Revista si suplimente
MarketWatch
Inapoi Inainte

Metaverse: cât de repede ne vom adapta?

18 Mai 2022



Ultimii doi ani ne-au ajutat să înțelegem cât de repede ne putem adapta ca utilizatori la noi tehnologii menite să sporească interacțiunea din mediul virtual. Aruncați fără să știm să înotăm într-o mare de incertitudini, am învățat rapid să folosim sistemele de teleconferință, lucrul colaborativ, cloud-ul și achizițiile online. Ați reveni acum la gradul de utilizare a tehnologiei pe care îl aveați în urmă cu doi ani? Așa mă gândeam și eu! Nu vom renunța la confortul și eficiența cu care ne-au obișnuit noile tehnologii și, chiar dacă mulți dintre noi nu percep asta, suntem un pic mai pregătiți să ne adaptăm unor situații surpriză. Ce se întâmplă, însă, în cazul unor tehnologii care vor avea un impact major asupra noastră și care sunt acum la început de drum? Ne vom adapta la fel de repede, le vom accepta impactul asupra vieții și activității noastre profesionale la fel de bine precum am făcut-o cu cele despre care vorbeam mai devreme în situație de criză?

Imersia începe în ritm lent

Una dintre tehnologiile emergente este Metaverse. Concept lansat de scriitorul sci-fi Neal Stephenson în 1992, la numai trei ani distanță de la inventarea World Wide Web de către Sir Tim Berners-Lee, Metaverse a avut o primă punere în practică în 2003 prin crearea Second Life, o lume virtuală în spațiu privat. Treptat, prin apariția unor tehnologii precum Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), criptomonedele, blockchain și Non-fungible Token (NFT), asistăm la o dezvoltare din ce în ce mai rapidă a sa.
Practic, Metaverse este o rețea de experiențe și spații conectate, imersive, comune, virtuale. În unele privințe, metaversul (sau, cel puțin, elementele constructive ale metaversului) este deja aici. La fel ca internetul astăzi, Metaverse nu este deținut de o singură entitate sau accesat prin intermediul unui singur tip de echipament hardware. Schimbarea denumirii companiei care deține Facebook în Meta poate a indus în eroare mulți utilizatori, însă esența este că, la fel ca internetul, Metaverse va fi un mediu democratic, deschis, neaflat sub conducerea unei singure entități.

O platformă pentru divertisment, dar și pentru mediul de afaceri
Într-o primă instanță, marile companii vor investi în construirea de medii virtuale pentru a oferi clienților lor un nou tip de experiențe și pentru a dialoga cu ei.
Pe lângă Meta, mai multe companii, cum ar fi Microsoft, NVIDIA, Tencent și Roblox și-au construit propriile versiuni ale metaversului. Cu toate acestea, această tehnologie este încă în stadiul ei inițial al evoluției sale și este limitată la o nișă, un mic segment de „early adopters”. Conform raportului Emerging Technologies and Trends Impact Radar: 2022, Gartner se așteaptă ca Metaverse să atingă stadiul timpuriu de mainstream nu mai devreme de opt ani, la finele acestei decade. La acel moment, Gartner se așteaptă ca Metaverse să aibă o economie virtuală în sine, activată de monede digitale, NFT sau un alt echivalent mai inovator, și va crea un impact asupra tuturor companiilor care interacționează zilnic cu clienții lor.
Impactul va fi și asupra modului prin care operațiunile de afaceri vor fi derulate. Companiile vor oferi interacțiuni mai bune, colaborări și conexiuni pentru angajații săi prin spații de lucru în birourile virtuale. Afacerile nu vor fi nevoite să își creeze propria infrastructură deoarece Metaverse va oferi toate uneltele necesare. Totodată, evenimentele viruale care au devenit din ce în ce mai populare în ultimii ani vor oferi și mai multe oportunități și workshop-uri pentru colaborare și networking.
Marty Resnick, Research Vice President la Gartner, afirma recent că „până în 2026, 30% din organizațiile din lume vor avea produsele și serviciile pregătite pentru Metaverse.” În acest moment adoptarea tehnologiilor Metaverse sunt fragmentate și aflate în stadiul incipient, iar Garner atenționează organizațiile să fie precaute în legătură cu investițiile masive în Metaverse-uri specifice. Etapa Metaverse emergentă în care ne aflăm are o serie de precursori reprezentați de produse și servicii actuale disponibile comercial pe care le cunoaștem astăzi, cum ar fi rețelele sociale, jocurile online, comerțul electronic, criptomonede și NFT.



În ce mod vede top management-ul această nouă tehnologie?

Rezultatele unui alt studiu anual realizat de Gartner, 2022 CEO Survey, arată că majoritatea directorilor executivi ai companiilor intervievate văd Metaverse fie neaplicabil, fie foarte puțin probabil să fie o tehnologie cheie pentru afacerea lor. Doar 37% sunt încrezători că Metaverse „este foarte probabil să devină o tehnologie cheie pentru dezvoltarea afacerii lor”. Numai timpul va spune cât de repede își vor schimba aceștia percepția față de Metaverse, factorul decisiv fiind identificarea beneficiilor de business concrete care să le aducă avantaje comerciale. Metaverse are potențialul de a transforma modul cum, când și unde companiile interacționează cu clienții lor, deoarece permite companiilor să ofere noi experiențe și să ofere informații în moduri noi.
Așadar, la fel ca și în cazul internetului, telefoniei mobile, cloud-ului sau altor tehnologii „democratizate”, întrebarea care se pune acum nu este dacă, ci cât de repede vom adopta Metaverse și în ce mod.



Parerea ta conteaza:

(0/5, 0 voturi)

Lasa un comentariu



trimite