Șerban. „Produsele de succes sunt, în sine, evolutive. În ziua de astăzi nu poți veni cu un produs despre care să zici: ăsta e! Dinamismul se referă întotdeauna la posibilitățile de configurare și reconfigurare pentru că obiectivele și prioritățile se schimbă mereu. Și pentru noi, dezvoltatorii de aplicații de process management, și pentru utilizatorii finali”, concluzionează Mihaela Șerban.
Parerea ta conteaza:
(0/5, 0 voturi)